1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Zamrożony rynek czeka na zielone światło
Komentarze ekspertów

Zamrożony rynek czeka na zielone światło

1 min

Maciej Wątor, menadżer ds. elektromobilności MAN Truck & Bus Polska: Większość klientów wstrzymała decyzje zakupowe, a przedłużający się okres oczekiwania na oficjalne ogłoszenie programu wsparcia zakupu elektrycznych ciężarówek spowodował zamrożenie rynku, które trwa do dzisiaj.
Zobacz także Wsparcie dla zeroemisyjnych ciężarówek potrzebuje szerszej strategii Zielona transformacja motoryzacji: szanse i wyzwania Trudna droga transportu przyszłości

Projekt programu wsparcia zakupu elektrycznych pojazdów ciężarowych został opublikowany w styczniu 2024 roku, a większość jego założeń została pozytywnie przyjęta przez branżę. Jednak zapisem, który budził największe obawy był punkt o okresie „kwalifikowalności” kosztów danej inwestycji. Rozpoczyna się on nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie, co w praktyce oznacza, że pojazd zamówiony lub dostarczony przed ogłoszeniem naboru nie będzie mógł liczyć na pozyskanie środków z programu. W efekcie większość klientów wstrzymała decyzje zakupowe, a przedłużający się okres oczekiwania na oficjalne ogłoszenie programu spowodował zamrożenie rynku, które trwa do dzisiaj.

false ©MAN
© MAN

W 2024 roku zarejestrowano w Polsce niewiele ponad 50 e-pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6 ton, a w pierwszym kwartale 2025 roku było ich jedynie 9. Zarówno producenci, jak i przewoźnicy nadal oczekują na ogłoszenie programu, a prognozy wskazują na znaczący wzrost liczby rejestracji po uruchomieniu pierwszego naboru.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

„NaszEauto” – kto skorzysta ze zwolnienia z PIT?#1
Przeczytaj

„NaszEauto” – kto skorzysta ze zwolnienia z PIT?

Łukasz Andruszkiewicz, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Choć Ministerstwo Finansów potwierdza, że dotacja otrzymana w ramach programu „NaszEauto” jest zwolniona z PIT, to w praktyce część podatników może mieć z tym problem. Najpoważniejsze zastrzeżenie wobec nowego systemu niezmiennie dotyczy jednak wykluczenia z kręgu jego potencjalnych beneficjentów spółek rozliczających się na podstawie CIT oraz przyznawanie dopłat jedynie do samochodów homologowanych według kategorii M1.

Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego#3
Przeczytaj

Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego

Agnieszka Engelbrecht, ekspert ds. zrównoważonej mobilności, Nivette Fleet Management: Elektromobilność nie powinna być postrzegana wyłącznie jako sposób na ograniczenie emisji spalin. To element znacznie szerszego i bardziej ambitnego systemu, który w przyszłości może zapewnić niezależność energetyczną, wyższą jakość powietrza i lepszą efektywność zarządzania energią. Dopiero połączenie elektromobilności z AI, IoT oraz technologią V2G otwiera drogę do prawdziwie inteligentnego, zintegrowanego transportu i energetyki.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów