1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Podatkowe i prawne wyzwania na 2025 rok
Komentarze ekspertów

Podatkowe i prawne wyzwania na 2025 rok

6 min

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce: Nie można zapomnieć o szeregu programów dotacyjnych związanych z KPO oraz dostępnych z innych źródeł krajowych oraz UE. Aktualnie jesteśmy dopiero na początku nowej perspektywy finansowej UE 2021-2027 i wiele naborów będzie ogłaszanych w 2025 r. Część z nich dotyczy inwestycji w szeroko rozumianą transformację energetyczną, co bezpośrednio przekłada się na konkurencyjność branży motoryzacyjnej w Polsce w porównaniu do innych krajów UE.
Zobacz także KSeF w branży motoryzacyjnej Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu Co „Akt w sprawie danych” oznacza dla dealerów?
false ©

W porównaniu do lat wcześniejszych rok 2024 nie obfitował w liczne zmiany prawno-podatkowe. Spowodowane było to przede wszystkim kalendarzem wyborczym – jesień 2023 roku to koniec prac parlamentu ubiegłej kadencji i dyskontynuacja wielu procesów legislacyjnych. Nie oznacza to jednak, że zespoły prawno-podatkowe firm z branży motoryzacyjnej miały w tym roku istotnie mniej zadań – wejście w życie przepisów dotyczących sygnalistów, przygotowanie do wdrożenia przepisów o globalnym i krajowym podatku minimalnym, przygotowanie do wdrożenia KSEF czy JPK CIT, implementacji dyrektyw NIS2, wdrożenie nowych przepisów o podatku od nieruchomości, ubieganie się o dotacje z KPO i innych programów dotacyjnych ze źródeł krajowych oraz UE to tylko część z zagadnień, które były przedmiotem prac w 2024 roku i będą stanowiły wyzwanie w 2025 rok. 

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego zmiany przepisów dotyczących podatków dochodowych powinny zostać opublikowane w dzienniku ustaw nie później niż 30 listopada danego roku podatkowego aby mogły obowiązywać od 1 stycznia kolejnego roku podatkowego. W związku z wyborami parlamentarnymi w dniu 15 października 2023 r. liczba zmian przepisów podatkowych jakie zostały uchwalone na jesieni 2023 r. była istotnie mniejsza niż w latach poprzednich. Nie zmienia to faktu, że także w 2024 roku zespoły prawno-podatkowe musiały poświęcać dużo czasu na realizację swoich obowiązków. 

Przykładowo na jesieni 2023 roku ukazał się nowy projekt objaśnień przepisów dotyczących podatku u źródła i stosowania mechanizmu tzw. pay and refund. Przepisy te od początku ich obowiązywania budzą liczne kontrowersje i stanowią praktyczny problem w zarządzeniu przepływami finansowymi w szczególności pomiędzy spółkami w Polsce a ich podmiotami powiązanymi zagranicą. Ponadto dla wielu firm rok 2024 lub 2025 oznacza koniec 3-letniego okresu obowiązywania opinii o możliwości zastosowania zwolnienia (tzw. opinii zabezpieczających) i konieczność ponownego zabezpieczenia swojej pozycji podatkowej. Praktyka pokazuje, ze jest to efektywna i popularna metoda zarządzenia tym tematem, jednocześnie wymaga często znacznie więcej czasu niż 6 miesięcy (często 9, a nawet 12 miesięcy). W związku z tym podmioty dla których okres obowiązywania opinii kończy się w 2025 roku powinny już teraz rozpocząć prace związane z jej odnowieniem. Warto zauważyć, że na jesieni 2024 roku opublikowane zostały interpretacje ogólne Ministra Finansów dotyczące opodatkowania podatkiem u źródła odsetek oraz dywidend dlatego rekomendowanym jest uwzględnienie ich wpływ w indywidualnych przypadkach podmiotów przez złożeniem nowych wniosków o wydanie opinii zabezpieczających czy też wniosków o zwrot pobranego podatku u źródła. 

Dodatkowo 24 czerwca 2024 roku w Dzienniku Ustaw opublikowana została ustawa o ochronie sygnalistów. Ustawa weszła w życie 25 września 2024 roku. Na przełomie 2024 i 2025 roku wiele firm dokonało już wdrożenia tej ustawy. Natomiast warto pamiętać, że jednym z obszarów naruszeń objętych ochroną na mocy ustawy o ochronie sygnalistów są naruszenia związane z funkcjonowaniem rynku wewnętrznego UE, w tym kwestie dotyczące opodatkowania osób prawnych (art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o ochronie sygnalistów), czyli ustawy o CIT i rozporządzeń do niej. Ochrona sygnalistów w organizacji nie jest zatem tylko domeną działu HR czy działu prawnego, ale również wewnętrzne działy księgowe i podatkowe w spółkach powinny być co najmniej przeszkolone pod kątem ujawniania naruszeń, jakie mogłyby dotyczyć uchybień przepisów ustawy o CIT. Zgodnie z przepisami Kodeksu karnego skarbowego, za przestępstwa i wykroczenia skarbowe mogą odpowiadać nie tylko osoby, które je popełniły, ale także te, które zajmują się sprawami gospodarczymi lub finansowymi spółki, np. członkowie zarządu. 

Ponadto w dniu 1 stycznia 2025 wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych będąca wynikiem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2023 i wprowadzająca swego rodzaju rewolucję w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości. W wielu przypadkach wiąże się to z koniecznością przeprowadzenia inwentaryzacji obiektów budowlanych i kompleksową analizę zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, skupiając się na ich potencjalnym wpływie na działalność danego podatnika. Powyższe będzie skutkować identyfikacją obszarów, w których nowe definicje i regulacje mogą wpłynąć na zobowiązania podatkowe, zarówno pod kątem ryzyk, jak i szans na oszczędności podatkowe. Ostatecznie podatnicy zobowiązani są do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości do 31 stycznia lub do 31 marca 2025 roku dlatego pierwszy kwartał 2025 roku z pewnością będzie czasem intensywnych prac działów prawno-podatkowych w tym zakresie.

Firmy poświęcały także w 2024 roku czas na przygotowanie do wdrożenie JPK CIT czyli dodatkowego raportowania obejmującego księgi rachunkowe i umożliwiającego wyliczenie zobowiązania podatkowego przez organy podatkowe. W tym wypadku przepisy miały obowiązywać w pełni od 1 stycznia 2025 roku dla dużych firm. Niemniej jednak doszło do odroczenia w czasie znacznej ich części. Rok 2025 upłynie zatem nad przygotowaniem do pełnej implementacji przepisów w kolejnych latach.

Także dopiero pod koniec 2024 roku doczekaliśmy się opublikowania ustawy wdrażającej do polskiego porządku prawnego dyrektywę dotyczącą Pillar 2 czyli globalny podatek minimalny. Dotyczy on przedsiębiorstw funkcjonujących w ramach grup kapitałowych osiągających skonsolidowane przychody na poziomie 750 mln EUR. W przypadku Polski będzie to miało w szczególności wpływ na przedsiębiorstwa korzystające ze zwolnień w CIT z tytułu Polskiej Strefy Inwestycji oraz korzystających z ulgi na prace badawczo-rozwojowe. Aktualnie wciąż trwają prace zmierzające do uregulowania zwolnień i ulg podatkowych w sposób niepowodujący konieczności ich zwrotu w związku z wejściem w życie dyrektywy Pillar 2. 

Wreszcie z końcem marca 2025 roku (dla podmiotów których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym) przypada termin rozliczenia krajowego podatku minimalnego. Podatek ten jest często mylony z minimalnym podatkiem globalnym, natomiast stanowi on odrębny tytułu do opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym zawiera skomplikowany mechanizm wyliczenia jego podstawy oraz możliwych do korzystania wyłączeń. W związku z tym konieczne jest zaplanowanie działań w pierwszym kwartale 2025 roku, aby dokonać analizy w zakresie ewentualnego podlegania opodatkowaniu. 

W przypadku branży motoryzacyjnej warto również zwrócić uwagę na dyrektywę NIS2 (Network and Information Systems Directive), dotyczącą wymogów cyberbezpieczeństwa – branża motoryzacyjna została wskazana wprost jako sektor kluczowy objęty tym wymogiem i z pewnością 2025 rok dla wielu firm upłynie pod znakiem jej wdrażania w ramach prowadzonej działalności.

Ostatecznie nie można zapomnieć o szeregu programów dotacyjnych związanych z KPO oraz dostępnych z innych źródeł krajowych oraz UE. Aktualnie jesteśmy dopiero na początku nowej perspektywy finansowej UE 2021-2027 i wiele naborów będzie ogłaszanych w 2025 r. Część z nich dotyczy inwestycji w szeroko rozumianą transformację energetyczną, co bezpośrednio przekłada się na konkurencyjność branży motoryzacyjnej w Polsce w porównaniu do innych krajów UE.

Jak widać rok 2025 zapowiada się jako rok wyzwań dla działów prawno-podatkowych, a efektywne zarządzenie tymi tematami może z jednej strony ograniczyć ryzyko dla zarządów spółek w przypadku niespełnienia wymogów, a z drugiej zapewnić firmom nowe możliwości rozwoju w przypadku efektywnego skorzystania z dotacji. 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#1
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#2
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#3
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów