1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Zmiany podatkowe 2025: od podatku minimalnego po odroczony KSeF
Komentarze ekspertów

Zmiany podatkowe 2025: od podatku minimalnego po odroczony KSeF

2 min

Jerzy Martini, partner, doradca podatkowy, Martini i Wspólnicy: Rok 2025 to również rok, w którym weszły w życie przepisy o podatku minimalnym, a w zasadzie dwóch podatkach minimalnych. Dla branży motoryzacyjnej, w szczególności dla dealerów, istotny jest ten, który dotyczy podatników ponoszących stratę lub mających rentowność poniżej 2 proc. Biorąc pod uwagę niewielką marżę, ryzyko opodatkowania tym podatkiem wśród dealerów jest rzeczywiste.
Zobacz także KSeF w branży motoryzacyjnej Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu Co dalej z amortyzacją podatkową samochodów PHEV
false ©Martini Tax
© Martini Tax

Rok 2024 miał być rokiem KSeF (Krajowy System eFaktur). Podatnicy w większości podjęli działania zmierzające do wdrożenia KSeF w swoich biznesach, ponosząc nieraz wysokie nakłady finansowe na ten cel. Ostatecznie, jak wiemy, wprowadzenie KSeF zostało odroczone do roku 2026.

Dla największych podatników od 1 stycznia 2025 wprowadzono natomiast inny obowiązek związany z cyfryzacją rozliczeń podatkowych czyli JPK CIT. Rozwiązanie to umożliwi fiskusowi sprawniejszą kontrolę rozliczeń CIT i zapewne zwiększy wpływy budżetowe, kosztem podatników. Zapewne będzie też więcej sporów z organami podatkowymi, gdyż kontrole skarbowe będą bardziej efektywne.

Rok 2025 to również rok, w którym weszły w życie przepisy o podatku minimalnym, a w zasadzie dwóch podatkach minimalnych. Dla branży motoryzacyjnej, w szczególności dla dealerów, istotny jest ten, który dotyczy podatników ponoszących stratę lub mających rentowność poniżej 2 proc. Biorąc pod uwagę niewielką marżę, ryzyko opodatkowania tym podatkiem wśród dealerów jest rzeczywiste. Na szczęście ustawodawca przewidział kilka wyłączeń z opodatkowania (m.in. dla podatników rozliczających się w ramach CIT estońskiego czy działających w ramach tzw. prostej struktury właścicielskiej, gdzie udziałowcami są osoby fizyczne.

Obecnie w Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym, która przewiduje możliwość zwrotu podatku akcyzowego w odniesieniu do samochodów osobowych zarejestrowanych czasowo na terytorium kraju w celu umożliwienia jego wywozu za granicę. Zgodnie z projektem przepis ten ma wejść w życie od 1 kwietnia 2025 roku.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Podatki w motoryzacji: Podsumowanie 2025 i wyzwania na 2026#2
Przeczytaj

Podatki w motoryzacji: Podsumowanie 2025 i wyzwania na 2026

Michał Goj, Partner w Zespole Postępowań Podatkowych i Sądowych w Dziale Doradztwa Podatkowego, EY Polska: Od stycznia wchodzą w życie nowe limity kosztowe w podatkach dochodowych uzależnione od emisji CO2. Zmieniające się zasady amortyzacji i leasingu będą na pewno wyzwaniem zarówno dla branży motoryzacyjnej, jak i dla zarządzających flotami, którzy powinni zrewidować dotychczasowe polityki i ocenić czy wymagają one dostosowania do nowego elementu krajobrazu podatkowego.

Regulacyjny zwrot UE: ewolucja, ale nie rewolucja, czyli jest dobrze, ale nie beznadziejnie#3
Przeczytaj

Regulacyjny zwrot UE: ewolucja, ale nie rewolucja, czyli jest dobrze, ale nie beznadziejnie

Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM SAMAR: Komisja Europejska zaproponowała odejście od wymogu 100% redukcji emisji CO₂ dla nowych samochodów i dostawczych od 2035 r. na rzecz redukcji na poziomie 90% względem 2021 r.. Oznacza to faktyczne złagodzenie zakazu sprzedaży aut spalinowych i największy odwrót od dotychczasowej polityki klimatycznej UE w ostatnich pięciu latach.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów