Ministerstwo Infrastruktury nie planuje nowelizacji art. 47 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, mimo apelu posłanki Marty Stożek i organizacji społecznych. Resort uznaje, że obecne przepisy wystarczają, a egzekwowanie porządku należy do samorządów i policji.Hulajnogi kontra piesi
Interpelacja nr 10665, złożona 1 lipca 2025 r. przez posłankę Martę Stożek z partii Razem, wskazuje na rosnący problem nieprawidłowego parkowania hulajnóg elektrycznych w polskich miastach. Według parlamentarzystki i wspierających ją organizacji społecznych, brak skutecznych regulacji prawnych prowadzi do chaosu urbanistycznego, ograniczania mobilności pieszych i realnych zagrożeń dla bezpieczeństwa osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy dzieci.
Stożek wnioskowała o zmianę przepisów w taki sposób, aby hulajnogi mogły być pozostawiane wyłącznie w wyznaczonych strefach postojowych. Operatorzy mieliby obowiązek współpracować z samorządami przy ich tworzeniu, co – zdaniem posłanki – uporządkowałoby przestrzeń i zwiększyło bezpieczeństwo.
false

© EVPResort: przepisy już działają
W odpowiedzi sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec podkreślił, że obowiązujące regulacje wprowadzone w 2021 r. „porządkują ruch hulajnóg elektrycznych oraz umożliwiają bezpieczne poruszanie się pieszych”. Resort nie planuje więc zmian legislacyjnych. Bukowiec zaznaczył również, że nieprawidłowe parkowanie hulajnóg jest wykroczeniem zagrożonym karą grzywny, a kontrola nad przestrzeganiem przepisów należy do policji i organów zarządzających ruchem drogowym. – Dotychczasowe przepisy nie były kwestionowane przez stronę samorządową, która ma narzędzia do reagowania na zgłoszenia dotyczące niewłaściwego parkowania – podkreślił.
false

© TraficarAnalizy i badania w przyszłości?
Resort infrastruktury przyznał, że dotąd nie prowadził szerokich analiz skuteczności przepisów w kontekście bezpieczeństwa pieszych. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego prowadzi jednak badania nad zachowaniami użytkowników jednośladów i – jak zapowiedziano – w przyszłości może uwzględnić także wpływ pozostawionych hulajnóg na zdarzenia drogowe.