W sierpniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 73 398 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 6,8% mniej niż rok wcześniej.Wynik sierpniowy jest najniższym od grudnia 2024 roku (71 537 szt.), a ostatnio tak duży spadek r/r odnotowaliśmy w marcu 2023 roku (-7,7%). Za trzeci z kolei spadkowy miesiąc w imporcie odpowiadają auta osobowe, bo auta dostawcze od 26-ciu miesięcy odnotowują systematyczny wzrost. Jednym z powodów spadku importu z pewnością są coraz bardziej przystępne cenowo samochody nowe (niższe ceny, wyższe rabaty), szczególnie chińskie, które dla wielu klientów podważają sens inwestowania w samochody używane w wieku do 4 lat.
Raport cenowy - lipiec 2025
Łącznie w ciągu ośmiu miesięcy 2025 roku sprowadzono do Polski 644 464 używane auta o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek w ciągu roku o 0,4%. Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów - dokładnie 581 598 sztuk - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 1,5% mniej niż przed rokiem. Jak już wspomniano, na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych - 62 866 sztuk to o 10,4% więcej niż rok wcześniej.
Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w sierpniu 2025 roku
Wiek importowanych aut
Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi obecnie 12,29 roku. Decydujący wpływ na taki - wciąż jednak zaawansowany - wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,69 roku). Ciekawostką jest wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+34,1%).
Które marki "gonią plan" w III dekadzie miesiąca?
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych dwa mają wciąż bardzo zbliżone wyniki - Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica wynosi 106 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest bezkonkurencyjny Renault Master.
Ranking krajów
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
1. Niemcy - 335 255 szt. (-0,2%)
2. Francja - 67 455 szt. (+0,4%)
3. Stany Zjednoczone - 49 917 szt. (+9,9%)
4. Belgia - 43 174 szt. (-9,7%)
5. Holandia - 32 746 szt. (+2,3%)
6. Włochy - 24 667 szt. (+17,3%)
7. Dania - 18 611 szt. (+8,2%)
8. Austria - 15 096 szt. (-1,3%)
9. Szwajcaria - 13 865 szt. (-5,8%)
10. Szwecja - 12 919 szt. (-23,0%)
11. Kanada - 5 317 szt. (+13,4%)
12. Czechy - 4 144 szt. (+3,2%)
13. Norwegia - 3 074 szt. (-20,8%)
14. Wielka Brytania - 2 938 szt. (-1,8%)
15. Luksemburg - 2 589 szt. (+1,3%)
16. Finlandia - 2 411 szt. (+2,8%)
17. Litwa - 1 746 szt. (+31,7%)
18. Hiszpania - 1 522 szt. (-5,4%)
19. Japonia - 1 294 szt. (-3,5%)
20. Słowacja - 905 szt. (3,7%)
Samochody superpremium - segment 800+
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,0%. Uwagę zwraca utrzymujący się, rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+9,9%), jak i z Kanady (+13,4%), choć tempo wzrostu ciągle spada. Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordowe tempo wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowała Litwa (+31,7%), choć sam wolumen jest bardzo niski - 1 746 sztuk. Drastyczne spadki wykazały natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-20,8%) i Szwecja (-23,0%).