
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
2 min
Volkswagen obniżył w ostatni piątek oczekiwania dotyczące przychodów, zysków i przepływów pieniężnych z powodu słabnącego popytu na swoje samochody. Firma spodziewa się, że w tym roku dostarczy mniej pojazdów niż w 2023 r. - to czwarty roczny spadek sprzedaży w ciągu pięciu lat. Zdaniem komentatorów agencji Bloomberg, korekty prognoz dokonane przez niemieckiego producenta wskazywać mają na skalę kryzysu w koncernie, który „nieudolnie przeszedł na pojazdy elektryczne” i stracił na znaczeniu w Chinach, gdzie jego marki VW, Audi i Porsche tracą udziały w rynku. W Europie zaś dyrektor generalny Oliver Blume musi stawić czoła nowym graczom, w tym chińskiemu BYD, a także konfliktowi ze związkami zawodowymi w związku z możliwymi redukcjami zatrudnienia i bezprecedensowymi planami zamknięciami fabryk.
Volkswagen poinformował w piątek 27 września br., że globalne dostawy spadną do około 9 milionów sztuk w tym roku - z 9,24 miliona w 2023 roku. Wcześniej prognozowano wzrost o 3 proc. Producent prognozuje obecnie roczną marżę operacyjną na poziomie 5,6 proc. w porównaniu z 7 proc. w lipcu. Volkswagen oczekuje, że przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym wyniosą mniej niż połowę poziomu przewidywanego przez firmę w najlepszym scenariuszu.
Prezes Blume zobowiązał się do zwiększenia konkurencyjności Volkswagena poprzez cięcie kosztów. Zrezygnował z trwających od dziesięcioleci obietnic dotyczących bezpieczeństwa zatrudnienia w Niemczech i po raz pierwszy rozważa zamknięcie fabryk w tym kraju. Kierownictwo VW zasygnalizowało nadwyżkę mocy produkcyjnych w dwóch fabrykach samochodów, co stawia je na drodze do przedłużającego się konfliktu z potężnymi związkami zawodowymi.
PJ
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów