W maju 2025 roku zarejestrowano w Polsce 80 459 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 2,0% więcej niż rok wcześniej.
Łącznie w ciągu pięciu miesięcy 2025 roku sprowadzono do Polski 408 264 używane auta o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost w ciągu roku o 1,4%. Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów - dokładnie 367 607 sztuk - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 0,2% więcej niż przed rokiem. Na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych - 40 657 sztuk to o 13,4% więcej niż rok wcześniej. Jeżeli tempo importu się nie załamie, na koniec roku suma importowanych aut o dmc do 3,5 tony przekroczy 1 milion sztuk.
Wiek importowanych aut
Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi obecnie 12,11 roku. Decydujący wpływ na taki - wciąż jednak zaawansowany - wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,52 roku). Ciekawostką jest wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+34,7%).
Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w maju 2025 roku
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych dwa mają wciąż bardzo zbliżone wyniki - Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica wynosi zaledwie 15 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master.
Ranking krajów
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
1. Niemcy – 212 471 szt. (1,5%)
2. Francja – 42 978 szt. (1,3%)
3. Stany Zjednoczone – 30 089 szt. (14,0%)
4. Belgia – 27 781 szt. (-7,6%)
5. Holandia – 21 055 szt. (4,4%)
6. Włochy – 15 614 szt. (21,1%)
7. Dania – 12 186 szt. (12,1%)
8. Austria – 9 507 szt. (-2,5%)
9. Szwajcaria – 8 824 szt. (-5,9%)
10. Szwecja – 8 583 szt. (-21,6%)
11. Kanada – 3 134 szt. (14,5%)
12. Czechy – 2 742 szt. (7,4%)
13. Norwegia – 1 970 szt. (-22,8%)
14. Wielka Brytania – 1 708 szt. (-3,8%)
15. Luksemburg – 1 647 szt. (3,5%)
16. Finlandia – 1 631 szt. (9,0%)
17. Litwa – 1 136 szt. (41,5%)
18. Hiszpania – 912 szt. (-10,3%)
19. Japonia – 784 szt. (3,6%)
20. Estonia – 566 szt. (48,6%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,1%. Uwagę zwraca utrzymujący się rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+14,0%), jak i z Kanady (+14,5%). Co więcej, Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordowe tempo wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowała Estonia (+48,6%), choć sam wolumen jest bardzo niski - 566 sztuk. Drastyczne spadki wykazały natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-22,8%) i Szwecja (-21,6%).