
Na stacje paliw wróciły podwyżki
W połowie września na stacjach, po ostatnich obniżkach cen, nie ma już śladu. Wyjątkiem jest autogaz, który wprawdzie potaniał, ale skala zmiany jest zaledwie symboliczna.
Paweł Janas
2 min
Na międzynarodowych targach Auto Shanghai (23.04–2.05) ZF, niemiecki producent część i komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego, zaprezentował ważne innowacje dla samochodów elektrycznych i użytkowych. Wśród nich znalazły się zintegrowane podwozie Chassis 2.0 oraz nowy system zwiększający zasięg (Range Extender), które mają wzmocnić pozycję firmy na chińskim rynku.
W odpowiedzi na megatrendy, takie jak elektryfikacja i autonomiczna jazda, ZF opracował koncepcję Chassis 2.0. Dzięki oprogramowaniu cubiX wszystkie elementy podwozia – układ kierowniczy, hamulce czy amortyzatory – współpracują ze sobą w czasie rzeczywistym. Kluczową rolę odgrywają tu technologie by-wire, takie jak systemy steer-by-wire (zastosowane m.in. w modelu NIO ET9) czy brake-by-wire. Aktywne zawieszenie sMOTION, które redukuje kołysanie pojazdu, zdaniem przedstawicieli firmy ZF, już zdobywa uznanie chińskich producentów i zostało wdrożone w Porsche Panamera oraz Taycan.
ZF wprowadza też nowy elektryczny system zwiększający zasięg, który trafi do produkcji w 2025 roku. Jego zalety - według producenta - to m.in. możliwość napędu na wszystkie koła bez dodatkowego silnika, kompaktowość oraz wysoka wydajność. To rozwiązanie ma obniżyć koszty i ułatwić integrację z istniejącymi platformami.
W segmencie ciężarowym ZF prezentuje elektryczną oś napędową AxTrax 2 oraz hybrydową skrzynię biegów TraXon 2, które zmniejszają emisję CO₂ i zużycie paliwa. Dodatkowo firma pokazuje systemy wspomagania kierowcy OnGuardMAX oraz elektryczne wspomaganie kierownicy dla ciężarówek.
„W ciągu ostatnich 5 lat zainwestowaliśmy w Chinach miliardy euro” – podkreśla Renee Wang, prezes ZF China. Firma ma tu ponad 50 fabryk i 5 centrów R&D, a większość nowych zamówień na pojazdy użytkowe pochodzi od lokalnych klientów. Strategia „China Speed” pozwala ZF na szybkie reagowanie na potrzeby rynku i globalne wdrażanie innowacji.
W połowie września na stacjach, po ostatnich obniżkach cen, nie ma już śladu. Wyjątkiem jest autogaz, który wprawdzie potaniał, ale skala zmiany jest zaledwie symboliczna.
Chiński Jetour oficjalnie rozpoczyna działalność w Polsce – pierwszym rynku marki w Europie.
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie stawiają kolejny krok w stronę zeroemisyjnego transportu. Stołeczny przewoźnik podpisał umowę z Solaris Bus & Coach na dostawę 79 nowych autobusów elektrycznych. Kontrakt obejmuje 50 przegubowych Solarisów Urbino 18 electric oraz 29 krótszych Urbino 12 electric.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów