1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Zakaz rejestracji aut spalinowych: ludzie Ziobry zaskoczyli Prokuraturę
Wiadomości

Zakaz rejestracji aut spalinowych: ludzie Ziobry zaskoczyli Prokuraturę

3 min

Nadal nie wiadomo, czy złożony w październiku ubiegłego roku do TK przez Zbigniewa Ziobrę, wniosek o sprawdzenie zgodności z konstytucją unijnego rozporządzenia w sprawie zakazu rejestracji nowych aut spalinowych w UE od 2035 roku zostanie wycofany przez nowego prokuratora generalnego. Tymczasem sprawy postanowiła wziąć w swoje ręce grupa posłów PiS.
Zobacz także Surowce, które decydują o przyszłości. Europa w cieniu chińskiej dominacji Projekt Izera w nowej odsłonie. Jego przyszłość zależy od KPO i partnera strategicznego Grupa Dynamica otworzyła w Warszawie pierwszy salon chińskiej marki Geely
false ©Tingey Injury Law Firm on Unsplash
© Tingey Injury Law Firm on Unsplash

W październiku ubiegłego roku, Zbigniew Ziobro, ówczesny minister sprawiedliwości, skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o sprawdzenie, czy unijne rozporządzenie w sprawie zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku jest zgodne z Konstytucją.

- Unia Europejska razem z tworzącym się nowym rządem chce odebrać Polakom wolność decydowania, jakimi samochodami będą jeździć. To ograniczy swobodę poruszania się i negatywnie wpłynie na status materialny Polaków – grzmiał Ziobro. 

Redakcja IBRM Samar przesłała 8 marca bieżącego roku do resortu sprawiedliwości list elektroniczny z pytaniem, czy obecnie resort sprawiedliwości planuje wycofać ten wniosek, czy też utrzymać go w mocy? Pierwsza odpowiedź nadeszła jeszcze tego samego dnia, ale trop okazał się mylny.

- Wskazany przez Pana wniosek minister Ziobro skierował nie jako minister sprawiedliwości, lecz jako prokurator generalny. Z tego względu proszę skierować swoje pytanie do Prokuratury Krajowej – brzmiała odpowiedź Wydziału Prasowego Ministerstwa Sprawiedliwości. Wspomniane pytanie przesłaliśmy zatem do Prokuratury Krajowej. Odpowiedź nadeszła bardzo szybko, ale jak się okazało, sprawa nie ruszyła jeszcze z miejsca.

- Zagadnienie to nie było jeszcze przedmiotem analizy prokuratora generalnego Adama Bodnara. W najbliższym czasie zostanie przeprowadzona ocena zasadności i prawidłowości skierowanego wniosku do TK, a o jej wyniku Pana poinformuję – stwierdziła Anna Adamiak, prokurator Prokuratury Krajowej i rzecznik prasowy prokuratora generalnego. 

Powtórzyliśmy pytanie w tej sprawie kilka tygodni później, ale jak napisała do nas na początku kwietnia rzeczniczka PG, od daty udzielenia wcześniejszej odpowiedzi nadal nie zapadła decyzja o wycofaniu wniosku z TK. Chwilę później na naszej skrzynce pocztowej pojawił się kolejny, zaskakujący mail od Anny Adamiak.

- W nawiązaniu do uprzedniej korespondencji w sprawie dotyczącej wniosku prokuratora generalnego do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie rejestracji samochodów spalinowych dodatkowo informuję, że 12 marca br. grupa posłów PiS skierowała do TK wniosek powielający przedmiotowy wniosek. TK nadał bieg temu wnioskowi co oznacza, że nawet w przypadku cofnięcia wniosku przez PG, Trybunał będzie miał podstawę do dalszego zajmowania się kwestią konstytucyjności regulacji kwestionowanych w sprawie K 17/23 – poinformowała rzeczniczka prokuratora generalnego.

I faktycznie, na stronie TK, w zakładce „Sprawy w Trybunale”, pod nr 11/24 widnieje wniosek o zbadanie zgodności z polską Konstytucją unijnego rozporządzenia z 19 kwietnia 2023 roku, dotyczącego wprowadzenia zakazu rejestrowania od 1 stycznia 2035 roku na terenie UE nowych aut spalinowych. Wnioskodawców określono jako grupę posłów na Sejm RP X kadencji, reprezentowanych przez: Marcina Warchoła i Michała Wójcika, posłów wybranych do Sejmu z list PiS, a co ważniejsze - członków Suwerennej Polski, której szefem jest Zbigniew Ziobro. 

Do biura prasowego Trybunału Konstytucyjnego redakcja IBRM Samar przesłała list elektroniczny z pytaniem dotyczącym planowanego terminu rozprawy w sprawie obu wniosków (Zbigniewa Ziobry i posłów reprezentowanych przez jego współpracowników) lub też jednego z nich. Czekamy obecnie na odpowiedź. 

Paweł Janas 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Błędne dane o emisji CO₂? Wyjaśniamy, jak je poprawić#1
Przeczytaj

Błędne dane o emisji CO₂? Wyjaśniamy, jak je poprawić

Od 1 stycznia 2026 r. zmienią się zasady amortyzacji pojazdów: jej wysokość będzie uzależniona od poziomu emisji CO₂ przez pojazd. Okazuje się, że wcale nie rzadko dane o emisji CO₂ w systemie CEPiK są wpisane błędnie, co może zaważyć na wysokości amortyzacji auta. Oznacza to konieczność weryfikacji tych danych. Sprawdziliśmy, jak wygląda procedura korekty informacji w praktyce – w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Choć odpowiedzi urzędów są w dużej mierze zbieżne, różnią się w kilku istotnych szczegółach.

Huby szybkiego ładowania rosną w Polsce. Orlen i Moya stawiają na wielostanowiskowe lokalizacje #3
Przeczytaj

Huby szybkiego ładowania rosną w Polsce. Orlen i Moya stawiają na wielostanowiskowe lokalizacje

Rynek infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wchodzi w nową fazę rozwoju. Po okresie rozproszonego wzrostu punktów AC i pojedynczych ładowarek DC, pojawiają się pierwsze huby szybkiego ładowania, które radykalnie skracają czas uzupełniania energii i pozwalają na jednoczesną obsługę wielu aut. Ten model staje się coraz bardziej widoczny — i zaczyna realnie zmieniać komfort podróży EV między miastami.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów