Branża leasingowa rozpoczęła 2025 rok ostrożnie, notując jedynie symboliczny wzrost, ale to finansowanie pojazdów – zwłaszcza osobowych i lekkich dostawczych – wciąż stanowi fundament rynku. Ożywienie w sektorze pojazdów ciężarowych w marcu może zapowiadać zmianę trendu.W pierwszym kwartale 2025 roku firmy leasingowe sfinansowały aktywa o łącznej wartości 26,3 mld zł, co oznacza wzrost o 1,3 proc. rok do roku. Choć ta dynamika nie imponuje skalą, to właśnie finansowanie pojazdów – zarówno lekkich, jak i ciężarowych – utrzymuje branżę leasingową na powierzchni. W strukturze finansowania ruchomości udział pojazdów wzrósł do 75,2 proc., co podkreśla ich dominującą rolę w całym sektorze.
false
© PKO Leasing Największym segmentem pozostają pojazdy lekkie, w tym auta osobowe i dostawcze do 3,5 tony. Wartość ich finansowania wyniosła 15 mld zł, co oznacza wzrost o 4,5 proc. Dynamika przyspieszyła zwłaszcza w marcu (7,9 proc. r/r), po słabszych wynikach w styczniu i lutym. Chociaż tempo rozwoju tego segmentu wyraźnie zwolniło w porównaniu z bardzo mocnym 2024 rokiem (24,7 proc. wzrostu w skali roku), to nadal stanowi on stabilne źródło wzrostu dla branży. Wysoka konsumpcja i stopniowe odbicie gospodarcze mogą w dalszej części roku przyczynić się do poprawy wyników.
Ciekawym i długo wyczekiwanym sygnałem poprawy jest pierwszy od półtora roku wzrost finansowania pojazdów ciężarowych. Wprawdzie kwartalne dane wciąż pokazują spadek o 3,2 proc., to marzec przyniósł pozytywną zmianę. Największą poprawę widać w finansowaniu naczep i przyczep, nieco lepiej radzą sobie też ciężarówki wykorzystywane w krajowym transporcie towarowym oraz autobusy. Słabiej prezentuje się segment ciągników siodłowych, nadal pozostający pod presją recesji w przemyśle strefy euro oraz niskiego popytu w międzynarodowym transporcie drogowym. Niemniej sygnały stabilizacji mogą zwiastować przełom w drugiej połowie roku.
Nie najlepiej wypadł segment maszyn i urządzeń – tu finansowanie wyniosło 5,9 mld zł i spadło o 0,9 proc. Budownictwo infrastrukturalne oraz sektor deweloperski pozostają w fazie spowolnienia, co przełożyło się na mniejsze zainteresowanie maszynami budowlanymi. Pozytywnym wyjątkiem są maszyny rolnicze – ich finansowanie rośnie, wspierane lepszymi nastrojami wśród rolników.
W strukturze całego rynku leasingowego nadal dominują ruchomości – 26,2 mld zł w pierwszym kwartale (wzrost o 1,7 proc.). Finansowanie nieruchomości pozostaje marginalne i kurczy się dynamicznie – w I kwartale wyniosło zaledwie 133 mln zł, co oznacza spadek aż o 39,6 proc.
Warto odnotować, że rośnie znaczenie pożyczki jako formy finansowania – tu firmy leasingowe udzieliły 3,5 mld zł, co oznacza wzrost aż o 25 proc. Z kolei klasyczny leasing nieznacznie stracił – finansowanie ruchomości i nieruchomości w tej formie spadło o 1,5 proc.
Według prognozy Związku Polskiego Leasingu, cały 2025 rok powinien zakończyć się wzrostem rynku na poziomie 13 proc., do poziomu ponad 125 mld zł. Główne motory tego odbicia to nadal konsumpcja, inwestycje unijne oraz eksport – z wyraźną rolą sektora pojazdów, który wciąż pozostaje najpewniejszym filarem branży.