
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
2 min
Komisja Europejska poinformowała, że w ramach toczącego się dochodzenia stwierdziła wstępnie, że przemysł pojazdów elektrycznych (BEV) w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, które stwarza ryzyko wyrządzenia szkody gospodarczej unijnym producentom samochodów elektrycznych. W związku z tym Komisja skontaktowała się z władzami chińskimi, aby zbadać możliwości rozwiązania problemów w sposób zgodny z WTO. W dochodzeniu zbadano także prawdopodobne konsekwencje i wpływ proponowanych ceł na importerów i użytkowników pojazdów elektrycznych w UE.
Komisja ujawniła poziom tymczasowych ceł wyrównawczych, jakie nałożyłaby na przywóz pojazdów elektrycznych z Chin, jeżeli rozmowy z władzami chińskimi nie doprowadzą do skutecznego rozwiązania problemu. Tymczasowe cła wyrównawcze mają być wprowadzone 4 lipca (w formie ustalonej przez organy celne każdego państwa członkowskiego). Byłyby one pobierane jedynie w przypadku nałożenia ostatecznych ceł. Dotychczas cło na chińskie samochody elektryczne wynosiło 10%.
Indywidualne cła, jakie Komisja chce nałożyć na trzech chińskich producentów objętych próbą, byłyby następujące:
• BYD: 17,4%;
• Geely: 20%; I
• SAIC: 38,1%.
Inni producenci pojazdów typu BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali objęci próbą, podlegaliby średniemu ważonemu cłu w wysokości 21%. Producenci, którzy nie współpracowali w dochodzeniu, podlegaliby cłu rezydualnemu: 38,1%.
Procedura i kolejne kroki
Komisja wszczęła dochodzenie antysubsydyjne, dotyczące importu samochodów elektrycznych z Chin 4 października ubiegłego roku. Zgodnie z unijnym prawodawstwem każde dochodzenie musi zakończyć się maksymalnie w ciągu 13 miesięcy od jego wszczęcia. Komisja może opublikować tymczasowe cła wyrównawcze w ciągu 9 miesięcy od wszczęcia postępowania (tj. najpóźniej do dnia 4 lipca). Ostateczne cła mają zostać wprowadzone w ciągu 4 miesięcy od nałożenia ceł tymczasowych.
Jak informuje w swoim komunikacie KE, jeden producent pojazdów BEV w Chinach – Tesla – może otrzymać indywidualnie obliczoną stawkę cła na etapie ostatecznym. Przypomina również, że każde przedsiębiorstwo produkujące w Chinach, które nie zostało poddane ostatecznej próbie, a które pragnie zbadać swoją szczególną sytuację, może zwrócić się o przyspieszony przegląd zaraz po nałożeniu ostatecznych środków (tj. 13 miesięcy po wszczęciu postępowania). Termin na odbycie takiego przeglądu wynosi 9 miesięcy.
Informacje na temat planowanych poziomów ceł tymczasowych przekazywane są wszystkim zainteresowanym stronom (w tym producentom unijnym, importerom i eksporterom oraz ich reprezentatywnym zrzeszeniom, chińskim producentom samochodów i ich reprezentatywnym zrzeszeniom oraz krajowi pochodzenia lub wywozu, tj. Chinom), oraz państwom członkowskim UE.
Opr. DB
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów