Podczas konferencji prasowej z udziałem wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca ogłoszono decyzję o zmianie rozporządzenia w sprawie opłat za badania techniczne pojazdów. Zgodnie z zapowiedziami, cena przeglądu samochodu osobowego wzrośnie z obecnych 98 zł do 149 zł. Nowe stawki mogą zacząć obowiązywać już we wrześniu 2025 r., a ich coroczna waloryzacja o wskaźnik inflacyjny ma zostać zapisana w ustawie.
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) od lat apelowała o tę zmianę, wskazując, że obowiązujące od 2004 r. stawki nie nadążały za realiami gospodarczymi i technologicznymi.
W imieniu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów pragnę podziękować Panu Ministrowi i całemu zespołowi Ministerstwa Infrastruktury za decyzję o zmianie cennika badań technicznych rozporządzeniem. To także podziękowanie za wysłuchanie głosu branży i zrozumienie naszych postulatów, które zgłaszaliśmy przez wiele lat powiedziała Jolanta Źródłowska, prezes PISKP.
Dotychczasowe stawki – 98 zł brutto za badanie samochodu osobowego – obowiązywały stale od 2004 r., mimo znaczącego wzrostu kosztów prowadzenia działalności gospodarczej i skomplikowania konstrukcji współczesnych pojazdów. Branża wiele razy ostrzegała, że przy tak niskich opłatach stacje kontroli pojazdów mają ograniczone możliwości inwestycji w nowoczesny sprzęt diagnostyczny, szkolenie personelu czy rozwój infrastruktury, co w dłuższej perspektywie mogłoby wpłynąć negatywnie na jakość badań i bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Nowe stawki za badania techniczne to szansa na inwestycje w ludzi, wiedzę i nowoczesny sprzęt, a tym samym – na jeszcze lepszą jakość badań. To pierwszy, ale jakże ważny krok, który realnie przełoży się na wzrost bezpieczeństwa na polskich drogach podkreśliła Źródłowska.
Historia podwyżki była długa i pełna nieudanych prób. Organizacje branżowe, m.in. PISKP, Związek Dealerów Samochodów (ZDS), Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej (STM) oraz Polski Związek Motorowy (PZM), od lat prowadziły kampanie i rozmowy z politykami. W 2024 r. uruchomiono odświeżoną wersję strony bezpiecznyprzeglad.pl, która obrazowała, jak przez 20 lat wzrosły ceny paliw, aut czy poziom inflacji – przy jednoczesnym zamrożeniu stawek za badania techniczne.
Branża ostrzegała, że brak waloryzacji stawek doprowadza do zamykania stacji, bo prowadzenie działalności staje się nieopłacalne. Wskazywano, że rzetelna diagnostyka nowoczesnych samochodów wymaga kosztownych urządzeń i wysoko wykwalifikowanych pracowników.
98 zł za badanie mogło wystarczyć w 2004 roku, ale dzisiaj to już przestarzały standard. Jeśli chcemy dbać o bezpieczeństwo na drogach, musimy zainwestować w nowoczesną infrastrukturę i dostosować stawki do realiów gospodarczychmówił wcześniej Marek Chmielewski, prezes PZM Holding.
Nowe rozporządzenie ma trafić do konsultacji społecznych w najbliższym czasie. Jeśli proces legislacyjny przebiegnie zgodnie z planem, kierowcy zapłacą wyższą opłatę za badanie techniczne już jesienią.