1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Kiedy TK podejmie decyzję w sprawie zakazu rejestracji spalinówek?
Wiadomości

Kiedy TK podejmie decyzję w sprawie zakazu rejestracji spalinówek?

2 min

W Trybunale Konstytucyjnym leżą już dwa wnioski dotyczące sprawdzenia zgodności z Konstytucją, wprowadzonego przez UE, zakazu rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku. Czy instytucja kierowana przez Julię Przyłębską rozpoczęła już postępowanie?
Zobacz także „Data Act” obowiązuje. Branża motoryzacyjna ostrzega przed rozwodnieniem przepisów KE przyspiesza przegląd celów CO₂. Branża apeluje o elastyczność Przed brukselskim spotkaniem: eksperci o elektromobilności, przemysł apeluje o elastyczność
false ©Tingey Injury Law Firm on Unsplash
© Tingey Injury Law Firm on Unsplash

Do biura prasowego Trybunału Konstytucyjnego redakcja IBRM Samar przesłała maila z pytaniem w tej kwestii. - Sprawa o sygnaturze K 11/24 jest w toku postępowania merytorycznego. Przewodniczący składu orzekającego wyznaczy termin rozprawy, jeżeli decyzję taką podejmie skład orzekający, który w sposób niezawisły i niezależny od innych organów i podmiotów, w wyniku analizy dokumentów dotyczących sprawy, w tym pisemnych stanowisk uczestników postępowania, dojdzie do wniosku, że zebrany w postępowaniu materiał dowodowy jest wystarczający do wydania orzeczenia – poinformowała nas Obsługa Medialna Trybunału Konstytucyjnego. - Informacje o wyznaczonych terminach rozpraw zamieszczane są po poinformowaniu uczestników postępowania na stronie internetowej Trybunału, www.trybunal.gov.pl, która stanowi Biuletyn Informacji Publicznej, w zakładkach: Postępowanie i Orzeczenia, wokanda – dodano enigmatycznie. 

Co ciekawe, w swojej odpowiedzi TK odnosi się tylko do wniosku złożonego do Trybunału 12 marca 2024 roku przez grupę posłów PiS. Na stronie TK, w zakładce „Sprawy w Trybunale”, pod nr 11/24 widnieje ich zgłoszenie dotyczące zbadania zgodności z polską Konstytucją unijnego rozporządzenia z 19 kwietnia 2023 roku, dotyczącego wprowadzenia zakazu rejestrowania od 1 stycznia 2035 roku na terenie UE nowych aut spalinowych. Wnioskodawców określono jako grupę posłów na Sejm RP X kadencji, reprezentowanych przez: Marcina Warchoła i Michała Wójcika, posłów wybranych do Sejmu z list PiS, a zarazem członków Suwerennej Polski, której szefem jest Zbigniew Ziobro, były minister sprawiedliwości i były Prokurator Generalny w poprzednim rządzie.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

W odpowiedzi od Trybunału nie ma natomiast ani słowa na temat podjęcia jakiejkolwiek decyzji w sprawie wniosku, jaki skierował on do TK jeszcze w październiku ubiegłego roku. - Unia Europejska razem z tworzącym się nowym rządem chce odebrać Polakom wolność decydowania, jakimi samochodami będą jeździć. To ograniczy swobodę poruszania się i negatywnie wpłynie na status materialny Polaków – grzmiał wtedy szef Suwerennej Polski. 

Warto też przypomnieć, że do tej pory nowy Prokurator Generalny nie podjął decyzji o wycofaniu z TK wspomnianego ubiegłorocznego wniosku (lub jego utrzymaniu). Pojawienie się wspomnianego wniosku poselskiego może jednak skomplikować podjęcie decyzji przez obecnego PG. - TK nadał bieg temu wnioskowi co oznacza, że nawet w przypadku cofnięcia wniosku przez PG, Trybunał będzie miał podstawę do dalszego zajmowania się kwestią konstytucyjności regulacji kwestionowanych w sprawie K 17/23 – informowała nas wcześniej rzeczniczka Prokuratora Generalnego.

Paweł Janas

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów