1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Renault Grand Scenic i Ford Mondeo najbardziej straciły na wartości
Wiadomości

Renault Grand Scenic i Ford Mondeo najbardziej straciły na wartości

Autor: Piotr Mieszkowski

Piotr Mieszkowski

2 min

Eksperci AAA Auto przeanalizowali rynek samochodów rodzinnych, wskazując modele, które w ostatnich 12 miesiącach najbardziej potaniały. Choć to auta elektryczne zwykle tracą na wartości najszybciej, w zestawieniu dominują pojazdy z silnikami spalinowymi.
Zobacz także Rynek aut używanych przyspiesza Polacy najczęściej kupują auta za 20–40 tys. zł Sprzedaż dostawczych aut rośnie mimo spadku całego rynku
false Renault Scenic
© Renault

Największy spadek wartości wśród aut rodzinnych odnotowało Renault Grand Scenic, które w ciągu roku straciło aż 31,3 proc. wartości – średnio 22,6 tys. zł. Tuż za nim znalazł się Ford Mondeo (–31,1 proc. , ok. 29 tys. zł mniej), a podium zamyka Renault Koleos (–30,1 proc., spadek o 38 tys. zł).

Jedyny samochód elektryczny w pierwszej dziesiątce to Mercedes EQC, który uplasował się na siódmej pozycji ze spadkiem wartości o 28,5 proc. (ok. 63 tys. zł mniej).

Z danych AAA Auto wynika, że nowe samochody mogą stracić średnio od 20 do 30 procent swojej wartości w pierwszym roku, a następnie około 15 procent w kolejnych latach. Na tempo spadku wpływa wiele czynników, w tym wiek, przebieg, reputacja producenta czy zmiany popytu. Regularny serwis i ostrożna jazda mogą jednak ten proces spowolnić.

false ©Ford
© Ford

TOP 10 samochodów rodzinnych, które najbardziej potaniały (09.2024–09.2025)

Miejsce     Model     Spadek wartości

  1. Renault Grand Scenic –31,3 proc.
  2.  Ford Mondeo –31,1 proc.
  3. Renault Koleos –30,1 proc. 
  4. Mini Clubman –30 proc.
  5. Land Rover Discovery –29,9 proc. 
  6. Peugeot Rifter –29,4 proc. 
  7. Mercedes EQC –28,5 proc. 
  8. Opel Zafira –28,4 proc. 
  9. Opel Insignia –26,7 proc. 
  10. Renault Espace –24,3 proc. 

Eksperci AAA Auto przypominają, że utratę wartości pojazdu można ograniczyć, wybierając popularne, niezawodne marki i kolory, dbając o regularne przeglądy oraz stan lakieru i wnętrza.

We wrześniu 2025 roku na polskim rynku wtórnym sprzedano 285,9 tys. samochodów, czyli o ponad 7 tys. więcej niż miesiąc wcześniej. Średnia cena sprzedanego auta wyniosła 46 019 zł, a czas potrzebny na znalezienie kupca skrócił się do 40 dni.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

VAT na samochody osobowe: Polska z przedłużoną derogacją do końca 2028 roku#1
Przeczytaj

VAT na samochody osobowe: Polska z przedłużoną derogacją do końca 2028 roku

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła decyzję o przedłużeniu obowiązywania derogacji VAT dla Polski do końca 2028 roku. Przedsiębiorcy nadal będą mogli odliczać tylko 50% podatku VAT od wydatków związanych z użytkowaniem samochodów osobowych wykorzystywanych zarówno służbowo, jak i prywatnie. Decyzja została podjęta w ramach kontynuacji dotychczasowych rozwiązań, które mają na celu uproszczenie rozliczeń podatkowych oraz ograniczenie ryzyka nadużyć.

Nowe technologie zmieniają rynek pracy w motoryzacji, ale brakuje specjalistów#3
Przeczytaj

Nowe technologie zmieniają rynek pracy w motoryzacji, ale brakuje specjalistów

Niepewność w handlu międzynarodowym już dziś odbija się na zatrudnieniu w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się regulacje i rosnące koszty zmuszają ich do modyfikacji strategii rekrutacyjnych. Równocześnie 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację, by sprostać transformacji technologicznej. Mimo to 74% producentów wciąż zmaga się z deficytem wykwalifikowanych pracowników – wynika z opublikowanego dziś raportu Manpower Group „Automotive World of Work 2025 Outlook”.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów