W obliczu niestabilnych warunków gospodarczych hiszpański koncern motoryzacyjny SEAT S.A. odnotował bardzo dobre rezultaty finansowe za 2024 rok. Firma wypracowała najwyższy w swojej historii zysk operacyjny wynoszący 633 miliony euro, co stanowi wzrost o 1,3% w porównaniu z poprzednim rokiem. Wartość sprzedaży również osiągnęła rekordowy poziom 14,5 miliarda euro, przewyższając wynik z 2023 roku o 1,4%. Wskaźnik rentowności utrzymał się na poziomie 4,4%.
"W 2024 roku branża motoryzacyjna stanęła przed dużymi wyzwaniami, charakteryzującymi się niestabilnymi warunkami gospodarczymi, intensywną konkurencją i niechęcią całej branży do zakupu pojazdów w pełni elektrycznych. Jednak te pozytywne wyniki sprzedaży zachęcają nas do kontynuowania naszej strategii. Nadchodzące miesiące wystawią na próbę naszą determinację w miarę postępującej transformacji. Jesteśmy w pełni zaangażowani w elektryfikację. Potrzebujemy jednak pilnych działań ze strony rządu i zainteresowanych stron, aby zabezpieczyć elektryczną przyszłość, ponieważ stawką jest nasza branża.Wayne Griffiths, dyrektor generalny SEAT i CUPRA.
Zdaniem przedstawicieli firmy SEAT S.A., za tymi wynikami stoi przemyślana pięcioletnia strategia oparta na kilku fundamentach. Pierwszy z nich to dynamiczny rozwój marki Cupra, która od momentu powstania sprzedała już 800 tysięcy pojazdów na świecie i planuje osiągnąć milion do końca 2025 roku. W samym 2024 roku Cupra sprzedała 248 100 aut, co stanowi wzrost o 7,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Sportowa marka systematycznie rozszerza swoją obecność na światowych rynkach, otwierając nowoczesne salony w europejskich metropoliach, a w perspektywie do 2030 roku zamierza wejść na rynek amerykański. Najnowszy model - Cupra Raval – ma zostać zaprezentowany podczas wrześniowych targów IAA w 2025 roku. Marka podstawowa, czyli Seat, również notuje wzrosty - w 2024 roku dostarczyła klientom 310 tysięcy samochodów, co oznacza 7,5% więcej niż rok wcześniej.
Drugim filarem strategii było uzdrowienie modelu biznesowego poprzez reorganizację struktury kosztów. Hiszpański producent twierdzi, że zdołał ograniczyć koszty stałe o niemal jedną trzecią, równocześnie zwiększając efektywność operacyjną.
Koncern mocno inwestuje w elektryfikację, przekształcając Hiszpanię – jak podkreśla od kilku lat - w europejskie centrum pojazdów elektrycznych. We współpracy z Grupą Volkswagen oraz innymi partnerami przeznaczono 10 miliardów euro na rozwój elektromobilności w kraju, w tym 3 miliardy euro zainwestowano w zakłady w Martorell. Trwają przygotowania do uruchomienia produkcji miejskich samochodów elektrycznych, w tym modeli Cupra Raval oraz Volkswagena ID.2, które mają zjechać z taśm produkcyjnych w pierwszej połowie przyszłego roku.
SEAT S.A. pozostaje jedyną firmą projektującą, rozwijającą i produkującą samochody w Hiszpanii. Ta spółka, będąca częścią Grupy Volkswagen, zatrudnia ponad 14 tysięcy osób i eksportuje ponad 80% wyprodukowanych pojazdów do przeszło 70 krajów na całym świecie.