1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Reeksport z pełnym zwrotem akcyzy – zmiany od 1 kwietnia
Komentarze ekspertów

Reeksport z pełnym zwrotem akcyzy – zmiany od 1 kwietnia

2 min

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: 1 kwietnia wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT i akcyzie, które umożliwią zwrot akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w Polsce.
Zobacz także Podnoszenie kwalifikacji przez pracowników branży motoryzacyjnej Cyfryzacja podatkowa w branży motoryzacyjnej Internet: negatywne opinie o dealerze jako pracodawcy

Dla branży motoryzacyjnej to istotna nowość. Przedsiębiorcy, którzy dokonują czasowej rejestracji pojazdów osobowych, a następnie wywożą je za granicę, będą mogli ubiegać się o zwrot akcyzy. Dotąd przepisy na to wprost nie pozwalały – akcyzę można było odzyskać tylko w przypadku aut, które przed eksportem nie były w Polsce zarejestrowane.

false ©

W praktyce organy skarbowe konsekwentnie odrzucały wnioski o zwrot akcyzy przy reeksportowanych pojazdach, choć mimo że orzecznictwo w tej kwestii nie było jednolite. Przykładem jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 maja 2023 r. (C-105/22), który potwierdził, że po zarejestrowaniu auta w Polsce, a następnie jego wywozie poza UE, nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku. TSUE podkreślił jednak różnicę między rejestracją czasową na wniosek właściciela, planującego eksport pojazdu, a rejestracją dokonywaną z urzędu. Nowelizacja wprowadza więc klarowne przepisy, które od 1 kwietnia 2025 r. pozwolą na odzyskanie akcyzy w takich przypadkach.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Kolejna zmiana to zwolnienie z akcyzy pojazdów profesjonalnie rejestrowanych, wykorzystywanych w badaniach i pracach rozwojowych. Dotąd obowiązywał wymóg jej opłacania.

Nowe regulacje mogą pozytywnie wpłynąć na branżę reeksportową, zwłaszcza w kontekście spadku krajowego popytu i niestabilnego kursu euro. Dla dealerów oznacza to szansę na poprawę wyników sprzedaży

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

„NaszEauto” – kto skorzysta ze zwolnienia z PIT?#1
Przeczytaj

„NaszEauto” – kto skorzysta ze zwolnienia z PIT?

Łukasz Andruszkiewicz, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Choć Ministerstwo Finansów potwierdza, że dotacja otrzymana w ramach programu „NaszEauto” jest zwolniona z PIT, to w praktyce część podatników może mieć z tym problem. Najpoważniejsze zastrzeżenie wobec nowego systemu niezmiennie dotyczy jednak wykluczenia z kręgu jego potencjalnych beneficjentów spółek rozliczających się na podstawie CIT oraz przyznawanie dopłat jedynie do samochodów homologowanych według kategorii M1.

Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego#3
Przeczytaj

Samochód to nie tylko środek transportu, ale część systemu energetycznego

Agnieszka Engelbrecht, ekspert ds. zrównoważonej mobilności, Nivette Fleet Management: Elektromobilność nie powinna być postrzegana wyłącznie jako sposób na ograniczenie emisji spalin. To element znacznie szerszego i bardziej ambitnego systemu, który w przyszłości może zapewnić niezależność energetyczną, wyższą jakość powietrza i lepszą efektywność zarządzania energią. Dopiero połączenie elektromobilności z AI, IoT oraz technologią V2G otwiera drogę do prawdziwie inteligentnego, zintegrowanego transportu i energetyki.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów