
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
4 min
Podczas konferencji prasowej 2 lutego Renault zaprezentowała wyniki osiągnięte w roku 2023 i podzieliło się planami na rok bieżący. Ale po kolei. Według danych producenta w 2023 roku Renault dostarczyło w Polsce 31 653 samochody osobowe i dostawcze. Dało to marce piątą pozycję na rynku pod względem sprzedaży, z udziałem w rynku w wysokości 5,9 proc.
W porównaniu z rokiem 2022 odnotowano wzrost sprzedaży samochodów osobowych (+0,3 pp..), co stanowi udział w rynku na poziomie 3,8 proc. Ponadto Renault znalazło się w TOP7 sprzedaży samochodów osobowych skierowanej do klienta indywidualnego.
Najchętniej wybieranym modelem osobowym marki okazało się Clio z 4 482 sprzedanymi samochodami (+42 proc. vs. 2022), kolejną pozycją może pochwalić się Captur z 3 423 zarejestrowanymi autami (57 proc. zamówień złożyli klienci indywidualni). Clio znalazło się w TOP4 na rynku w segmencie B (9,3 proc., z czego 5 proc. stanowią hybrydy).
Captur znalazł się w pierwszej piątce w segmencie B-SUV (stanowi 5,7 proc. segmentu – 10 proc. HEV). W 2023 roku zarejestrowano 2534 hybrydowe Arkany. Dobrze na rynku został przyjęty nowy model Renault Austral: 1784 zarejestrowane auta.
Wyniki w Polsce pokazują również, że rośnie sprzedaż samochodów zelektryfikowanych marki. W zeszłym roku Renault sprzedało w naszym kraju blisko 1 800 samochodów hybrydowych. W ofercie aut hybrydowych i elektrycznych firma oferuje w pełni elektryczne: Megane E-Tech, Kangoo E-Tech oraz Scenic E-Tech electric (zamówienia otwarte), a także samochody hybrydowe: Clio E-Tech full hybrid, Captur E-Tech full hybrid, Arkana E-Tech full hybrid, Austral E-Tech full hybrid, Espace E-Tech full hybrid.
Gama samochodów Renault E-Tech stanowi już 14 proc. oferty marki. Wzrosła sprzedaż elektrycznego Megane E-Tech (337 sztuk zarejestrowanych w Polsce - przyp. red.), flagowego modelu elektrycznego marki. Samochód ten uplasował się na drugim miejscu w segmencie C- EV na polskim rynku.
Po raz czwarty z rzędu Renault zostało liderem rynku samochodów dostawczych w Polsce. Master od sześciu lat jest liderem rynku aut dostawczych do 3,5 t, (10 111 zarejestrowanych aut, co daje 26,3 proc. udziału w rynku).
W segmencie średnich furgonów Trafic utrzymał drugie miejsce, a Express zajął drugie miejsce w segmencie furgonetek. Renault chwali się również, że od 15 lat pozostaje liderem rynku samochodów modyfikowanych. Największy udział w sprzedaży zabudów zajmują te typu skrzynia z plandeką, samochody do przewozu osób z niepełnosprawnością oraz różnego rodzaju kontenery (w tym izotermiczne i chłodnicze), skrzynie otwarte i wywrotki.
Na rynek weszły już Renault Arkana po faceliftingu, Espace oraz czeka nas nowa odsłona modelu Captur. W marcu ma się pojawić elektryczny Scenic, następnie nowy Master i zupełnie nowy model Rafale. Pod koniec roku zostaną otwarte już zamówienia na elektryczne Renault 5.
Firma zapowiedziała, że w bieżącym roku na krajowym rnku moroeyzacyjnym celuje w TOP 5. firm, przy czym ma nadzieję na awans w rankingu o jedną pozycję. Ponadto Renault w 2024 roku chce utrzymać pierwszą pozycję w sprzedaży samochodów dostawczych, jak i zabudów.
W bieżącym roku Renault planuje uruchomić projekt Re-Factory w Polsce, pierwszy raz w Europie realizowany z siecią dealerską. Jest to usługa odnowienia samochodów używanych marki przez specjalnie przeszkolonych w tym celu specjalistów u dealera. Będą to samochody, które po renowacji obejmującej karoserię, mechanikę i wnętrze, przeprowadzonej przez autoryzowany serwis, zostaną przygotowane do odsprzedaży.
Samochody będą objęte specjalną gwarancją. Pierwszy zakład zostanie uruchomiony w Warszawie, z możliwością rozszerzenia projektu na inne miasta. Renault zakłada, że na początku odnawianych będzie ok. 150-200 samochodów miesięcznie. Firma podczas konferencji prasowej nie chciała jednak ujawnić, który z dealerów został wybrany do współpracy przy tym projekcie.
Renault wprowadza ponadto na polski rynek markę Renew – program przeznaczony dla certyfikowanych samochodów używanym wszystkich marek, bez ograniczenia typu napędu. Sieć sprzedaży samochodów używanych obejmie 45 partnerów w Polsce, uruchomiona zostanie specjalna strona internetowa, a w programie już dzisiaj firma oferuje ponad 1 750 samochodów używanych.
Firma poinformowała, że pod marką Renew Grupa Renault będzie oferowała sprawdzone samochody używane, które poddane zostaną blisko 159 punktom kontroli technicznej. Będą to samochody z gwarancją na 12 lub 24 miesiące, bezpłatną kontrolą auta po roku, ofertą finansowania dla każdego, również dla firm, z Assistance – pomoc drogowa 24/7dni, propozycją odkupu poprzedniego pojazdu od właściciela oraz jazdą próbną.
Oprac. Paweł Janas
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów