#1Leasing coraz ważniejszy dla rynku ubezpieczeń
Firmy leasingowe przekazały w 2024 roku do zakładów ubezpieczeń 7,8 mld zł składek – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. W 2025 r. kwota ta może przekroczyć 8,5 mld zł.

Paweł Janas
2 min
Prokurator Generalny i Minister Sprawiedliwości Adam Bodnar nie cofnie złożonego jeszcze w 2023 roku przez Zbigniewa Ziobrę wniosku do Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego zakazu rejestracji nowych aut spalinowych w UE od 2035 roku. Powód tej decyzji nie leży jednak w poparciu dla argumentów Ziobry ani chęci utrzymania sprawy w agendzie politycznej. Jak wynika z oficjalnej odpowiedzi Prokuratury Krajowej, decyzja Bodnara jest wynikiem zasadniczego sprzeciwu wobec działalności obecnego Trybunału Konstytucyjnego.

W odpowiedzi udzielonej redakcji IBRM Samar, rzecznik prasowy Prokuratora Generalnego Anna Adamiak przytacza decyzję opartą na uchwałach Sejmu i Rady Ministrów, które uznały TK za organ działający z rażącym naruszeniem konstytucyjnych zasad państwa prawa.
Prokurator Generalny podjął decyzję o nieprzedstawianiu stanowisk w sprawach postępowań przed Trybunałem zainicjowanych przez inne podmioty, a także o nieuczestniczeniu w rozprawach przed Trybunałem Konstytucyjnym i publicznych ogłoszeniach orzeczeń wydanych na posiedzeniach niejawnych, bowiem naruszenia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i prawa w działalności Trybunału Konstytucyjnego przybrały skalę, która uniemożliwia wykonywanie ustrojowych zadań w zakresie kontroli konstytucyjności prawa, prok. Anna Adamiak, rzecznik prasowy Prokuratora Generalnego
Jak wyjaśniono dalej, nawet formalne wycofanie wniosku byłoby uznane za „zamanifestowanie udziału” w postępowaniu przed Trybunałem – a tego Adam Bodnar chce za wszelką cenę uniknąć.
Cofnięcie wniosku […] pozostawałoby w sprzeczności z decyzją o nieuczestniczeniu w żadnej formie w pracach Trybunału Konstytucyjnego.prok. Anna Adamiak, rzecznik prasowy Prokuratora Generalnego
W praktyce oznacza to, że choć Bodnar nie wspiera ani nie kontynuuje działań poprzedniego Prokuratora Generalnego, jego decyzja o nieuznawaniu legalności TK blokuje również możliwość wycofania kontrowersyjnego wniosku. Tymczasem osobny, niemal identyczny wniosek został złożony przez grupę posłów Suwerennej Polski w marcu 2024 r., co oznacza, że sprawa i tak pozostaje w agendzie Trybunału, niezależnie od stanowiska Bodnara.
#1Firmy leasingowe przekazały w 2024 roku do zakładów ubezpieczeń 7,8 mld zł składek – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. W 2025 r. kwota ta może przekroczyć 8,5 mld zł.
#2Unia Europejska od ponad dekady dyscyplinuje finansowo producentów samochodów za przekraczanie norm emisji CO₂. System kar jest w teorii prosty – za każdy gram przekroczenia normy płaci się 95 euro od każdego sprzedanego nowego samochodu. Jednak producenci nauczyli się wykorzystywać przepisy o tworzeniu tzw. wspólnych pul, dzięki czemu wielu z nich unika ogromnych opłat.
#3Seat Ateca FR to najbogatsza wersja wyposażeniowa hiszpańskiego SUV-a. Samochód dostępny jest zarówno w wersji benzynowej, jak i z silnikiem wysokoprężnym. Prześledziliśmy dokładnie cennik tego modelu i sprawdziliśmy poszczególne odmiany silnikowe oraz wyposażeniowe.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów







