
Udział Polski w rejestracjach marek w Europie - Lexus górą
Korzystając z danych opublikowanych przez stowarzyszenie ACEA sprawdzamy, jaki udział ma Polska w rejestracjach w Europie.
Michał Hadyś
2 min
Łącznie w pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku sprowadzono z zagranicy do Polski 154 182 używane auta od dmc do 3,5 tony. Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów - dokładnie 138 629 sztuk - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 0,3% więcej niż rok wcześniej. Na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych - 15 553 sztuki to o 13,7% więcej niż przed rokiem. Wynik w drugim miesiącu - 7 679 sztuk (+10,7%) - jest największym wynikiem lutowym w historii.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i na początku roku wynosi 11,92 roku, o około 6 miesięcy mniej niż średnia z 2024 roku. Decydujący wpływ na taki - wciąż jednak zaawansowany - wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,30 roku). Ciekawostką jest wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+36,4%).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na początku roku dwa modele mają bardzo zbliżone wyniki - Opel Astra i VW Golf (różnica wynosi 44 sztuki). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master.
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane były samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 51,7%. Uwagę zwraca utrzymujący się rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+37,8%), jak i z Kanady (+37,5%). Co więcej, pierwszy raz w historii naszych analiz Stany Zjednoczone znalazły się w gronie TOP3 krajów-importerów. Na koniec 2024 roku wyprzedzała je jeszcze Belgia. Najwyższe spadki odnotowują kraje skandynawskie, Norwegia (-36,5%) i Szwecja (-19,6%).
Korzystając z danych opublikowanych przez stowarzyszenie ACEA sprawdzamy, jaki udział ma Polska w rejestracjach w Europie.
Na podstawie danych udostępnionych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) analitycy IBRM Samar przygotowali zestawienie, które pokazuje udziały nowych osobowych samochodów elektrycznych (BEV) w rynkach poszczególnych krajów europejskich w 2025 roku.
W lutym 2025 roku firmy CFM zarejestrowały w Polsce mniej nowych aut osobowych niż w poprzednim miesiącu oraz mniej w zestawieniu z lutym roku 2024. Skumulowany wynik po dwóch miesiącach także jest na minusie w stosunku analogicznego okresu roku ubiegłego.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów