1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Stellantis z mniejszymi dostawami. Spadki w USA, przejściowe problemy w Europie
Wiadomości

Stellantis z mniejszymi dostawami. Spadki w USA, przejściowe problemy w Europie

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

3 min

W drugim kwartale 2025 roku Stellantis dostarczył na rynek około 1,4 mln pojazdów, co oznacza spadek o 6% rok do roku. Na wynik wpłynęły m.in. nowe taryfy celne w USA, przejściowe ograniczenia produkcji w Europie oraz rosnące koszty działalności. Koncern zapowiada lepszą drugą połowę roku, licząc na efekty wprowadzenia nowych modeli.
Zobacz także Opel obniżył ceny na elektryczne auta. Sprawdź ile możesz zyskać podczas zakupu bezemisyjnego modelu Europejski rynek motoryzacyjny pod presją Chin Stellantis wstrzymuje czasowo produkcję w zakładach w Europie

Stellantis opublikował wstępne, nieaudytowane dane sprzedażowe i finansowe za pierwsze półrocze 2025 roku. W okresie od stycznia do czerwca br. koncern odnotował przychody na poziomie 74,3 mld euro, ale zakończył ten okres stratą netto w wysokości 2,3 mld euro. Skorygowany wynik operacyjny wyniósł jedynie 0,5 mld euro, a przepływy pieniężne z działalności operacyjnej były również ujemne – na poziomie 2,3 mld euro. Zgodnie z szacunkami Stelantisa, globalne dostawy skonsolidowane aut w II kwartale 2025 roku wyniosły ok. 1,4 mln pojazdów – to o 6% mniej niż rok wcześniej.

false ©

Trudne półrocze, duże obciążenia

W pierwszym półroczu 2025 roku Stellantis obciążyły koszty o łącznej wartości 3,3 mld euro (przed opodatkowaniem), wynikające z: anulowania programów modelowych i odpisów na platformy, skutków nowego prawa w USA, które zmieniło zasady naliczania kar dotyczących emisji CO2, restrukturyzacji operacyjnej. Na działalność wpłynęły również rosnące koszty przemysłowe, niekorzystna struktura geograficzna sprzedaży i niekorzystne kursy walut. Wstępne dane finansowe mają – według Stellantisa – ułatwić porównanie z oczekiwaniami rynkowymi, które obecnie opierają się wyłącznie na prognozach analityków. Przypomnijmy, że spółka wstrzymała oficjalną prognozę wyników 30 kwietnia br.

Spadki w USA, wyczekiwanie w Europie

W Ameryce Północnej Stellantis odnotował 25-procentowy spadek dostaw w II kwartale – o ok. 109 tys. sztuk rok do roku. Głównymi przyczynami były ograniczenia produkcji pojazdów importowanych, objętych nowymi taryfami celnymi, oraz niższa sprzedaż w kanale flotowym. Całkowita sprzedaż w regionie spadła o 10% r/r, przy czym sprzedaż detaliczna w USA pozostała na stabilnym poziomie. Co więcej, marki Jeep i Ram poprawiły swoje wyniki – ich łączna sprzedaż wzrosła o 13% r/r.

W Europie dostawy spadły o 6% (ok. 50 tys. pojazdów). Koncern tłumaczy to „czynnikiem przejściowym” – dotyczy on m.in. przejścia z Fiata 500 z silnikiem spalinowym na jego łagodnie zelektryfikowaną wersję. Jednocześnie cztery nowe modele segmentu B (Citroën C3, C3 Aircross, Opel/Vauxhall Frontera i Fiat Grande Panda), zwiększyły dostawy o 45% kw/kw, czyli o 25 tys. sztuk względem I kwartału.

Wzrosty poza głównymi rynkami

W pozostałych regionach Stellantis odnotował łącznie wzrost dostaw o 71 tys. sztuk, czyli 22% r/r. W regionie Bliskiego Wschodu i Afryki wzrost wyniósł 30% (głównie dzięki wynikom w Turcji, Egipcie, Algierii i Maroku). W Ameryce Południowej dostawy zwiększyły się o 43 tys. sztuk – o 20% r/r – przy czym najwięcej zyskały rynki Argentyny i Brazylii. Stellantis utrzymuje tam pozycję lidera rynkowego.

***

Pełne wyniki finansowe za pierwsze półrocze zostaną opublikowane 29 lipca 2025 r. Tego samego dnia odbędzie się konferencja online z udziałem CEO Antonio Filosy oraz CFO Douga Ostermanna.

Źródło: Stellantis

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów