
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
1 min
Europejski sektor motoryzacyjny, kluczowy dla wzrostu gospodarczego i technologicznego, zmaga się z bezprecedensowymi wyzwaniami. Transformacja w kierunku bezemisyjnej mobilności, napięcia geopolityczne oraz globalna konkurencja sprawiają, że branża potrzebuje szybkich i zdecydowanych działań politycznych.
W liście skierowanym do liderów Unii Europejskiej, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), Ola Källenius, nakreślił trzy najważniejsze priorytety dla sektora:
„Europejski Zielony Ład wymaga rewizji, by stał się bardziej elastyczny i przekształcił dekarbonizację w ekologiczny, a zarazem dochodowy model biznesowy. Branża pozostaje zaangażowana w neutralność klimatyczną do 2050 roku, jednak obecne rozwiązania wymagają korekt” – oświadczył Källenius.
Największe wyzwanie dla branży to redukcja obciążeń związanych z emisjami CO2. Jak podkreśla ACEA, działania UE są kluczowe, szczególnie w obliczu spadku liczby rejestracji nowych samochodów elektrycznych. Wstępne dane za 2024 rok pokazują 6 proc. spadek sprzedaży tych pojazdów, a ich udział w rynku zmniejszył się o 1 pp.., osiągając jedynie 13,6 proc..
Bez pilnych działań, europejska motoryzacja ryzykuje utratę swojej pozycji lidera na globalnym rynku, co mogłoby mieć poważne konsekwencje dla całej gospodarki regionu.
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów