Z najnowszej, 25. edycji raportu KPMG wynika, że światowa branża motoryzacyjna stoi u progu największej zmiany w historii. Automatyzacja, wraz z elektryfikacją i cyfryzacją, redefiniuje sposób, w jaki ludzie będą korzystać z samochodów.
Elektryfikacja, cyfryzacja i nowe modele własności zmieniają nie tylko produkt końcowy, ale i cały łańcuch wartości w branży – od dostępu do surowców, przez projektowanie pojazdów, aż po interakcję z klientem.mówi Przemysław Szywacz, partner, szef działu motoryzacyjnego KPMG w Polsce.
Jak podkreśla ekspert, przewagę w nowej rzeczywistości będą mieli producenci potrafiący integrować różne technologie i tworzyć strategiczne partnerstwa z firmami spoza tradycyjnego sektora motoryzacyjnego – zwłaszcza z branży technologicznej.
Według raportu KPMG, 87 proc. liderów branży uważa, że do 2030 roku jazda autonomiczna stanie się standardem. Dla wielu koncernów rozwój samochodów autonomicznych nie jest już eksperymentem, lecz elementem długoterminowej strategii. Wzrost możliwości sztucznej inteligencji czy integracja systemów chmurowych sprawiają, że – jak wskazuje raport – „jazda autonomiczna przechodzi z etapu koncepcji do fazy komercjalizacji”.
Partnerstwa technologiczne kluczem do sukcesu
Aż 91 proc. liderów sektora uważa, że do 2030 roku branża motoryzacyjna będzie w wysokim stopniu zależna od współpracy z innymi sektorami – w tym z firmami technologicznymi, dostawcami infrastruktury cyfrowej i operatorami sieci 5G. Z kolei 77 proc. ankietowanych uznaje alianse i partnerstwa technologiczne za główny czynnik wzrostu w nadchodzącej dekadzie.
To właśnie rozwój infrastruktury danych, map HD, czujników i oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji ma przesądzić o tempie, w jakim samochody autonomiczne trafią do codziennego użytku.
Regiony różnią się priorytetami
Jak pokazują dane KPMG, Europa koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa i zaufania do nowych technologii, podczas gdy Azja i region Pacyfiku skupiają się na innowacyjnych funkcjach i szybkim wdrażaniu rozwiązań opartych na AI. W regionie EMEA szczególne znaczenie ma integracja pojazdów z systemami płatności i cyfrowymi usługami w chmurze, co stanowi kolejny krok w kierunku pełnej autonomii.
Polska może zyskać na automatyzacji
Polska, jako część europejskiego łańcucha dostaw, ma szansę odegrać ważną rolę w produkcji komponentów i oprogramowania dla pojazdów autonomicznych.
Polska ma potencjał, aby stać się ważnym hubem dla elektromobilności i produkcji komponentów nowej generacji, jednak warunkiem będzie szybka adaptacja do obecnych trendów. Pomóc w tym mogą między innymi środki z KPO oraz nowej perspektywy finansowej UE, pod warunkiem ich efektywnego wydatkowania na projekty przyczyniające się do rozwoju ekosystemu elektromobilności w Polsce. Wyzwaniem będą rosnące koszty płac i energii oraz jej emisyjność, która coraz częściej jest parametrem branym pod uwagę przez koncerny motoryzacyjne przy wyborze lokalizacji dla nowych inwestycji czy przy dokonywaniu zamówień. Nie bez wpływu będzie także sytuacja geopolityczna – poparcie dla ceł na pojazdy elektryczne z Chin, konflikt zbrojny na wschodzie i napięta sytuacja na granicy także może odbić się na decyzjach inwestorów branżowych.zaznacza Przemysław Szywacz z KPMG.