1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Zamrożony rynek czeka na zielone światło
Komentarze ekspertów

Zamrożony rynek czeka na zielone światło

1 min

Maciej Wątor, menadżer ds. elektromobilności MAN Truck & Bus Polska: Większość klientów wstrzymała decyzje zakupowe, a przedłużający się okres oczekiwania na oficjalne ogłoszenie programu wsparcia zakupu elektrycznych ciężarówek spowodował zamrożenie rynku, które trwa do dzisiaj.
Zobacz także Wsparcie dla zeroemisyjnych ciężarówek potrzebuje szerszej strategii Zielona transformacja motoryzacji: szanse i wyzwania Trudna droga transportu przyszłości

Projekt programu wsparcia zakupu elektrycznych pojazdów ciężarowych został opublikowany w styczniu 2024 roku, a większość jego założeń została pozytywnie przyjęta przez branżę. Jednak zapisem, który budził największe obawy był punkt o okresie „kwalifikowalności” kosztów danej inwestycji. Rozpoczyna się on nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie, co w praktyce oznacza, że pojazd zamówiony lub dostarczony przed ogłoszeniem naboru nie będzie mógł liczyć na pozyskanie środków z programu. W efekcie większość klientów wstrzymała decyzje zakupowe, a przedłużający się okres oczekiwania na oficjalne ogłoszenie programu spowodował zamrożenie rynku, które trwa do dzisiaj.

false ©MAN
© MAN

W 2024 roku zarejestrowano w Polsce niewiele ponad 50 e-pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6 ton, a w pierwszym kwartale 2025 roku było ich jedynie 9. Zarówno producenci, jak i przewoźnicy nadal oczekują na ogłoszenie programu, a prognozy wskazują na znaczący wzrost liczby rejestracji po uruchomieniu pierwszego naboru.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#1
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu#3
Przeczytaj

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu

Wojciech Miklaszewski z Finea, firmy specjalizującej się w finansowaniu branży TSL: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił program dotacji na zakup i leasing zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3, ale zainteresowanie jest niewielkie. Od startu programu wpłynęło zaledwie 14 wniosków. Główną barierą jest model finansowania – przewoźnicy muszą najpierw sami wyłożyć kilkaset tysięcy złotych na pojazd, a dopiero po miesiącach oczekiwania otrzymują dotację. To nie odpowiada na potrzeby branży, która boryka się z ograniczoną płynnością finansową.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów