
SWM wchodzi na polski rynek
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
Darek Balcerzyk
7 min
Dla wielu miłośników piłki nożnej pojawiające się podczas Euro 2024 na bannerach reklamowych niemieckich stadionów trzy litery BYD były z pewnością zaskoczeniem. Skrót rozwija się w firmowy slogan: Build Your Dreams (Buduj Swoje Marzenia), co akurat w kontekście osiągnięć polskiej reprezentacji piłkarskiej na Euro 2024 brzmi jak apel z terminem realizacji mocno odłożonym w czasie.
Zapewne tylko część kibiców wie, skąd BYD pochodzi, jeszcze mniej kojarzy firmę z chińską motoryzacją, a już mało kto potrafi powiedzieć, czym, oprócz produkcji samochodów zajmuje się ten chiński koncern.
Jak na europejskie standardy, gdzie koncerny motoryzacyjne szczycą się stuletnimi tradycjami, BYD Company Limited jest młodą firmą. Powstało w lutym 1995 roku, zatem na początku przyszłego roku będzie obchodzić 30-lecie działalności. Samochody wytwarza jeszcze krócej. Początkowo bowiem zajmował się produkcją akumulatorów niklowo-kadmowych oraz litowo-jonowych.
Po trzech latach działalności w Chinach postawił pierwszy krok za granicą, otwierając w 1998 roku oddział w Europie. Rok później utworzył filię w USA. Wkrótce potem został pierwszym chińskim dostawcą akumulatorów litowo-jonowych dla Motoroli, tym samym wchodząc do globalnego systemu dostawców międzynarodowych marek. W 2002 roku BYD stał się pierwszym chińskim dostawcą akumulatorów litowo-jonowych dla Nokii.
W następnym roku firma weszła do branży motoryzacyjnej. Od początku jej celem była produkcja samochodów elektrycznych. Dwa lata później BYD wypuściło swój pierwszy pojazd, model F3, którego sprzedaż w samych Chinach przekroczyła ponad 1 milion sztuk.
W 2008 roku MidAmerican Energy Holdings Company (obecnie Berkshire Hathaway Energy), flagowa spółka inwestycyjna należąca do Berkshire Hathaway Inc. Warrena Buffeta, nabyła za około 220 milionów dolarów 10% spółki BYD.
W tym czasie chiński koncern wprowadził na rynek pierwszy na świecie seryjny pojazd PHEV (hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in). W kolejnym roku wkroczył do sektora energetyki słonecznej i magazynowania energii, do branży autobusów i autokarów wykorzystujących nową energię oraz do branży elektrycznych wózków widłowych.
Początek drugiej dekady XXI wieku to czas, gdy BYD nawiązało współpracę z Daimler AG, by wspólnie założyć Shenzhen BYD Daimler New Technology Company, Ltd. Na ulice Chin wyjechały pierwsze na świecie taksówki całkowicie elektryczne, oczywiście ze znaczkiem BYD.
W następnych latach firma nie zatrzymywała się w rozwoju i w 2016 roku wkroczyła do sektora transportu kolejowego. Już rok później w Yinchuan w Chinach została uruchomiona i oddana do użytku pierwsza na świecie komercyjna linia SkyRail. Niedługo potem BYD uruchomiło również jako pierwsza firma na świecie komercyjną linię SkyShuttle (produkt transportu kolejowego o małej przepustowości).
Kiedy w 2020 roku wybuchła pandemia COVID-19, BYD szybko zaczęło produkować maseczki na twarz i w ciągu miesiąca stało się ich największym dostawcą na świecie. To jednak nie oznaczało zmiany profilu koncernu. W tym samym roku BYD ogłosiło wprowadzenie na rynek baterii typu Blade do pojazdów PHEV i EV.
W akumulatorze Blade zastosowano fosforan litowo-żelazowy (LFP) jako materiał katodowy, który zapewniać ma wyższy poziom bezpieczeństwa niż konwencjonalne akumulatory litowo-jonowe. Według producenta LFP jest bardzo trwały, stabilny termicznie i nie zawiera kobaltu. Wszystkie pojazdy elektryczne BYD są obecnie wyposażone w akumulatory typu Blade.
W 2021 r. BYD sprzedało 593 745 nowych pojazdów osobowych zasilanych energią elektryczną, co oznacza wzrost o 231,6% rok do roku. Dwa lata później zajęło 212. miejsce na liście Fortune Global 500, awansując o 224 pozycje w porównaniu z poprzednim rokiem. To zaś uczyniło z koncernu najszybciej rozwijającą się chińską firmę na tej liście.
Rok 2023 BYD zakończyło rekordową roczną wielkością sprzedaży samochodów, która przekroczyła 3 miliony egzemplarzy. Po raz pierwszy też znalazło się na liście 10 największych światowych sprzedawców samochodów.
W ciągu blisko 30 lat firma rozrosła się z 20 do około 700 tys. pracowników, ma ponad 30 parków przemysłowych i ponad 40 oddziałów na całym świecie. W 11 instytucjach badawczych zatrudnia ponad 90 tys. inżynierów i techników.
Obecnie BYD zaangażowane jest w cztery główne branże: motoryzację, elektronikę, nową energię oraz transport kolejowy.
Założone w 2003 roku BYD Auto jest motoryzacyjną filią koncernu BYD. Firma skupia się na opracowywaniu pojazdów czysto elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Opanowała podstawowe technologie całego łańcucha przemysłowego pojazdów nowej energii, takie jak akumulatory, silniki elektryczne i sterowniki elektroniczne. To pierwszy na świecie producent samochodów, który zaprzestał produkcji pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi na rzecz przejścia wyłącznie na pojazdy elektryczne.
BYD Auto tworzy trzy główne produkty: samochody osobowe, pojazdy użytkowe i wózki widłowe, obejmujące siedem konwencjonalnych dziedzin transportu, w tym pojazdy osobowe, taksówki, autobusy, autokary, logistykę miejską, infrastrukturę sanitarną i budownictwo oraz cztery specjalistyczne pojazdy terenowe do określonych zastosowań, w tym do obsługi magazynów, portów, lotnisk i górnictwa.
BYD jest czołowym dostawcą usług i rozwiązań w zakresie produkcji elektroniki. Spółka BYD Electronic (International) Co., Ltd. jest od 2007 roku notowana na giełdzie w Hongkongu. Jej działalność obejmuje cztery główne obszary: smartfony i laptopy, inteligentne systemy samochodowe oraz inne inteligentne produkty.
Od 2008 roku produkty BYD do wytwarzania energii słonecznej i magazynowania energii są eksportowane na 6 kontynentów, do ponad 20 krajów i ponad 90 miast.
BYD zapewnia kompleksowe rozwiązania w zakresie transportu kolejowego, od projektu, nadwozi pojazdów i belek torowych, po systemy komunikacji oraz inteligentną obsługę i konserwację.
Europejski oddział chińskiego koncernu, BYD Europe, znajduje się w Holandii i jest pierwszym zagranicznym oddziałem Grupy BYD. W ostatnich latach firma prężnie rozwija działalność na rynku europejskim i jest obecna już w około 20 krajach.
Jak na łamach Automotive News Europe informował Michael Shu, dyrektor wykonawczy BYD, koncern planuje zwiększyć swój udział w europejskim rynku pojazdów elektrycznych z 1,1 proc. w 2023 roku do 5 procent do 2025 roku. Ma to nastąpić pod koniec przyszłego roku, jeszcze przed uruchomieniem fabryki na Węgrzech, gdzie ma być produkowanych 150 tysięcy samochodów rocznie.
W Polsce samochody BYD są oferowane od niedawna, a zamówienia na pojazdy zbierane są od 10 czerwca br.
- Polska jest szóstym największym rynkiem w Unii Europejskiej, uważnie monitorujemy ewolucję tutejszego rynku i chociaż udział aut elektrycznych nie jest obecnie duży i wynosi od 3 do 4 procent, szybko rośnie. W ciągu dwóch lat Wasz kraj znacznie przyspieszył w dziedzinie elektryfikacji rynku motoryzacyjnego. Będziemy pracować nad dalszym przyspieszeniem tego procesu - zapewnia Blade Feng, Country Manager Poland, odpowiedzialny za sprzedaż samochodów osobowych na naszym rynku.
Na początek, gama aut BYD w Polsce składa się z trzech elektrycznych modeli. Ofertę otwiera kompaktowy hatchback (segment C) Dolphin, wyposażony w akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe typu Blade o pojemności 60,4 kWh, o mocy 204 KM i zasięgu 427 km (według normy WLTP). Auto dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: Comfort oraz Design. Od 0 do 100 km Dolphin przyspiesza w 7 s.
Seal to sedan zaliczany do segmentu D. Auto ma maksymalny zasięg 570 kilometrów. W tylnonapędowej odmianie Design jest wyposażone w akumulatory o pojemności 82,5 kWh, które za pomocą szybkiej ładowarki DC można doładować od stanu 30 do 80% w około 26 minut. Wariant Excellence AWD przyspiesza od 0 do100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy (wersja Design - 5,9 sekundy).
Kolejnym modelem jest crossover segmentu D - Seal U. Litera U w nazwie nawiązuje do słowa „Utility” (po polsku „Użyteczność”). Auto jest dostępne w dwóch wersjach: Comfort i Design. Comfort wyposażony jest w akumulatory 71,8 kWh (z zasięgiem sięgającym 420 kilometrów), a Design w baterię o pojemności 87 kWh (zasięg do 500 km).
Model występuje również w odmianie hybrydowej, której zasięg dochodzi 1000 km (800 km w przypadku napędu na obie osie). Ta wersja, o nazwie BYD Seal U DM-i, także będzie dostępna w Polsce, ale w późniejszym terminie.
Według danych IBRM SAMAR w tym roku w Polsce zarejestrowano 32 pojazdy BYD, z czego w czerwcu - 16. To oczywiście śladowa sprzedaż, ale biorąc pod uwagę, że oficjalnie marka BYD dopiero co wystartowała, a ceny aut są umiarkowane, ich wyposażenie przeciwnie - bogate, a jakość dobra, można spodziewać się, że w drugiej połowie roku ta chińska marka mocnie odciśnie swe piętno na polskim rynku.
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
Grupa Stellantis umocniła się na drugim miejscu w rankingu producentów. Udało się to dzięki bardzo dobrej sprzedaży hybrydowych samochodów oraz wysokiemu udziałowi w rynku UE30.
Maserati rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności w Polsce. Od maja 2025 roku oficjalnym przedstawicielem włoskiej marki zostaje Grand Automotive Polska – firma należąca do grupy UkrAvto, tej samej która w 2005 roku została inwestorem strategicznym w FSO. Zgodnie z nową strategią, przedstawiciele marki zapowiadają wzmocnienie swojej obecności na polskim rynku i podniesienie standardu obsługi klienta.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów