1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Topnieje udział diesli w wynajmie długoterminowym
Wiadomości

Topnieje udział diesli w wynajmie długoterminowym

2 min

Jeszcze kilka lat temu w Polsce panowało przekonanie, że samochód flotowy to zazwyczaj diesel. I takie twierdzenia miały odzwierciedlenie w rzeczywistości. A jak jest dzisiaj?
Zobacz także Chińscy producenci zalewają świat benzynowymi autami. Specjalny raport Reutersa odsłania skalę zjawiska Elastyczny wynajem zyskuje na znaczeniu. Arval podsumowuje dziewięć miesięcy działania usługi Flex Nowe zasady na drogach. Prezydent podpisał szeroką nowelizację przepisów
false ©ACEA
© ACEA

Rynek flotowy, w tym jego bardzo duża część znajdująca się w wynajmie długoterminowym, wygląda pod tym względem całkowicie inaczej. Obecnie większość stanowią napędy benzynowe, coraz częściej różnego rodzaju jednostki hybrydowe, a także wciąż mały, ale już dobrze widoczny, rynek złożony z aut w pełni elektrycznych. 

Zgodnie z danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), po III kwartale bieżącego roku, udział aut z silnikami Diesla w wynajmie długoterminowym topnieje w oczach i na koniec września 2023 r. wynosił on już tylko 35,4% (spadek o 6,5 pp. w ciągu roku). Jednostki wysokoprężne są zastępowane przede wszystkim benzynowymi – udział wyposażonych w nie samochodów wynosił na koniec września br. 53,8 proc. i zwiększył się w ciągu roku o 4,6 pp.

Rośnie również odsetek aut z napędami ekologicznymi, a więc wszelkiego typu hybryd i pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), które łącznie reprezentowały już 10,8 proc. ogółu (wzrost udziału w łącznej flocie o 1,9 pp. na przestrzeni roku). Na szczególną uwagę zasługuje szybko rosnący udział aut w pełni elektrycznych – na koniec trzeciego kwartału stanowiły one 2,1 proc. łącznego parku, a ich udział w ciągu roku się podwoił. 

 Średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w trzecim kwartale 2023 roku była o 2,6 proc. i 3,4 g/km wyższa niż rok wcześniej i wyniosła 133,1 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła zaledwie 87,6 g/km i była niższa aż o 41,5 proc. i 62,2 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym czasie roku 2022. Tak duża skala redukcji średniej emisji, jeśli chodzi o auta dostawcze, jest wynikiem dostarczenia przez branżę większej liczby dostawczych samochodów elektrycznych na potrzeby realizowanych kontraktów. 

pj

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów