W pierwszej połowie 2025 roku rynek pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej odnotował wyraźne spadki rejestracji samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Choć udział pojazdów elektrycznych wzrósł, tempo zmian pozostaje niewystarczające wobec wyzwań infrastrukturalnych i gospodarczych.Spadki w kluczowych segmentach
W okresie styczeń–czerwiec 2025 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w UE wyraźnie się zmniejszyła. Samochody dostawcze zanotowały spadek o 13,2 proc., przy czym największe rynki – Niemcy (-14,7 proc.), Francja (-12 proc.) i Włochy (-11,7 proc.) – w największym stopniu przyczyniły się do tego spadku. Wyjątkiem była Hiszpania, gdzie rejestracje wzrosły o 11,2 proc..
Rejestracje ciężarówek spadły jeszcze mocniej – o 15,4 proc., do poziomu 155 367 pojazdów. Największe spadki dotknęły Niemiec (-27,5 proc.), Francji (-18,8 proc.), Hiszpanii (-13,6 proc.) i Włoch (-13,3 proc.). Segment ciężkich ciężarówek skurczył się o 14,5 proc., a średnich – aż o 20 proc..
Rynek autobusów również zmalał – o 4,4 proc., do 18 123 rejestracji. Największy spadek odnotowano we Włoszech (-24,5 proc.), a także w Hiszpanii (-10,7 proc.), Francji (-8 proc.) i Niemczech (-3,2 proc.). Wyjątkowo dynamiczny wzrost zanotowano w Szwecji (+222,4 proc.) i Belgii (+76,7 proc.).
false

Elektryfikacja postępuje, ale zbyt wolno
Mimo ogólnego spadku liczby rejestracji, rośnie udział pojazdów z napędami alternatywnymi – zwłaszcza elektrycznych – w ogólnej liczbie nowo rejestrowanych w Unii Europejskiej samochodach użytkowych.
Samochody dostawcze
Diesel wciąż dominuje – ma 82 proc. rynku, choć to mniej niż 84,3 proc. rok wcześniej. Rejestracje spadły o 15,6 proc., do 598 001 sztuk. Udział pojazdów elektrycznych wzrósł z 5,8 proc. do 9,5 proc.. Rejestracje hybryd zwiększyły się o 7,1 proc., osiągając 2,6 proc. udziału. Samochody benzynowe zanotowały spadek o 29,8 proc., a ich udział wyniósł 4,9 proc..
Ciężarówki
Ciężarówki z silnikami Diesla stanowiły 93,6 proc. rynku, pomimo 15,4-procentowego spadku sprzedaży. Pojazdy elektryczne zdobyły już 3,6 proc. rynku (wzrost z 2,1 proc. rok wcześniej), a liderem wzrostu była Holandia – +187,6 proc., odpowiadając niemal za 20 proc. wszystkich rejestracji elektrycznych ciężarówek w UE.
Autobusy
Największe tempo wzrostu notują autobusy elektryczne – ich udział w rynku wzrósł z 16,4 proc. do 21,6 proc.. Niemcy – jako największy rynek – zwiększyły rejestracje elektryków o 105,2 proc., a Belgia zarejestrowała 523 takie pojazdy (wobec 110 rok wcześniej). Hybrydowe autobusy zanotowały spadek o 35,5 proc. (udział 6,9 proc.), a autobusy z silnikami Diesla powoli tracą swoją niepodważalną do niedawna pozycję w UE. Ich udział wynosi obecnie 64,7 proc. (rok wcześniej 66,2 proc.).
Brak warunków dla szybszego wzrostu
Jak podkreśla ACEA, mimo rosnącego udziału pojazdów elektrycznych, tempo transformacji pozostaje niewystarczające. Głównym problemem jest niedostateczna infrastruktura i brak sprzyjających warunków regulacyjnych, które mogłyby przyspieszyć adaptację nowych napędów w segmencie pojazdów użytkowych.
Źródło: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).