
SWM wchodzi na polski rynek
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
3 min
Przetarg na realizację inwestycji ElectroMobility Poland w Jaworznie wygrała spółka akcyjna Mirbud, od ponad 30 lat specjalizująca się m.in. w budownictwie przemysłowym. Rozstrzygnięcie postępowania zwieńczyło podpisanie listu intencyjnego przez przedstawicieli obu firm – Piotra Zarembę, prezesa ElectroMobility Poland (państwowej spółki akcyjnej odpowiedzialnej za projekt budowy Izery) oraz Jerzego Mirgosa, prezesa Mirbud S.A.
W podpisanym porozumieniu strony „wyraziły wolę realizacji kompleksowych robót budowlanych na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, a następnie oddania do użytkowania obiektów budowlanych fabryki samochodów elektrycznych o mocach produkcyjnych wynoszących 150 tys. sztuk rocznie”. Jak dodano w komunikacie – „z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie”. Warto dodać, że wcześniej padały deklaracje mówiące o rozpoczęciu produkcji od poziomu 100 tysięcy egzemplarzy, a następnie jej zwiększeniu do poziomu 200 tys. aut rocznie.
- Rozstrzygnięcie przetargu na budowę zakładu produkcyjnego to ostatni ważny krok na drodze do rozpoczęcia produkcji samochodów marki Izera. Fabryka będzie gotowa w ciągu 23 miesięcy od wbicia symbolicznej, pierwszej łopaty. Współpraca z polskim podmiotem, który ma 30-letnie doświadczenie w realizacji inwestycji przemysłowych, jest gwarancją tego, że prace przy budowie zakładu produkcyjnego będą zrealizowane w najwyższym rynkowym standardzie i z dotrzymaniem harmonogramów inwestycji – zapewnia Piotr Zaremba.
Jako podano w komunikacie, wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów mają pozwolić na uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 roku, a więc – dodajmy od siebie - pół roku później niż do tej pory deklarowała spółka EMP i dziesięć lat po tym, gdy po raz pierwszy rząd ogłosił chęć rozpoczęcia prac nad projektem „polskiego samochodu elektrycznego”.
Współpraca między EMP a Mirbudem ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę ElectroMobility Poland odpowiednich zgód korporacyjnych. I tu dochodzimy do kluczowej kwestii dla dalszej realizacji inwestycji. Polski rząd, a konkretnie Ministerstwo Aktywów Państwowych, które 5 marca bieżącego roku, objęło nadzór nad projektem budowy Izery, nadal nie podjęło decyzji w sprawie ewentualnych dalszych prac nad stworzeniem rzeczonego „polskiego elektryka”.
- Ministerstwo Aktywów Państwowych analizuje obecnie przekazaną dokumentację. Zajęcie stanowiska w kwestii, która Pana interesuje będzie możliwe dopiero po zakończeniu tych analiz – poinformował IBRM Samar enigmatycznie Departament Komunikacji MAP.
Z kolei jak podkreśla Paweł Tomaszek, Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych ElectroMobility Poland, podpisanie listu oznacza, że EMP zakończyło proces przetargowy i jest gotowe do podpisania umowy – jak zostało zapisane w komunikacie – po uzyskaniu zgód korporacyjnych, czyli zgody rady nadzorczej i walnego zgromadzenia.
- Ważne są daty, które umożliwiają realizację KPI (czyli Kluczowych Wskaźników Efektywności – przyp. red.) z Krajowego Planu Odbudowy – zwraca uwagę dyrektor Tomaszek. Przypomnijmy w tym miejscu, że spółka chce sfinansować częściowo budowę fabryki właśnie z KPO. Jak przypomina Paweł Tomaszek, na działce w Jaworznie toczą się prace przygotowawcze rozpoczęte pod koniec grudnia ub. roku, które mają zakończyć się w marcu. - Tym samym spółka będzie gotowa do rozpoczęcia inwestycji – podkreśla przedstawiciel EMP.
Firma Mirbud powstała w 1988 roku. Zrealizowała blisko 1000 projektów inwestycyjnych w zakresie budownictwa. Specjalizuje się m.in. w budownictwie przemysłowym, realizacji obiektów użyteczności publicznej oraz inżynierii drogowej. Firma podkreśla, że jej atutem jest rozwinięty park maszynowy zapewniający wykonywanie większości prac na bazie własnego zaplecza. Firma jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych.
Państwowa spółka ElectroMobility Poland (EMP) realizuje projekt budowy nowej polskiej marki motoryzacyjnej samochodów elektrycznych Izera. W 2023 r. ElectroMobility Poland podpisała porozumienia o współpracy z koncernem Geely oraz studiem projektowym Pininfarina.
Na koniec 2023 r. projekt, „uwzględniając wszystkie strumienie prac oraz metodologię branżową, został zrealizowany w około 40 proc.” Jak wspominaliśmy wcześniej, docelowo fabryka w Jaworznie w woj. śląskim ma zatrudniać 3 tys. pracowników i być przygotowana do produkcji 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie.
Paweł Janas
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
Grupa Stellantis umocniła się na drugim miejscu w rankingu producentów. Udało się to dzięki bardzo dobrej sprzedaży hybrydowych samochodów oraz wysokiemu udziałowi w rynku UE30.
Maserati rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności w Polsce. Od maja 2025 roku oficjalnym przedstawicielem włoskiej marki zostaje Grand Automotive Polska – firma należąca do grupy UkrAvto, tej samej która w 2005 roku została inwestorem strategicznym w FSO. Zgodnie z nową strategią, przedstawiciele marki zapowiadają wzmocnienie swojej obecności na polskim rynku i podniesienie standardu obsługi klienta.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów