#1Leasing coraz ważniejszy dla rynku ubezpieczeń
Firmy leasingowe przekazały w 2024 roku do zakładów ubezpieczeń 7,8 mld zł składek – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. W 2025 r. kwota ta może przekroczyć 8,5 mld zł.

Paweł Janas
2 min
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), na największych rynkach UE odnotowano spadki: Włochy (-6 proc.), Niemcy (-4,6 proc.) i Francja (-3,3 proc.). Wyjątkiem była Hiszpania, gdzie rejestracje wzrosły o 8,4 proc. W lutym 2025 roku spadek rok do roku wyniósł 3,4 proc., a największy regres odnotowano w Niemczech (-6,4 proc.) i we Włoszech (-6,2 proc.).
Zgodnie z analizami IBRM Samar opartymi na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w lutym 2025 r. w Polsce zarejestrowano 44 792 nowe samochody osobowe. To spadek o 2,57 proc. względem lutego 2024 r., ale jednocześnie wzrost o 1,23 proc. w porównaniu do stycznia tego roku. Od początku 2025 r. liczba rejestracji wyniosła 89 040, co oznacza niewielki, 0,31-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Samochody elektryczne (BEV) zdobyły 15,2 proc. udziału w rynku UE, co oznacza wzrost z 11,5 proc. w analogicznym okresie 2024 roku. Sprzedaż tych aut wzrosła o 28,4 proc. do poziomu 255 489 sztuk. Szczególnie dynamiczne wzrosty odnotowano w Niemczech (+41 proc.), Belgii (+38 proc.) i Holandii (+25 proc.). We Francji rynek aut elektrycznych nieznacznie się skurczył (-1,3 proc.).
Jeszcze większy udział zdobyły klasyczne hybrydy (HEV), które zdominowały rynek z 35,2 proc. udziału. Ich sprzedaż wzrosła o 18,7 proc., osiągając 594 059 zarejestrowanych pojazdów. Gwałtowny wzrost odnotowano zwłaszcza we Francji (+51,4 proc.), Hiszpanii (+31,5 proc.), Włoszech (+10,4 proc.) i Niemczech (+9,8 proc.).
Z kolei segment hybryd plug-in (PHEV) skurczył się o 5 proc., osiągając 124 947 rejestracji. Głównymi winowajcami były Belgia (-65,3 proc.) i Francja (-49,3 proc.), co spowodowało, że udział PHEV w rynku wyniósł 7,4 proc.
Samochody benzynowe odnotowały 20,5 proc. spadek rejestracji, przy czym największe straty dotknęły Francję (-27,5 proc.), Niemcy (-24,9 proc.), Włochy (-19 proc.) i Hiszpanię (-13 proc.). W efekcie udział pojazdów benzynowych w rynku stopniał do 29,1 proc. (wobec 35,5 proc. rok wcześniej). Również auta z silnikiem Diesla straciły na popularności, notując spadek o 28 proc. i udział w rynku na poziomie 9,7 proc.
W lutym 2025 roku rejestracje aut benzynowych spadły rok do roku o 22,4 proc., a diesli aż o 28,8 proc. Trend odchodzenia od tradycyjnych napędów na rzecz elektryfikacji jest coraz bardziej wyraźny, a tempo zmian nabiera rozpędu na kluczowych rynkach Unii Europejskiej.
Źródło: ACEA, IBRM Samar
#1Firmy leasingowe przekazały w 2024 roku do zakładów ubezpieczeń 7,8 mld zł składek – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. W 2025 r. kwota ta może przekroczyć 8,5 mld zł.
#2Unia Europejska od ponad dekady dyscyplinuje finansowo producentów samochodów za przekraczanie norm emisji CO₂. System kar jest w teorii prosty – za każdy gram przekroczenia normy płaci się 95 euro od każdego sprzedanego nowego samochodu. Jednak producenci nauczyli się wykorzystywać przepisy o tworzeniu tzw. wspólnych pul, dzięki czemu wielu z nich unika ogromnych opłat.
#3Seat Ateca FR to najbogatsza wersja wyposażeniowa hiszpańskiego SUV-a. Samochód dostępny jest zarówno w wersji benzynowej, jak i z silnikiem wysokoprężnym. Prześledziliśmy dokładnie cennik tego modelu i sprawdziliśmy poszczególne odmiany silnikowe oraz wyposażeniowe.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów









