Fabryka Dacii w rumuńskim Mioveni, uruchomiona w 1968 roku, to prawdziwa kolebka tej marki, należącej dziś do francuskiego Renault. 24 kwietnia br. z taśm produkcyjnych zjechał ośmiomilionowy egzemplarz – Dacia Bigster w kolorze Indigo Blue.false
© Dacia Pierwszym autem, jakie wytwarzane było w Mioveni, była Dacia 1100 wytwarzana na licencji Renault R8. Pierwsze 30 lat działalności fabryki w Mioveni produkowano modele bazujące na licencyjnym Renault 12, które znane były także w Polsce, pod marką Dacia 1300/1310. W Rumunii opracowano na bazie tego modelu m.in. pick-upa, czy wersję 1310 Sport. Z blisko 2,3 mln wyprodukowanych w tym okresie aut stanowiły pojazdy dostawcze.
false
© Dacia Dacia 1300 kombiW 1995 roku Rumuni zaprezentowali swój własny model pod nazwą Dacia Nova, w 2000 roku zadebiutował model SupeRNova, zaś w 2003 roku Dacia Solenza.
false
© Dacia Dacia 1310Do przejęcia fabryki w Mioveni przez koncern Renault doszło w 1999 roku, a w 2004 roku zaprezentowana została Dacia Logan. Nowi właściciele Dacii, czyli Francuzi, podjęli decyzję, że będzie to marka budżetowa, produkująca tańsze i prostsze pojazdy niż Renault, choć technicznie korzystające z ich rozwiązań.
false
© Dacia Prawdziwie przełomowym modelem Dacii stał się zaprezentowany w 2010 roku Duster, którego do tej pory wyprodukowano w rekordowej liczbie aż 2,6 mln sztuk.
false
© IBRM Samar Najnowszy model Dacii, SUV segmentu C o nazwie Bigster, trafił do produkcji na początku 2024 roku. Wszystko wskazuje na to, że Bigster będzie kolejnym po Dusterze i Sandero bestsellerem Dacii, gdyż jeszcze zanim uruchomiono produkcję, w całej Europie zamówiono 13 tys. sztuk, przy czym 1600 w Rumunii. Dziś Dacia występuje na 4 kontynentach, w 44 krajach świata, a ponad 70 proc. sprzedaży trafia do klientów z Europy Zachodniej.
źródło: Renault/Dacia