1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Zamrożony rynek czeka na zielone światło
Komentarze ekspertów

Zamrożony rynek czeka na zielone światło

1 min

Maciej Wątor, menadżer ds. elektromobilności MAN Truck & Bus Polska: Większość klientów wstrzymała decyzje zakupowe, a przedłużający się okres oczekiwania na oficjalne ogłoszenie programu wsparcia zakupu elektrycznych ciężarówek spowodował zamrożenie rynku, które trwa do dzisiaj.
Zobacz także Wsparcie dla zeroemisyjnych ciężarówek potrzebuje szerszej strategii Zielona transformacja motoryzacji: szanse i wyzwania Trudna droga transportu przyszłości

Projekt programu wsparcia zakupu elektrycznych pojazdów ciężarowych został opublikowany w styczniu 2024 roku, a większość jego założeń została pozytywnie przyjęta przez branżę. Jednak zapisem, który budził największe obawy był punkt o okresie „kwalifikowalności” kosztów danej inwestycji. Rozpoczyna się on nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie, co w praktyce oznacza, że pojazd zamówiony lub dostarczony przed ogłoszeniem naboru nie będzie mógł liczyć na pozyskanie środków z programu. W efekcie większość klientów wstrzymała decyzje zakupowe, a przedłużający się okres oczekiwania na oficjalne ogłoszenie programu spowodował zamrożenie rynku, które trwa do dzisiaj.

false ©MAN
© MAN

W 2024 roku zarejestrowano w Polsce niewiele ponad 50 e-pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6 ton, a w pierwszym kwartale 2025 roku było ich jedynie 9. Zarówno producenci, jak i przewoźnicy nadal oczekują na ogłoszenie programu, a prognozy wskazują na znaczący wzrost liczby rejestracji po uruchomieniu pierwszego naboru.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#2
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#3
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów