Kluczowa zmiana dotyczy używanych ciągników rolniczych z krajów spoza UE. Będą one traktowane tak jak pojazdy nowe i obejmowane procedurą krajowego indywidualnego dopuszczenia. Podobne zasady mają objąć też inne kategorie pojazdów przywożonych z państw trzecich.
Zmiany odpowiadają na wyrok TSUE i stanowisko Komisji Europejskiej, która od dawna postuluje ujednolicenie praktyki rejestracyjnej w UE.
Większe uprawnienia Transportowego Dozoru Technicznego
Projekt rozszerza kompetencje Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Stanie się on organem nadzoru rynku w procedurach homologacyjnych, z prawem nakładania sankcji na producentów, importerów i dystrybutorów, badania łańcuchów dostaw i żądania informacji od administracji. Nowe przepisy przewidują też odpłatne zlecanie badań próbek pojazdów laboratoriom oraz wynagrodzenia dla biegłych.
Kontrola hulajnóg elektrycznych i rowerów elektrycznych
Dyrektor TDT ma sprawdzać, czy hulajnogi elektryczne spełniają wymagania techniczne, w tym ograniczenie prędkości do 20 km/h. Straże gminne zyskają możliwość używania urządzeń pomiarowych do kontroli maksymalnej prędkości hulajnóg i rowerów elektrycznych.
Celem jest wyeliminowanie z rynku pojazdów stwarzających zagrożenie w ruchu drogowym.
Według uzasadnienia projektu, wprowadzenie nowych rozwiązań ma poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego, ochronę środowiska oraz ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami. Rząd liczy także na uszczelnienie systemu rejestracji pojazdów i skuteczniejsze wycofywanie z rynku produktów niebezpiecznych lub niezgodnych z przepisami.