1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Czy trzeba uiścić akcyzę od auta wynajmowanego za granicą?
Komentarze ekspertów

Czy trzeba uiścić akcyzę od auta wynajmowanego za granicą?

2 min

Weronika Grzęda, adwokat, Gekko Taxens: Jak interpretować sformułowanie „nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel”, które zostało zawarte w art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym? Kwestia ta może mieć istotne znaczenie dla podmiotów, które najmują samochody osobowe w krajach UE, a następnie przemieszczają je do Polski i tutaj użytkują. Wyrok w tej sprawie wydał właśnie Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.
Zobacz także KSeF w branży motoryzacyjnej Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu Co dalej z amortyzacją podatkową samochodów PHEV
false ©Gekko Taxens
© Gekko Taxens

Orzeczenie jest pokłosiem niekorzystnej interpretacji, którą w 2019 r. wydał Dyrektor KIS na rzecz spółki, która wynajmuje od kontrahenta z Niemiec samochody osobowe, zarejestrowane i dopuszczone do ruchu w tym kraju. Polski podmiot nie jest właścicielem pojazdów i nie dokonywał ich rejestracji. Odebrał je z terytorium Niemiec, przemieścił do Polski, a po zakończeniu umowy najmu zwróci je właścicielowi (wynajmującemu) w Niemczech.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy z tytułu WNT samochodu osobowego, niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju. Organ uznał, że w przedstawionym stanie faktycznym po stronie spółki, która zawnioskowała o interpretację, obowiązek zapłaty akcyzy powstanie – z tytułu dokonanego przemieszczenia samochodów osobowych z Niemiec do Polski.

Spółka nie zgodziła się z takim stanowiskiem i zaskarżyła interpretację, a WSA we Wrocławiu w wyroku z 26 października 2023 r. (I SA/Wr 592/23) uchylił ją w całości. W uzasadnieniu ustnym orzeczenia wskazano, że w przypadku przemieszczenia samochodów osobowych przez podmiot będący najemcą tych aut nie są spełnione przesłanki z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie podlegania takiego przemieszczenia akcyzie. W przypadku najmu nie dochodzi bowiem do nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, o którym mowa w przywołanym przepisie.

Rozstrzygnięcie wrocławskiego sądu niewątpliwie jest korzystne, ale na obecnym etapie może ono stanowić jedynie wskazówkę dla podmiotów, które dokonują takich transakcji. Nie zostało jeszcze opublikowane pisemne uzasadnienie tego wyroku, w którym WSA we Wrocławiu zapewne bardziej szczegółowo uzasadni swoje stanowisko. Niezależnie od tego można się jednak spodziewać, że ostatecznego rozstrzygnięcia w tej sprawie dokona Naczelny Sąd Administracyjny, ponieważ wyrok z 26 października 2023 r. zapewne zostanie zaskarżony przez organ. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Podatki w motoryzacji: Podsumowanie 2025 i wyzwania na 2026#1
Przeczytaj

Podatki w motoryzacji: Podsumowanie 2025 i wyzwania na 2026

Michał Goj, Partner w Zespole Postępowań Podatkowych i Sądowych w Dziale Doradztwa Podatkowego, EY Polska: Od stycznia wchodzą w życie nowe limity kosztowe w podatkach dochodowych uzależnione od emisji CO2. Zmieniające się zasady amortyzacji i leasingu będą na pewno wyzwaniem zarówno dla branży motoryzacyjnej, jak i dla zarządzających flotami, którzy powinni zrewidować dotychczasowe polityki i ocenić czy wymagają one dostosowania do nowego elementu krajobrazu podatkowego.

Regulacyjny zwrot UE: ewolucja, ale nie rewolucja, czyli jest dobrze, ale nie beznadziejnie#2
Przeczytaj

Regulacyjny zwrot UE: ewolucja, ale nie rewolucja, czyli jest dobrze, ale nie beznadziejnie

Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM SAMAR: Komisja Europejska zaproponowała odejście od wymogu 100% redukcji emisji CO₂ dla nowych samochodów i dostawczych od 2035 r. na rzecz redukcji na poziomie 90% względem 2021 r.. Oznacza to faktyczne złagodzenie zakazu sprzedaży aut spalinowych i największy odwrót od dotychczasowej polityki klimatycznej UE w ostatnich pięciu latach.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów