Komisja Europejska zapowiedziała wprowadzenie od 4 lipca br. ceł wyrównawczych na pojazdy elektryczne z Chin. Poziom obciążenia sięgać ma od 17,4 do 38,1%. false
© UE Komisja Europejska poinformowała, że w ramach toczącego się dochodzenia stwierdziła wstępnie, że przemysł pojazdów elektrycznych (BEV) w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, które stwarza ryzyko wyrządzenia szkody gospodarczej unijnym producentom samochodów elektrycznych. W związku z tym Komisja skontaktowała się z władzami chińskimi, aby zbadać możliwości rozwiązania problemów w sposób zgodny z WTO. W dochodzeniu zbadano także prawdopodobne konsekwencje i wpływ proponowanych ceł na importerów i użytkowników pojazdów elektrycznych w UE.
Komisja ujawniła poziom tymczasowych ceł wyrównawczych, jakie nałożyłaby na przywóz pojazdów elektrycznych z Chin, jeżeli rozmowy z władzami chińskimi nie doprowadzą do skutecznego rozwiązania problemu. Tymczasowe cła wyrównawcze mają być wprowadzone 4 lipca (w formie ustalonej przez organy celne każdego państwa członkowskiego). Byłyby one pobierane jedynie w przypadku nałożenia ostatecznych ceł. Dotychczas cło na chińskie samochody elektryczne wynosiło 10%.
Indywidualne cła, jakie Komisja chce nałożyć na trzech chińskich producentów objętych próbą, byłyby następujące:
• BYD: 17,4%;
• Geely: 20%; I
• SAIC: 38,1%.
Inni producenci pojazdów typu BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali objęci próbą, podlegaliby średniemu ważonemu cłu w wysokości 21%. Producenci, którzy nie współpracowali w dochodzeniu, podlegaliby cłu rezydualnemu: 38,1%.
Procedura i kolejne kroki
Komisja wszczęła dochodzenie antysubsydyjne, dotyczące importu samochodów elektrycznych z Chin 4 października ubiegłego roku. Zgodnie z unijnym prawodawstwem każde dochodzenie musi zakończyć się maksymalnie w ciągu 13 miesięcy od jego wszczęcia. Komisja może opublikować tymczasowe cła wyrównawcze w ciągu 9 miesięcy od wszczęcia postępowania (tj. najpóźniej do dnia 4 lipca). Ostateczne cła mają zostać wprowadzone w ciągu 4 miesięcy od nałożenia ceł tymczasowych.
Jak informuje w swoim komunikacie KE, jeden producent pojazdów BEV w Chinach – Tesla – może otrzymać indywidualnie obliczoną stawkę cła na etapie ostatecznym. Przypomina również, że każde przedsiębiorstwo produkujące w Chinach, które nie zostało poddane ostatecznej próbie, a które pragnie zbadać swoją szczególną sytuację, może zwrócić się o przyspieszony przegląd zaraz po nałożeniu ostatecznych środków (tj. 13 miesięcy po wszczęciu postępowania). Termin na odbycie takiego przeglądu wynosi 9 miesięcy.
Informacje na temat planowanych poziomów ceł tymczasowych przekazywane są wszystkim zainteresowanym stronom (w tym producentom unijnym, importerom i eksporterom oraz ich reprezentatywnym zrzeszeniom, chińskim producentom samochodów i ich reprezentatywnym zrzeszeniom oraz krajowi pochodzenia lub wywozu, tj. Chinom), oraz państwom członkowskim UE.
Opr. DB