1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Elektryczne autobusy wychodzą poza metropolie
Wywiady

Elektryczne autobusy wychodzą poza metropolie

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

7 min

Marcin Kucharski, dyrektor generalny Busnex Poland: Duże aglomeracje, takie jak Warszawa, Kraków, Poznań czy Gdańsk mają największe floty elektrobusów. Natomiast mniejsze ośrodki czy gminy dynamicznie nadrabiają zaległości w osiąganiu korzyści płynących z programów wsparcia. Coraz bardziej doceniają także oszczędności wynikające z korzystania z zeroemisyjnej komunikacji miejskiej.
Zobacz także Chcemy być czymś więcej niż dostawcą pojazdów

Paweł Janas samar. pl: Na koniec kwietnia 2025 roku Yutong był drugą najpopularniejszą marką elektrycznych autobusów w Polsce. Jak oceniacie tempo rozwoju marki na polskim rynku?

Marcin Kucharski, dyrektor generalny Busnex Poland: Początek naszej działalności sięga 2019 roku kiedy została założona spółka Busnex Poland. Pierwsze kontrakty zostały podpisane w 2020 roku - było to 12 autobusów. W kolejnych latach tempo wzrostu było bardzo dynamiczne. W 2022 zawarliśmy umowę na 39 pojazdów, a rok później było ich już 56. Obecny rok jest pod tym względem rekordowy. Do tej pory podpisaliśmy umowy na dostawy 71 egzemplarzy, a w kolejce czekają kolejne kontrakty. W czasie całej swojej działalności Busnex Poland zakontraktował i dostarczył już 223 zeroemisyjne autobusy.

Osiągnięcie drugiej pozycji na polskim rynku zeroemisyjnych autobusów ze 138 zarejestrowanymi pojazdami świadczy o bardzo dobrym tempie rozwoju marki Yutong w Polsce. Ta pozycja została osiągnięta w konkurencyjnym środowisku, co potwierdza efektywną strategię rynkową. Tempo rozwoju oceniamy jako dynamiczne i stabilne, z dobrymi perspektywami dalszego wzrostu wraz z rozwojem rynku elektromobilności w transporcie publicznym.

false ©Busnex
© Busnex

Co złożyło się na osiągniecie takich wyników?

Sukces wynika z wielu zalet autobusów Yutong, co bezpośrednio wpłynęło na rozwój marki w naszym kraju. Zaawansowane systemy zarządzania baterią trakcyjną zapewniają długi zasięg i trwałość. Sprawdzone rozwiązania dotyczące klimatyzacji i ogrzewania dostosowane są do klimatu w Polsce. Autobusy mają ergonomiczne wnętrza z przemyślanym rozkładem miejsc stojących i siedzących. Ponadto każdy autobus wyposażony jest w nowoczesne systemy informacji dla pasażera i w monitoring. Konkurencyjny stosunek ceny do parametrów technicznych i niskie koszty eksploatacji (dzięki efektywności energetycznej) przyczyniają się do wyboru naszej oferty. Dostępność części zamiennych i opieka serwisowa przyczyniają się do komfortu pracy. Te atuty przełożyły się na zaufanie przewoźników miejskich i stały wzrost zamówień, co umocniło pozycję marki Yutong.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Jak dalej będzie rozwijała się w Polsce marka Yutong - zarówno pod względem sprzedaży, jak i obecności serwisowej czy infrastrukturalnej?

Busnex Poland ma obecnie podpisane umowy na dostawy elektrycznych autobusów

Yutong do Katowic, Siedlec, Złocieńca, Szprotawy, Żywca, Łomży i Środy Śląskiej. Łącznie jest to 85 pojazdów, które już są przygotowywane do produkcji. Dynamiczny rozwój rynku elektrobusów w Polsce, wspierany przez ustawę o elektromobilności i unijne subsydia, tworzą sprzyjające warunki dla dalszej ekspansji. We współpracy z Grupą DBK zostały otwarte 3 punkty serwisowe – w Olsztynie, Krakowie i Białymstoku. Systematycznie rozbudowujemy sieć wsparcia technicznego, poprzez dostosowanie jej do rosnącej liczby eksploatowanych pojazdów. Najważniejsze jest zapewnienie całościowego wsparcia serwisowego na terenie całego kraju. Z kolei wsparcie operacyjne zapewniane przez Busnex Poland przekłada się na szkolenia dla kierowców i mechaników, szybki czas reakcji serwisu technicznego oraz wsparcie w planowaniu tras i optymalizacji ładowania pojazdów.

Jakie modele znalazły się w polskiej ofercie?

Proponujemy przewoźnikom pełną gamę zeroemisyjnych autobusów przeznaczonych na rynki europejskie. Od najkrótszego w gamie autobusu siedmiometrowego aż po 18-metrowy pojazd przegubowy. W ofercie ponadto są autobusy dziewięciometrowe, dziesięciometrowe oraz najbardziej popularne w Polsce - 12-metrowe. Aktywnie wprowadzamy nowe modele Yutong, oferowane przez producenta. Najnowszym autobusem który niebawem pojawi się na polskich drogach jest elektryczny autobus międzymiastowy Yutong IC12E.

Busnex Poland zamierza kontynuować ekspansję w segmencie e-autobusów, wykorzystując rosnące zapotrzebowanie na zeroemisyjny transport publiczny. Najważniejsze obszary rozwoju obejmują: zwiększanie portfolio kontraktów z nowymi samorządami, umacnianie sieci serwisowej i wsparcia technicznego oraz wprowadzanie najnowszych pojazdów dostosowanych do potrzeb polskiego rynku. Stabilne podstawy finansowe i coraz większy portfel zamówień wskazują na pozytywne perspektywy naszego dalszego rozwoju w Polsce w najbliższych latach.

Czy planują Państwo zwiększenie lokalnego zaplecza technicznego, np. utworzenie centrum serwisowego, magazynu części czy stacji ładowania?

Busnex Poland ma centralny magazyn części zamiennych położony w Ostrołęce. W magazynie tym zgromadzone są zapasy części eksploatacyjnych do wszystkich modeli użytkowanych przez spółki miejskie. Ta baza zapewnia niezbędne jednostki katalogowe potrzebne do obsługi pojazdów. Ponadto w przypadku miast, w których eksploatowanych jest więcej autobusów powstały magazyny depozytowe zapewniające ilości i kategorie części potrzebnych do codziennego użytkowania autobusów. W magazynach tych znajdują się też elementy niezbędne w przypadku wymiany szyb czy poszycia bocznego. Kolejne miasta z którymi Busnex ma podpisane umowy na dostawy większej liczby pojazdów, także będą miały magazyny depozytowe części. W przyszłości zamierzamy też założyć centrum serwisowe, gdzie będziemy mogli kompleksowo przeprowadzać szkolenia techniczne i eksploatacyjne naszych autobusów.

Które z modeli Yutonga cieszą się największym zainteresowaniem w Polsce i z czego to wynika – parametrów technicznych, ceny, niezawodności?

W krajowych samorządach eksploatowanych jest 48 egzemplarzy Yutonga E12. Jest to najpopularniejszy model autobusu w komunikacji miejskiej. Obecnie model ten zastępowany jest najnowszą wersją 12-metrowego pojazdu, czyli U12. W użytkowaniu oraz w zamówieniach mamy już 103 egzemplarze tego modelu. W stołecznych Miejskich Zakładach Autobusowych jeździ 18 sztuk tego elektrobusu. Niedawno pięć sztuk dostarczyliśmy do Jeleniej Góry; pozostałe są w fazie produkcyjnej. Najpopularniejszy w Polsce model 12-metrowego autobusu zabiera na pokład do 70 pasażerów, ma on 32 miejsca siedzące. Bateria trakcyjna o pojemności 422 kWh zapewnia zasięg do 400 km.

Kolejnym popularnym modelem jest Yutong E9. Eksploatowanych i zakontraktowanych mamy teraz 43 egzemplarze. tego autobusu. Yutong E9 charakteryzuje się dużą łączną liczbą miejsc dla pasażerów, wynoszącą do 60 osób oraz baterią o pojemności 255 kWh umożliwiającą generowanie zasięgu 300 km. Obserwujemy też wzrost popularność modelu 10-metrowego. To Yutong E10, który obecnie będzie zastępowany nowszym modelem U10. Ten pośredni w wymiarach pojazd z powodzeniem zaspokaja potrzeby komunikacji miejskiej w mniejszych ośrodkach. Na pokład zabiera do 65 osób, ma baterię o pojemności 324 kWh, co daje do 350 km zasięgu.

Sprzedawane przez nas autobusy mają przodujące na rynku parametry techniczne i eksploatacyjne, co przekłada się na niskie koszty użytkowania. Zastosowane technologie oraz wysokiej jakości wykonanie przyczyniają się do bezawaryjnej eksploatacji autobusów.

Które marki postrzegacie jako swoją największą konkurencję na polskim rynku? Czy Solaris pozostaje liderem również pod względem technologii czy tylko udziałów rynkowych?

Wszystkie oferowane w Polsce marki są dla nas konkurencją, gdyż wszystkie mają możliwość uczestniczenia w przetargach. Yutong jest konkurencyjny nie tylko pod względem oferowanych cen, ale też ze względu na parametry techniczne i eksploatacyjne. Razem tworzy to połączenie, które decyduje o zdobywaniu przez nas umów na kolejne dostawy e-autobusów.

Przy okazji warto zaznaczyć, iż wyniki sprzedaży Yutonga w Europie w 2024 były sporym zaskoczeniem. Wcześniejsi liderzy (MAN, Solaris) zostali zdetronizowani, producent z Bolechowa spadł na piąte miejsce, a MAN trafił na szóste. Yutong jako jedyny dostarczył w Europie ponad tysiąc autobusów. Na polskim rynku Solaris wciąż jest liderem, ale Yutong stał się głównym konkurentem dzięki mocnej ofercie.

Jak oceniacie skuteczność dotychczasowych programów wsparcia dla zakupu autobusów elektrycznych, takich jak te wdrażane przez NFOŚiGW czy fundusze pochodzące z KPO?

Programy wsparcia realizowane przez NFOŚiGW oraz KPO okazały się bardzo efektywne. Na początku 2023 roku po polskich drogach poruszało się 856 elektrycznych autobusów, a do końca marca 2025 roku liczba ta wzrosła do 1 437 bezemisyjnych pojazdów. Oznacza to wzrost o ponad 67% w ciągu około półtora roku, co świadczy o skuteczności udzielanych dotacji. W pierwszej edycji programu „Zielony Transport Publiczny” dofinansowanie otrzymało wiele miast. Wcześniej samorządy zakontraktowały prawie 100 elektrycznych autobusów dzięki wsparciu z programów takich jak „Gepard” czy „Kangur”. Teraz, dzięki funduszom z „Zielonego Transportu Publicznego”, możliwe jest znaczne zwiększenie tej liczby. Program skutecznie wspiera zarówno duże aglomeracje, jak i mniejsze miasta powiatowe, umożliwiając im zakup nowoczesnych pojazdów, których wcześniej nie planowały wprowadzać do swojego taboru.

Czy planowane są kolejne nabory wniosków o dofinansowanie z KPO na zakup e autobusów? Macie Państwo wiedzę na temat przyszłych edycji?

Nie wiemy o kolejnych naborów wniosków z KPO. Znamy natomiast obecnie znowelizowaną ustawę zobowiązującą miasta powyżej 100 tyś mieszkańców do zamawiania od 1 stycznia 2026 roku tylko taboru zeroemisyjnego.

Na ile programy wsparcia wpływają na decyzje zakupowe samorządów i przewoźników?

Finansowe wsparcie jest dla elektryfikacji transportu miejskiego kluczowe. Programy dotacji unijnych lub krajowych z NFOŚiGW są bardzo istotnym elementem wsparcia dla ekologicznego transportu, czego przykładem są 3 edycje programu „Zielony Transport Publiczny”. Zakup e-autobusów wymaga nie tylko większego nakładu na same pojazdy, ale też inwestycji w infrastrukturę ładowania, a to dodatkowo powiększa koszty całego przedsięwzięcia. Dane wskazują imponujący wzrost - z 856 elektrobusów w I połowie 2023 roku do 1 437 egzemplarzy pod koniec marca 2025 r. Wzrost wyniósł ponad 67 proc. w ciągu około 1,5 roku.

Programy wsparcia są kluczowe dla rozwoju rynku autobusów zeroemisyjnych w Polsce. Bez nich elektryfikacja transportu publicznego ostałaby się w sferze pilotażowych projektów w największych miastach, a nie byłaby trendem obejmującym całą Polskę, włączając w to mniejsze miasta.

Czy zainteresowanie autobusami elektrycznymi nadal dotyczy głównie dużych aglomeracji czy ich popularność rośnie także w mniejszych ośrodkach?

Oczywiście, obserwujemy coraz większe zainteresowanie transportem zeroemisyjnym też w mniejszych miastach. Jednak wciąż to duże aglomeracje, takie jak Warszawa, Kraków, Poznań czy Gdańsk mają największe floty elektrobusów. Natomiast mniejsze ośrodki czy gminy dynamicznie nadrabiają zaległości w osiąganiu korzyści płynących z programów wsparcia. Coraz bardziej doceniają także oszczędności wynikające z korzystania z zeroemisyjnej komunikacji miejskiej. Programy NFOŚiGW efektywnie wspierają demokratyzację dostępu do autobusów elektrycznych. Trend jest pozytywny, autobusy zeroemisyjne docierają nawet do małych gmin obsługujących transport szkolny.

Kluczowym czynnikiem tej zmiany są programy wsparcia finansowego. Umożliwiają one mniejszym ośrodkom inwestycje w zeroemisyjny transport, na co wcześniej nie mogły sobie pozwolić ze względów ograniczenia budżetowe.

Dziękuję za rozmowę.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Chińskie samochody w Polsce – różne drogi legalizacji#1
Przeczytaj

Chińskie samochody w Polsce – różne drogi legalizacji

Artur Marciniszyn, kierownik Wydziału Homologacji Pojazdów Transportowego Dozoru Technicznego (TDT): Nie mamy możliwości monitorowania sposobu, w jaki każdy chiński pojazd trafia na polski rynek. Właściciela pojazdu, celem jego rejestracji obejmują oczywiście stosowne obowiązki determinowane przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym, chodzi mianowicie o dokumenty wymagane do rejestracji pojazdu. Jeśli ma wymagane dokumenty, wydane zgodnie z przepisami i ważne dla danego pojazdu, to dopuszczenie do ruchu jest możliwe. Natomiast te pojazdy, które trafiły do procedur realizowanych w TDT nie były wcześniej rejestrowane czasowo.

Nie chcemy być najtańsi. Chcemy być najlepsi#2
Przeczytaj

Nie chcemy być najtańsi. Chcemy być najlepsi

Marcin Słomkowski, Jameel Motors, dyrektor marki GAC Motors w Polsce: GAC to marka technologicznie rozwinięta, jakościowo porównywalna z europejskim premium, współpracująca m.in. z Toyotą i Hondą, wygrywająca chińskie rankingi jakości od ośmiu lat. To nie jest przypadkowy wybór. Wchodzimy z ambicjami, ale i z doświadczeniem. Wiemy, czego zabrakło naszym poprzednikom. My nie popełnimy tych samych błędów.

Moją misją jest odbudowanie udziałów w polskim rynku#3
Przeczytaj

Moją misją jest odbudowanie udziałów w polskim rynku

Wojciech Tomaszkiewicz, dyrektor generalny Stellantis Polska: Moje zaangażowanie w rozwój firmy to bardziej ewolucja niż rewolucja. Oczywiście, drobne zmiany będą konieczne, ale organizacja potrzebuje stabilizacji. Nie oznacza to jednak zadowolenia z obecnej pozycji na rynku. Moim głównym zadaniem jest odbudowa udziałów w polskim rynku — poprzez wprowadzanie na rynek nowych modeli i efektywniejszą współpracę z siecią dealerską.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów