#1Leasing coraz ważniejszy dla rynku ubezpieczeń
Firmy leasingowe przekazały w 2024 roku do zakładów ubezpieczeń 7,8 mld zł składek – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. W 2025 r. kwota ta może przekroczyć 8,5 mld zł.
2 min

Pomimo spadku wysokości dochodów najbogatszych Polaków rośnie wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce. W ubiegłym roku wzrosła ona o 12,2 proc. r/r, osiągając 42,4 mld zł, przy inflacji na poziomie 11,4 proc. – wynika z raportu KPMG pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu”. Wszystkie analizowane w raporcie segmenty - tj. samochody, usługi hotelarskie i SPA, odzież i akcesoria, nieruchomości, alkohole, kosmetyki i perfumy oraz biżuteria i zegarki osiągnęły na koniec 2023 roku wartości wyższe niż przed pandemią.
Producentom samochodów premium i luksusowych przypadła w 2023 roku największa część rynku dóbr luksusowych w Polsce (59 proc.) – jego wartość wyniosła 25 mld zł, co stanowi wzrost o 7,1 proc., porównując z poprzednim rokiem. Nabywcy z Polski zarejestrowali o 22,2 tys. więcej samochodów z kategorii premium niż w poprzednim roku, co stanowi wzrost o 23,2 proc. r/r.
Pomimo niewielkiego udziału w rynku pod względem ilościowym (0,3 proc.) i wartościowym (1,4 proc.), samochody luksusowe również odnotowały wzrost sprzedaży o 5,6 proc. r/r. Co ciekawe, na polskim rynku samochodów premium i luksusowych rośnie zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym. Ich udział w ogólnej sprzedaży w latach 2022-2023 wzrósł z 5 proc. do 8,1 proc. Szczególnie w segmencie marek premium samochody elektryczne zyskiwały na popularności.
Prognozy KPMG na 2024 rok dla całego rynku dóbr luksusowych w Polsce są optymistyczne
– przewiduje się 21,1 proc. wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem.
Oprac. PJ
#1Firmy leasingowe przekazały w 2024 roku do zakładów ubezpieczeń 7,8 mld zł składek – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. W 2025 r. kwota ta może przekroczyć 8,5 mld zł.
#2Unia Europejska od ponad dekady dyscyplinuje finansowo producentów samochodów za przekraczanie norm emisji CO₂. System kar jest w teorii prosty – za każdy gram przekroczenia normy płaci się 95 euro od każdego sprzedanego nowego samochodu. Jednak producenci nauczyli się wykorzystywać przepisy o tworzeniu tzw. wspólnych pul, dzięki czemu wielu z nich unika ogromnych opłat.
#3Seat Ateca FR to najbogatsza wersja wyposażeniowa hiszpańskiego SUV-a. Samochód dostępny jest zarówno w wersji benzynowej, jak i z silnikiem wysokoprężnym. Prześledziliśmy dokładnie cennik tego modelu i sprawdziliśmy poszczególne odmiany silnikowe oraz wyposażeniowe.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów








