1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Czy trzeba uiścić akcyzę od auta wynajmowanego za granicą?
Komentarze ekspertów

Czy trzeba uiścić akcyzę od auta wynajmowanego za granicą?

2 min

Weronika Grzęda, adwokat, Gekko Taxens: Jak interpretować sformułowanie „nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel”, które zostało zawarte w art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym? Kwestia ta może mieć istotne znaczenie dla podmiotów, które najmują samochody osobowe w krajach UE, a następnie przemieszczają je do Polski i tutaj użytkują. Wyrok w tej sprawie wydał właśnie Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.
Zobacz także Co dalej z amortyzacją podatkową samochodów PHEV Cyfryzacja podatkowa w branży motoryzacyjnej Reeksport z pełnym zwrotem akcyzy – zmiany od 1 kwietnia
false ©Gekko Taxens
© Gekko Taxens

Orzeczenie jest pokłosiem niekorzystnej interpretacji, którą w 2019 r. wydał Dyrektor KIS na rzecz spółki, która wynajmuje od kontrahenta z Niemiec samochody osobowe, zarejestrowane i dopuszczone do ruchu w tym kraju. Polski podmiot nie jest właścicielem pojazdów i nie dokonywał ich rejestracji. Odebrał je z terytorium Niemiec, przemieścił do Polski, a po zakończeniu umowy najmu zwróci je właścicielowi (wynajmującemu) w Niemczech.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy z tytułu WNT samochodu osobowego, niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju. Organ uznał, że w przedstawionym stanie faktycznym po stronie spółki, która zawnioskowała o interpretację, obowiązek zapłaty akcyzy powstanie – z tytułu dokonanego przemieszczenia samochodów osobowych z Niemiec do Polski.

Spółka nie zgodziła się z takim stanowiskiem i zaskarżyła interpretację, a WSA we Wrocławiu w wyroku z 26 października 2023 r. (I SA/Wr 592/23) uchylił ją w całości. W uzasadnieniu ustnym orzeczenia wskazano, że w przypadku przemieszczenia samochodów osobowych przez podmiot będący najemcą tych aut nie są spełnione przesłanki z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie podlegania takiego przemieszczenia akcyzie. W przypadku najmu nie dochodzi bowiem do nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, o którym mowa w przywołanym przepisie.

Rozstrzygnięcie wrocławskiego sądu niewątpliwie jest korzystne, ale na obecnym etapie może ono stanowić jedynie wskazówkę dla podmiotów, które dokonują takich transakcji. Nie zostało jeszcze opublikowane pisemne uzasadnienie tego wyroku, w którym WSA we Wrocławiu zapewne bardziej szczegółowo uzasadni swoje stanowisko. Niezależnie od tego można się jednak spodziewać, że ostatecznego rozstrzygnięcia w tej sprawie dokona Naczelny Sąd Administracyjny, ponieważ wyrok z 26 października 2023 r. zapewne zostanie zaskarżony przez organ. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#1
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

KSeF w branży motoryzacyjnej#2
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#3
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów