1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Czy Tesli grozi zbiorowy pozew za zawyżanie przebiegu kilometrów?
Wiadomości

Czy Tesli grozi zbiorowy pozew za zawyżanie przebiegu kilometrów?

Autor: Tomasz Kamiński

Tomasz Kamiński

2 min

Według niektórych użytkowników Tesli firma zwiększa sztucznie przebiegi swoich samochodów, aby skrócić w ten sposób okres gwarancyjny. Ma to uchronić firmę Elona Muska przed kosztownymi naprawami, które po gwarancji klient musi opłacić z własnej kieszeni.
Zobacz także Polskie floty rosną, ale elektromobilność hamuje SEAT S.A. rośnie, choć zysk topnieje Hiszpania to kolejny, europejski rynek, na którym spadła sprzedaż Tesli
false Tesla Y
© IBRM Samar

Tesla nie ma ostatnio dobrej passy. Polityczne zaangażowanie Elona Muska sprawiło, że wielu klientów zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie, a w tym w Polsce zrezygnowało z zakupu elektrycznego pojazdu amerykańskiej marki.

Tymczasem w naszym kraju pojazdy Tesli cieszyły się dużym zainteresowaniem. Z danych analizowanych przez IBRM Samar w 2024 roku w Polsce do klientów trafiło 4461 sztuk różnych modeli Tesli.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Najczęściej klienci decydowali się na Teslę Model Y – 2272 sprzedane egzemplarze, na drugim miejscu znalazła się Tesla Model 3, którą wybrało 2136 kierowców. Znacznie mniej kupiono Tesli Model S – 32 sztuki, a Tesli Model X wydano 21 egzemplarzy.

Czy nowy problem Tesli będzie dotyczył także polskich kierowców?

Teraz Teslę może czekać kolejny kłopot. Jak podał Reuters w Stanach Zjednoczonych kierowcy skarżą się na zawyżanie przebiegu w swoich samochodach. Użytkownicy Tesli twierdzą, że firma robi to, żeby przyspieszyć zakończenie gwarancji, a tym samym uniknąć drogich napraw.

Prawnik reprezentujący jednego ze skarżących się kierowców stwierdził, że wskazania licznika kilometrów w jego samochodzie nie są odzwierciedleniem rzeczywiście pokonanego dystansu, lecz uwzględniają zachowanie kierowcy oraz zużycie energii.

Ponadto skarżący się stwierdził, że jego Tesla model Y z 2020 roku, którą kupił w 2022 roku z przebiegiem 36 772 mile ma stan licznika zawyżony o około 15 proc. Powiedział także, że w zestawieniu z innymi autami, którymi jeździ oraz zważywszy na historię jazdy pokonuje codziennie około 20 mil, a tymczasem licznik sugeruje przebieg 72 mil.

Tesla – droga naprawa zawieszenia

Strona skarżąca twierdzi, że podstawowa gwarancja, która trwa do przebiegu 50 tys. mil, skończyła się przedwcześnie i naraziła go na drogą naprawę zawieszenia. Jego zdaniem 10 tys. dolarów, które musiał wydać, powinien pokryć koncern Elona Muska.

W skardze napisano, że:

Poprzez uzależnienie limitów gwarancji i limitów przebiegu w ramach leasingu od zawyżonych wskazań licznika kilometrów, Tesla zwiększa przychody z napraw, zmniejsza zobowiązania gwarancyjne i zmusza konsumentów do przedwczesnego zakupu przedłużonych gwarancji.

Tesla nie przyznaje się do winy

Jak dalej donosi Reuters, prawnik Tesli stwierdził krótko, że firma nie zgadza się z istotnymi zarzutami stawianymi w pozwie. Okazuje się jednak, że w samej Kalifornii może być około miliona kierowców, którzy uważają, że przebiegi w ich samochodach są sztucznie zawyżane.

Pomimo tak wielu skarżących się osób nie ma szans na zbiorowy pozew. Sędzia prowadzący tę sprawę w Stanach Zjednoczonych orzekł, że każdy musi dochodzić roszczeń indywidualnie. Czas pokaże, czy kłopoty tego typu dotkną także polskich użytkowników Tesli.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów