1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Zmiany podatkowe 2025: od podatku minimalnego po odroczony KSeF
Komentarze ekspertów

Zmiany podatkowe 2025: od podatku minimalnego po odroczony KSeF

2 min

Jerzy Martini, partner, doradca podatkowy, Martini i Wspólnicy: Rok 2025 to również rok, w którym weszły w życie przepisy o podatku minimalnym, a w zasadzie dwóch podatkach minimalnych. Dla branży motoryzacyjnej, w szczególności dla dealerów, istotny jest ten, który dotyczy podatników ponoszących stratę lub mających rentowność poniżej 2 proc. Biorąc pod uwagę niewielką marżę, ryzyko opodatkowania tym podatkiem wśród dealerów jest rzeczywiste.
Zobacz także KSeF w branży motoryzacyjnej Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu Co dalej z amortyzacją podatkową samochodów PHEV
false ©Martini Tax
© Martini Tax

Rok 2024 miał być rokiem KSeF (Krajowy System eFaktur). Podatnicy w większości podjęli działania zmierzające do wdrożenia KSeF w swoich biznesach, ponosząc nieraz wysokie nakłady finansowe na ten cel. Ostatecznie, jak wiemy, wprowadzenie KSeF zostało odroczone do roku 2026.

Dla największych podatników od 1 stycznia 2025 wprowadzono natomiast inny obowiązek związany z cyfryzacją rozliczeń podatkowych czyli JPK CIT. Rozwiązanie to umożliwi fiskusowi sprawniejszą kontrolę rozliczeń CIT i zapewne zwiększy wpływy budżetowe, kosztem podatników. Zapewne będzie też więcej sporów z organami podatkowymi, gdyż kontrole skarbowe będą bardziej efektywne.

Rok 2025 to również rok, w którym weszły w życie przepisy o podatku minimalnym, a w zasadzie dwóch podatkach minimalnych. Dla branży motoryzacyjnej, w szczególności dla dealerów, istotny jest ten, który dotyczy podatników ponoszących stratę lub mających rentowność poniżej 2 proc. Biorąc pod uwagę niewielką marżę, ryzyko opodatkowania tym podatkiem wśród dealerów jest rzeczywiste. Na szczęście ustawodawca przewidział kilka wyłączeń z opodatkowania (m.in. dla podatników rozliczających się w ramach CIT estońskiego czy działających w ramach tzw. prostej struktury właścicielskiej, gdzie udziałowcami są osoby fizyczne.

Obecnie w Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym, która przewiduje możliwość zwrotu podatku akcyzowego w odniesieniu do samochodów osobowych zarejestrowanych czasowo na terytorium kraju w celu umożliwienia jego wywozu za granicę. Zgodnie z projektem przepis ten ma wejść w życie od 1 kwietnia 2025 roku.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

KSeF w branży motoryzacyjnej#1
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#2
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów