
SWM wchodzi na polski rynek
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
2 min
Eksperci portalu analitycznego „Good Car, Bad Car” zwracają uwagę, że branża motoryzacyjna znajduje się dziś w przełomowym momencie swojej historii. Choć przez dekady była domeną inżynierii mechanicznej, dziś mierzy się z bezprecedensową transformacją w kierunku elektromobilności. Jednak droga do całkowicie elektrycznej przyszłości okazuje się bardziej wyboista, niż początkowo zakładano.
Ambitne cele wyznaczone przez producentów samochodów na lata 2030-2035 w zakresie upowszechnienia pojazdów elektrycznych wymagają obecnie weryfikacji. Złożyło się na to kilka czynników: wahający się popyt konsumencki, problemy w łańcuchach dostaw oraz ogólna niepewność gospodarcza. Dodatkowo, pojawienie się pojazdów definiowanych programowo (SDV) wprowadziło nowe wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem i ochroną danych osobowych.
Szczególnie widoczne jest to na przykładzie największych graczy na rynku. Volvo, które początkowo planowało całkowitą elektryfikację do 2030 roku, zmodyfikowało swoje cele, zakładając obecnie, że 90-100% sprzedaży będą stanowić pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in. Mercedes-Benz, po odnotowaniu 31-procentowego spadku sprzedaży samochodów elektrycznych w trzecim kwartale br., zapowiedział zwiększenie inwestycji w rozwój silników spalinowych.
Przeszkody w szybkim upowszechnieniu pojazdów elektrycznych są różnorodne. Wysokie ceny aut, niedostatecznie rozwinięta infrastruktura ładowania oraz obawy o zasięg nadal zniechęcają potencjalnych nabywców. Szczególnie w Ameryce Północnej brak rozbudowanej sieci stacji ładowania stanowi istotną barierę dla kierowców przyzwyczajonych do wygody tradycyjnych stacji paliw.
Równolegle branża mierzy się z wyzwaniami związanymi z pojazdami definiowanymi programowo. Choć oferują one możliwość ciągłych ulepszeń i personalizacji poprzez aktualizacje bezprzewodowe, ostatnie przypadki pokazują ich słabości. Bankructwa firm takich jak chiński WM Motor czy amerykański Fisker ujawniły ryzyko związane z uzależnieniem pojazdów od wsparcia programowego - gdy producent upada, właściciele pozostają z samochodami, które mogą stać się bezużyteczne bez niezbędnych aktualizacji.
W obliczu tych wszystkich wyzwań, branża motoryzacyjna zdaje się skłaniać ku bardziej zrównoważonemu podejściu. Zamiast radykalnego przejścia na pojazdy elektryczne, producenci rozważają strategię hybrydową, łączącą różne technologie napędowe. Przykładem może być Porsche, które planuje utrzymać w ofercie zarówno modele elektryczne, jak i swoje kultowe samochody sportowe z silnikami benzynowymi, uzupełniając je o warianty hybrydowe.
Ta ewolucja podejścia sugeruje, że przyszłość motoryzacji może należeć nie do jednej dominującej technologii, ale do zróżnicowanego miksu rozwiązań, dostosowanych do różnych potrzeb i rynków.
Oprac. PJ
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
Grupa Stellantis umocniła się na drugim miejscu w rankingu producentów. Udało się to dzięki bardzo dobrej sprzedaży hybrydowych samochodów oraz wysokiemu udziałowi w rynku UE30.
Maserati rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności w Polsce. Od maja 2025 roku oficjalnym przedstawicielem włoskiej marki zostaje Grand Automotive Polska – firma należąca do grupy UkrAvto, tej samej która w 2005 roku została inwestorem strategicznym w FSO. Zgodnie z nową strategią, przedstawiciele marki zapowiadają wzmocnienie swojej obecności na polskim rynku i podniesienie standardu obsługi klienta.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów