1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Spadek rejestracji nowych aut w UE, ale elektryki rosną w siłę
Wiadomości

Spadek rejestracji nowych aut w UE, ale elektryki rosną w siłę

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

W pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła o 3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku. Sprzedaż BEV wzrosła o 28,4 proc. do poziomu 255 489 sztuk.
Zobacz także Bruksela luzuje kurs w sprawie CO₂. Branża motoryzacyjna chce szybszych decyzji Arval Polska przekroczył 80 tysięcy aut we flocie Volvo XC40. Tak bardzo podrożał szwedzki SUV

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), na największych rynkach UE odnotowano spadki: Włochy (-6 proc.), Niemcy (-4,6 proc.) i Francja (-3,3 proc.). Wyjątkiem była Hiszpania, gdzie rejestracje wzrosły o 8,4 proc. W lutym 2025 roku spadek rok do roku wyniósł 3,4 proc., a największy regres odnotowano w Niemczech (-6,4 proc.) i we Włoszech (-6,2 proc.).

Zgodnie z analizami IBRM Samar opartymi na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w lutym 2025 r. w Polsce zarejestrowano 44 792 nowe samochody osobowe. To spadek o 2,57 proc. względem lutego 2024 r., ale jednocześnie wzrost o 1,23 proc. w porównaniu do stycznia tego roku. Od początku 2025 r. liczba rejestracji wyniosła 89 040, co oznacza niewielki, 0,31-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Elektryki i hybrydy coraz popularniejsze

Samochody elektryczne (BEV) zdobyły 15,2 proc. udziału w rynku UE, co oznacza wzrost z 11,5 proc. w analogicznym okresie 2024 roku. Sprzedaż tych aut wzrosła o 28,4 proc. do poziomu 255 489 sztuk. Szczególnie dynamiczne wzrosty odnotowano w Niemczech (+41 proc.), Belgii (+38 proc.) i Holandii (+25 proc.). We Francji rynek aut elektrycznych nieznacznie się skurczył (-1,3 proc.).

Jeszcze większy udział zdobyły klasyczne hybrydy (HEV), które zdominowały rynek z 35,2 proc. udziału. Ich sprzedaż wzrosła o 18,7 proc., osiągając 594 059 zarejestrowanych pojazdów. Gwałtowny wzrost odnotowano zwłaszcza we Francji (+51,4 proc.), Hiszpanii (+31,5 proc.), Włoszech (+10,4 proc.) i Niemczech (+9,8 proc.).

Z kolei segment hybryd plug-in (PHEV) skurczył się o 5 proc., osiągając 124 947 rejestracji. Głównymi winowajcami były Belgia (-65,3 proc.) i Francja (-49,3 proc.), co spowodowało, że udział PHEV w rynku wyniósł 7,4 proc.

Benzyna i diesel na wyraźnym minusie

Samochody benzynowe odnotowały 20,5 proc. spadek rejestracji, przy czym największe straty dotknęły Francję (-27,5 proc.), Niemcy (-24,9 proc.), Włochy (-19 proc.) i Hiszpanię (-13 proc.). W efekcie udział pojazdów benzynowych w rynku stopniał do 29,1 proc. (wobec 35,5 proc. rok wcześniej). Również auta z silnikiem Diesla straciły na popularności, notując spadek o 28 proc. i udział w rynku na poziomie 9,7 proc.

W lutym 2025 roku rejestracje aut benzynowych spadły rok do roku o 22,4 proc., a diesli aż o 28,8 proc. Trend odchodzenia od tradycyjnych napędów na rzecz elektryfikacji jest coraz bardziej wyraźny, a tempo zmian nabiera rozpędu na kluczowych rynkach Unii Europejskiej.

Źródło: ACEA, IBRM Samar

Autorzy

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów