W listopadzie 2025 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 66 344 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, o 10,4% mniej niż rok wcześniej. To najniższy wynik miesięczny od 22 miesięcy (od grudnia 2023 roku) i najniższy listopadowy od 3 lat. Taki spadek wpłynął również na wynik skumulowany, który po 11 miesiącach roku jest już o ponad 18 tys. mniejszy w porównaniu do roku ubiegłego i wynosi 877 402 sztuki (-2,1%). Bardziej dotkliwy spadek w ostatnim miesiącu wykazał segment samochodów osobowych (59 633 szt., -10,8%), których import zmniejszył się od początku roku o 3,0%, do poziomu 791 726 sztuk. Drugi miesiąc z rzędu (po wcześniejszej 27-miesięcznej passie wzrostów) spadek odnotował też segment samochodów dostawczych - wynik importu w listopadzie wyniósł 6 711 aut, -7,2% mniej niż rok wcześniej. Po 11-tu miesiącach wynik jest jednak nadal większy niż rok wcześniej (85 676 szt., +7,1%).
Wiek importowanych aut
Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi obecnie 12,46 roku. Decydujący wpływ na taki - wciąż jednak zaawansowany - wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,82 roku). Warto przyjrzeć się strukturze wiekowej "osobówek". W tym roku grupa aut powyżej 10 lat odnotowała znaczny spadek - o 18,6%, podczas gdy grupa aut w wieku od 6 do 10 lat - wzrost o 13,7%. Co ciekawe, grupa najmłodszych aut w wieku do 2 lat wykazała minimalny spadek o 0,6%. Dość zaskakujący jest drugi z rzędu spadek importu samochodów elektrycznych (494 szt.).
Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w listopadzie 2025 roku
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pierwszym miejscu plasuje się Volkswagen Golf (20 294 szt.) przed Oplem Astrą (20 124 szt.). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master (7 794 sztuki).
Ranking krajów
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
1. Niemcy – 457 048 szt. (-2,1%)
2. Francja – 91 401 szt. (-1,3%)
3. Stany Zjednoczone – 69 779 szt. (11,8%)
4. Belgia – 57 862 szt. (-11,1%)
5. Holandia – 43 922 szt. (-1,1%)
6. Włochy – 33 970 szt. (15%)
7. Dania – 25 143 szt. (3,9%)
8. Austria – 20 887 szt. (-1,4%)
9. Szwajcaria – 18 684 szt. (-6,3%)
10. Szwecja – 16 991 szt. (-24,2%)
11. Kanada – 7 364 szt. (13,0%)
12. Czechy – 5 627 szt. (1,4%)
13. Wielka Brytania – 4 123 szt. (-1,7%)
14. Norwegia – 4 102 szt. (-22,1%)
15. Luksemburg – 3 546 szt. (-0,7%)
16. Finlandia – 3 210 szt. (-3,4%)
17. Litwa – 2 201 szt. (16,1%)
18. Hiszpania – 2 048 szt. (-8,2%)
19. Japonia – 1 774 szt. (-0,7%)
20. Słowacja – 1 239 szt. (0,4%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,1%. Uwagę zwraca utrzymujący się, rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+11,8%), jak i z Kanady (+13,0%), choć tempo wzrostu ostatnio spada. Mimo to Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordowe tempo wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowuje Litwa (+16,1%), choć sam wolumen jest bardzo niski - 2 201 szt. Drastyczne spadki wykazały natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-22,1%) i Szwecja (-24,2%).