
SWM wchodzi na polski rynek
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
2 min
Barometr EFL dla sektora transportu, spedycji i logistyki wskazuje na wyraźne spowolnienie nastrojów w czwartym kwartale 2024 roku. Subindeks dla branży transportowej spadł do 51,6 punktu, co oznacza trzeci kolejny kwartalny spadek i najniższy wynik w roku. Mimo to wartość wskaźnika wciąż pozostaje powyżej progu oznaczającego ograniczony rozwój.
Kluczowe zmiany dotyczą planów inwestycyjnych i prognoz sprzedażowych. O ile w trzecim kwartale 26 proc. firm planowało zwiększenie inwestycji, to w prognozie na czwarty kwartał jest to już tylko 13 proc. przedsiębiorców. Podobnie wygląda sytuacja w obszarze sprzedaży - spadek optymizmu z 29 proc. do 25 proc. firm przewidujących wzrost przychodów.
Główną przyczyną spowolnienia jest sytuacja gospodarcza w strefie euro. Recesja w przemyśle europejskim przekłada się na spadki eksportu, co bezpośrednio oddziałuje na kondycję polskich przewoźników. Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL, zauważa jednak pierwsze pozytywne sygnały: wrześniowe dane wskazują na nieznaczny wzrost produkcji przemysłowej w strefie euro oraz odbicie sprzedaży detalicznej w Niemczech.
Dane Związku Polskiego Leasingu (ZPL) potwierdzają trudną sytuację: w ciągu trzech kwartałów 2024 roku finansowanie pojazdów ciężkich spadło o ponad 15 proc. w ujęciu rocznym. Firmy transportowe ograniczają inwestycje w tabor, czekając na stabilizację rynku. Optymizmem napawa jednak fakt, że branża transportowa wciąż pozostaje jedną z bardziej perspektywicznych. Jej subindeks jest drugim najwyższym wśród badanych sektorów, zaraz po budownictwie.
Zaskakująco pozytywnie przedstawia się kwestia inflacji. Tylko 6 proc. firm transportowych obawia się jej negatywnego wpływu na biznes - to najniższy wskaźnik wśród wszystkich badanych sektorów. Aż 59 proc. firm uważa, że inflacja będzie neutralna dla ich działalności, a 20 proc. nawet widzi w niej potencjalne szanse rozwoju.
Kluczowe prognozy na IV kwartał 2024:
Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 600 mikro, małych i średnich firm z całej Polski między 1 a 23 września 2024 roku.
Oprac. PJ
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
Grupa Stellantis umocniła się na drugim miejscu w rankingu producentów. Udało się to dzięki bardzo dobrej sprzedaży hybrydowych samochodów oraz wysokiemu udziałowi w rynku UE30.
Maserati rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności w Polsce. Od maja 2025 roku oficjalnym przedstawicielem włoskiej marki zostaje Grand Automotive Polska – firma należąca do grupy UkrAvto, tej samej która w 2005 roku została inwestorem strategicznym w FSO. Zgodnie z nową strategią, przedstawiciele marki zapowiadają wzmocnienie swojej obecności na polskim rynku i podniesienie standardu obsługi klienta.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów