Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie (CEC) działa jako część firmy TRW. Częstochowskie przedsięwzięcie rozpoczęło się w 2005 roku i początkowo zatrudnionych było tu 45 inżynierów, którzy zajmowali się przede wszystkim pasywnymi systemami bezpieczeństwa.
W 2015 roku CEC oraz inne oddziały TRW weszły w skład Grupy ZF. To od tego czasu firma rozpoczęła bardziej zaawansowane prace nad systemami wspomagania kierowcy (ADAS). Z kolei od 2021 roku rozszerzono działalność o prace nad superkomputerami z serii ProAI.
Działalność badawczo-rozwojowa CEC przyczyniła się do utworzenia Zakładu Elektroniki w Częstochowie. To tutaj ZF wytwarza komponenty elektroniczne dla systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Należą do nich m.in.: kamery Smart Camera 4.8, radary czy superkomputery ZF ProAI wykorzystywane w zautomatyzowanej jeździe.
Nad bezpieczeństwem czuwają setki ludzi
Obecnie Centrum zatrudnia około 870 osób, a jego biura i laboratoria zlokalizowano w Częstochowie przy ul. Pułaskiego oraz przy ul. Rolniczej, a także w Łodzi (przy ul. Piłsudskiego). Centrum stanowi część globalnej sieci R&D Grupy ZF i współpracuje z zespołami inżynierów m.in. w Anglii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Francji, a takze Chinach i Indiach.
Firma zajmuje się projektowaniem elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Przy czym wszystko odbywa się kompleksowo – od analizy oczekiwań klienta, przez tworzenie specyfikacji produktu oraz jego projektowanie i testowanie, aż po końcowe prace w laboratoriach i na torach testowych.
Od momentu powstania, Centrum Inżynieryjne w Częstochowie jest miejscem, gdzie technologia, doskonałość inżynieryjna i innowacyjność spotykają się, by kształtować przyszłość mobilności. Dziękuję i gratuluję całemu Zespołowi – to dzięki Waszemu zaangażowaniu, wiedzy i pomysłowości motoryzacja staje się bezpieczniejsza, bardziej inteligentna i wydajna. Dziś świętujemy 20 lat wspólnych sukcesów, ale przede wszystkim patrzymy w przyszłość – z ambicją, by odgrywać coraz większą rolę w tworzeniu przełomowych rozwiązań technologicznych w ramach Grupy ZF. Przed nami kolejne wyzwania, nowe projekty i ogromny potencjał, który razem możemy uwolnić.Rafał Zatorski, Dyrektor Centrum
Grupa ZF to nie tylko produkcja
Grupa ZF od lat rozwija obszar badawczo-rozwojowy w Polsce. Cztery centra inżynieryjne działające w naszym kraju (w Częstochowie, Bielsku-Białej, Łodzi i Wrocławiu), zatrudniają ponad 1800 osób.
To w tych miejscach opracowuje się oraz testuje nową technikę, realizując projekty dla klientów z Europy, Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Inżynierowie zatrudnieni w Centrach Inżynieryjnych ZF projektują, testują i zatwierdzają elektroniczne systemy bezpieczeństwa dla przemysłu motoryzacyjnego.
Centrum pracuje nie tylko nad pasywnymi systemami bezpieczeństwa (np. czujniki przyśpieszenia i ciśnienia czy elektroniczny moduł aktywowania poduszki powietrznej). W portfolio jest też działalność z obszaru ADAS (moduły oraz komputery sterujące, jak też detekcja radarowo-wizyjna), a także układy kierownicze i hamulcowe (elektryczne wspomaganie kierownicy, ABS, kontrola trakcji, stabilizacja toru jazdy).