1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Samochody autonomiczne to duże wyzwanie
Komentarze ekspertów

Samochody autonomiczne to duże wyzwanie

2 min

Prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego (ITS): Należy mieć na uwadze, że przyspieszenie ewolucji w kierunku autonomizacji transportu wymaga dostosowania prawa oraz zapewnienia bezpiecznego wdrożenia na drogach publicznych coraz powszechniej dostępnych innowacji, przy jednoczesnym dbaniu o utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa.
false ©ITS
© ITS

Zapowiedź zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z26 lutego 2024 roku ma na celu wprowadzenie ułatwień w zakresie testowania pojazdów autonomicznych na drogach publicznych, z jednoczesnym zachowaniem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego podczas tych prac. Działania zapowiedziane przez Ministerstwo Infrastruktury są konsekwencją zakończonego projektu „Polska droga do automatyzacji transportu drogowego” AV-PL-ROAD, którego efektem było utworzenie Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych ITS, a także sygnałów płynących ze środowiska związanego z przemysłem motoryzacyjnym w Polsce.

Należy mieć na uwadze, że przyspieszenie ewolucji w kierunku autonomizacji transportu wymaga dostosowania prawa oraz zapewnienia bezpiecznego wdrożenia na drogach publicznych coraz powszechniej dostępnych innowacji, przy jednoczesnym dbaniu o utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa. Dlatego w ramach projektu DARTS_PL (z ang. Database of Autonomous vehicles Road Testing Scenarios) - prowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego we współpracy z Politechniką Warszawską i zainicjowanego przez Ministerstwo Infrastruktury- realizowane są również zadania komplementarne do zapowiedzianej zmiany przepisów prawa. Niezbędne jest bowiem uwzględnienie polskiej specyfiki infrastruktury drogowej przy testowaniu algorytmów sztucznej inteligencji w wirtualnym środowisku.

Projekt DARTS-PL, finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GOSPOSTRATEG, rozpoczął się w grudniu 2022 roku, a jego zasadniczym celem jest stymulowanie rozwoju rynku w dziedzinie autonomizacji transportu. Przewidujemy, że w ramach projektu powstanie specjalna baza 800 scenariuszy testowych dla pojazdów autonomicznych, uwzględniająca polskie warunki drogowe oraz dane dotyczące wypadków.

Baza - docelowo dostępna na zasadzie non profit - będzie służyć jako fundament dla projektowania, tworzenia, testowania i oceny systemów percepcji pojazdów. Dane będą gromadzone przez różnego rodzaju sensory, takie jak IMU czy GPS, czyli jednostki do nawigacji inercyjnej i satelitarnej, kamery, radary, lidary, umieszczone na specjalnie przystosowanych pojazdach.

Zgodnie z harmonogramem prac legislacyjnych, projekt przyjęcia przez Radę Ministrów nowego prawa dotyczącego ułatwień w zakresie testowania pojazdów autonomicznych , ma nastąpić w I kwartale 2025 roku.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych#1
Przeczytaj

Bariery w domowym ładowaniu aut elektrycznych

Przemysław Szywacz, Partner, Head of KPMG CEE Grants & Incentives Community, Head of Automotive, KPMG w Polsce: Ustawodawca przewidział specjalny tryb dotyczący instalacji ładowarek typu wallbox w podziemnych halach garażowych w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Teoretycznie po uzyskaniu ekspertyzy potwierdzającej możliwość zainstalowania punktu ładowania i złożenia wniosku do zarządu wspólnoty powinna zostać wydana zgoda. W praktyce jednak wielokrotnie taka zgoda nie jest udzielana, a przyczyny bywają różne, w szczególności pojawiają się obawy o bezpieczeństwo pożarowe.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#2
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

KSeF w branży motoryzacyjnej#3
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.