1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Czy rząd opodatkuje przejazdy samochodami elektrycznymi?
Wiadomości

Czy rząd opodatkuje przejazdy samochodami elektrycznymi?

3 min

Nabywcy elektryków nie ponoszą w Polsce kosztów związanych z opłatą paliwową, z której część wpływów jest przeznaczana na utrzymanie dróg. Tymczasem auta elektryczne są znacznie cięższe od swoich spalinowych odpowiedników, bardziej zatem przyczyniają się do niszczenia dróg. Czy zatem w Polsce pojawi się „kilometrówka” dla elektryków na wzór takiego podatku wprowadzonego niedawno na Islandii.
Zobacz także SEAT S.A. rośnie, choć zysk topnieje Hiszpania to kolejny, europejski rynek, na którym spadła sprzedaż Tesli Volvo odnotowało w kwietniu spadek sprzedaży i wartości akcji
false
© IBRM Samar

Jak informował m.in. islandzki portal ruv.is, w styczniu 2024 roku w Islandii wprowadzona została „kilometrówka”, czyli w tym przypadku - opłata za jazdę samochodami elektrycznymi, hybrydowymi typu plug-in i wodorowymi. Dlaczego rząd Islandii zdecydował się na ten krok? Rzecz w tym, że sieć dróg jest w dużej mierze finansowana z opłat paliwowych uiszczanych przez właścicieli pojazdów spalinowych.

Dochody te znacząco na Islandii spadły ze względu na wzrost liczby samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in, przy jednoczesnym wzroście obciążenia systemu drogowego w ciągu ostatniej dekady o 50 proc. A warto pamiętać, że samochody elektryczne są znacznie cięższe od swoich spalinowych odpowiedników, bardziej zatem przyczyniają się do niszczenia dróg.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

W Islandii opłata jest zależna od liczby przejechanych kilometrów i wynosi 6 koron islandzkich (kr) za kilometr, gdy mamy do czynienia z samochodami elektrycznymi i wodorowymi, a 2 kr są pobierane od samochodów hybrydowych typu plug-in. W przypadku przeciętnego samochodu elektrycznego opłata wynosi zatem około 7 000 kr (ok. 200 zł)  miesięcznie lub 84 tysięcy kr (ok. 2 400 zł) rocznie. Do roku 2025 roku na Islandii planowane jest jednakże wprowadzenie opłat kilometrowych za użytkowanie wszystkich pojazdów zamiast opłaty paliwowej uiszczanej od samochodów zasilanych benzynę i olejem napędowym.

W związku z tym IBRM Samar postanowił sprawdzić czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa wprowadzenie podobnej opłaty w Polsce? Spytaliśmy, jaki mógłby być poziom takiej opłaty i od czego powinna zostać ona uzależniona.

Zainteresowało nas ponadto czy dzisiaj także w naszym kraju widoczny jest spadek wpływów z opłaty paliwowej ze względu na wzrost liczby samochodów zelektryfikowanych na polskich drogach. Jeśli tak, to o ile? Dodatkowo poprosiliśmy o podanie ewentualnych prognoz dotyczących spadku wpływów z tego tytułu w przyszłości.

W odpowiedzi na nasze pytania Ministerstwo Infrastruktury jednoznacznie stwierdziło, że nie prowadzi prac zmierzających do objęcia dodatkową opłatą przejazdów samochodami elektrycznymi, hybrydowymi typu plug-in i wodorowymi.

- Obecnie w Polsce jest pobierana opłata elektroniczna za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, za które uważa się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Opłata ta jest zgodna z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/62/WE i obejmuje również pojazdy elektryczne – możemy przeczytać w liście elektronicznym skierowanym do naszej redakcji.

Jak podkreśla resort, Ministerstwo Infrastruktury nie odnotowuje spadku wpływów z tytułu opłaty paliwowej. Konkretnych liczb jednak nie ujawniono. Wpływy z opłaty paliwowej w 80 proc. zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, a w 20 proc. — Fundusz Kolejowy.

Według opublikowanego w Monitorze Polskim obwieszczenia, w 2024 r. opłata ta wynosi 195,74 zł za 1000 l benzyny silnikowej oraz wyrobów powstałych z jej zmieszania z biokomponentami. Opłata dla olejów napędowych, wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwa wynosi 422,13 zł za 1000 l.

Paweł Janas, MH

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów