GreenWay uruchomił przy autostradzie A4 w Grodkowie swoją pierwszą stację przystosowaną do ładowania elektrycznych ciężarówek w Polsce. To początek planowanego korytarza ładowania, który ma połączyć porty Szczecin–Świnoujście z Europą Środkową.GreenWay rozwija infrastrukturę ładowania przeznaczoną dla transportu ciężkiego. Firma uruchomiła w Grodkowie, przy węźle Brzeg Młodoszowice na autostradzie A4, pierwszą w swojej polskiej sieci stację obsługującą eHDV – elektryczne pojazdy ciężarowe. Lokalizacja oferuje dwa punkty ładowania o mocy do 400 kW oraz układ umożliwiający swobodne manewrowanie zestawów ciężarowych.
Kolejne obiekty są już w przygotowaniu. Do końca roku GreenWay planuje otwarcie stacji w Kątach Wrocławskich oraz w Świnoujściu, również wyposażonych w dwa stanowiska 400 kW i infrastrukturę manewrową. Wraz z istniejącymi już lokalizacjami na Słowacji mają one tworzyć pierwszy w regionie ciąg dla elektrycznego transportu ciężkiego, łączący porty Szczecin–Świnoujście z Europą Środkową.
false

© GreenWayRównolegle operator rozbudowuje sieć eHDV na Słowacji, gdzie działają trzy punkty – w tym m.in. w Senci i Żylinie. W 2026 roku kolejne stacje mają powstać w Polsce przy głównych trasach tranzytowych, takich jak A2, A4 i S3, co ma zapewnić ciągłość przejazdów dla zeroemisyjnych ciężarówek.
GreenWay rozwija również infrastrukturę dla przemysłu i flot ciężkich. W ramach projektu dla Holcim – międzynarodowego koncernu produkującego materiały budowlane – powstają stacje dla maszyn pracujących w zakładach i kopalniach. Już funkcjonują instalacje o łącznej mocy 1,3 MW, montowane w odpornych na pył kontenerach i przystosowane do ładowania sprzętu ważącego nawet 100 ton. Docelowo moc systemu ma wzrosnąć do około 3 MW. Z kolei we współpracy ze Scanią budowana jest flotowa sieć ładowania w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Oparta na stacjach o mocy 400 kW będzie działać jako jednolity system z centralnym nadzorem i wsparciem operacyjnym, przeznaczony dla szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek.
Źródło: GreenWay