1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Za dużo polityki, za mało gospodarskiego myślenia
Komentarze ekspertów

Za dużo polityki, za mało gospodarskiego myślenia

2 min

Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM SAMAR: Z powodu wyczerpania kwoty przeznaczonej na dofinansowanie w ścieżce leasingowej do samochodów elektrycznych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zawiesza od 1 września br. do końca roku nabór wniosków. Kontynuowane będą nabory w sprawie dopłat do pojazdów zakupionych za gotówkę oraz sfinansowanych kredytem dla osób indywidualnych i przedsiębiorców.
Zobacz także Oprogramowanie – brakujące ogniwo elektromobilności „NaszEauto” – kto skorzysta ze zwolnienia z PIT? Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego
false ©IBRM Samar
© IBRM Samar

Co ta decyzja oznacza dla rynku, który przeżywa obecnie lekki trend spadkowy? To właśnie część leasingowa rynku pozwoliła na ograniczenie spadków obserwowanych po stronie osób fizycznych oraz firm decydujących się na zakupy bezpośrednie. Udział leasingu w rynku wyniósł na koniec lipca niemal 50% i był wyższy w porównaniu z rokiem 2023 o prawie 12 p.proc. W liczbach bezwzględnych firmy leasingowe zarejestrowały o 1230 samochodów więcej niż w roku poprzednim. 

Zapowiedziane czasowe zawieszenie dopłat do końca bieżącego roku przyczyni się do znacznego ograniczenia sprzedaży w tej grupie klientów, co przełoży się na rezultat ostateczny. O ile trend 12-miesięczny utrzymuje wzrost na poziomie ok. 1700 sztuk to końcówka roku nie będzie już tak pozytywna. Tym samym oddala się moment osiągnięcia przez nasz kraj udziału elektryków na poziomie 5%, uznawanym za poziom masowej adopcji.

Można zrozumieć, iż środki przeznaczone w budżecie na "popularyzację" nowego kierunku mobilności są ograniczone, tym bardziej jednak należy je w sposób racjonalny wydatkować, tak aby korzyści dla rynku były jak największe. Ich elastyczna alokacja jest tu wysoce pożądana. Brak analiz w tej materii po stronie rządowej i wysnuwanie odpowiednich, racjonalnie uzasadnionych wniosków jest wyraźnie widoczne. Za dużo polityki, za mało gospodarskiego myślenia. 

Przerzucenie środków z kanału bezpośredniego na leasingowy pozwoliłoby na utrzymanie pozytywnego trendu i zniwelowanie aktualnie obserwowanego, niewielkiego spadku. Obecnie, udział elektryków w rynku (samochodów osobowych i dostawczych) wynosi 3,08% i w porównaniu do poprzedniego roku zmniejszył się on o 0,5 p.proc. 

Jeżeli chcemy rozwijać w Polsce elektromobilność musimy działać z rozwagą. Materia jest trudna z wielu powodów. Oferta jest wciąż ograniczona, ceny aut wysokie, zbyt wysokie biorąc pod uwagę nasze portfele, do tego kwestia infrastruktury, której postrzegany rozwój jest wciąż zbyt wolny, szczególnie w obszarach miejskich. Nie namówimy do zakupu elektryka osoby mieszkającej w bloku, która nie ma dostępu do ładowarki.

Dodatkowo, przedłużający się proces decyzyjny dotyczący projektu "Izera". O ile sama Izera jest w dużym stopniu "produktem politycznym", to możliwość przyciągnięcia przy okazji jej realizacji potencjalnego inwestora, jakim jest firma Geely to już działanie wysoce racjonalne, uzasadnione z punktu widzenia rozwoju branży i gospodarki. Przedłużający się proces decyzyjny może spowodować, iż potencjalny inwestor wycofa się z rozmów i zainwestuje gdzie indziej. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu#1
Przeczytaj

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu

Wojciech Miklaszewski z Finea, firmy specjalizującej się w finansowaniu branży TSL: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił program dotacji na zakup i leasing zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3, ale zainteresowanie jest niewielkie. Od startu programu wpłynęło zaledwie 14 wniosków. Główną barierą jest model finansowania – przewoźnicy muszą najpierw sami wyłożyć kilkaset tysięcy złotych na pojazd, a dopiero po miesiącach oczekiwania otrzymują dotację. To nie odpowiada na potrzeby branży, która boryka się z ograniczoną płynnością finansową.

Gradobicie a odpowiedzialność przechowawcy#3
Przeczytaj

Gradobicie a odpowiedzialność przechowawcy

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Zanim dealerzy samochodowi otrzymają pojazdy i będą mogli rozpocząć ich dystrybucję często znajdują się one w posiadaniu podmiotu trzeciego (przechowawcy), który odbiera pojazdy od importera i następnie przekazuje je dealerowi w celu dalszej sprzedaży. Problem pojawia się w sytuacji, gdy przechowywany pojazd ulega uszkodzeniu z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów