W sierpniu sprzedano 278 793 samochody, czyli o 19 559 więcej niż w lipcu. Średnia cena używanego auta spadła do 46 696 zł, co oznacza obniżkę o 168 zł w porównaniu z poprzednim miesiącem. Średni wiek sprzedawanego pojazdu utrzymał się na poziomie 11 lat, a czas oczekiwania na kupca wyniósł 42 dni.
Największą popularnością cieszyły się auta w przedziale 20–40 tys. zł (67 496 sprzedanych pojazdów) oraz samochody z najniższej półki cenowej – do 10 tys. zł (54 878).
Prawie nowe auta zyskują na znaczeniu
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się także samochody niemal nowe. W sierpniu sprzedano ich 28 156, czyli o ponad 2 tys. więcej niż miesiąc wcześniej. Ich średnia cena wzrosła do 150 389 zł, a czas sprzedaży wyniósł 61 dni – krócej niż na rynkach czeskim i słowackim.
Regiony i typy napędu
Według danych AAA Auto najwięcej aut sprzedano w województwie mazowieckim (45 247), gdzie jednocześnie oferowane były najdroższe pojazdy – średnio za 55 789 zł. Najtańsze auta trafiały na rynek w województwie lubuskim (37 410 zł).
Struktura napędów pokazuje rosnącą dominację benzyny – 135 542 sprzedane auta – przy spadającym zainteresowaniu dieslem (113 592). Wciąż niszowe pozostają auta elektryczne (2 602 sztuki), hybrydowe (10 755) czy wodorowe (10).
Najpopularniejsze modele
Na podium najczęściej wybieranych modeli znalazły się:
Opel Astra – 6 644 sztuki (średnia cena: 21 563 zł),
Volkswagen Golf – 5 558 sztuk (28 768 zł),
BMW serii 3 – 5 472 sztuki (41 352 zł).
Najchętniej kupowanym typem nadwozia był hatchback, przed SUV-em i kombi.
Eksperci ostrzegają przed wiekiem aut z importu
Według Karolíny Topolovej, dyrektor generalnej Aures Holdings, wzrost podaży samochodów wynika zarówno z większego zainteresowania wymianą pojazdów, jak i utrzymującego się wysokiego importu – w lipcu sprowadzono do Polski ponad 86 tys. aut używanych. Średni wiek importowanych samochodów przekracza 11 lat, co rodzi ryzyka związane z kosztami utrzymania, bezpieczeństwem i historią pojazdów.