1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Ubezpieczenia komunikacyjne w 2025
Komentarze ekspertów

Ubezpieczenia komunikacyjne w 2025

3 min

Monika Chłopik, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń: Obserwujemy stały wzrost kosztów szkód i to się nie zmieni w najbliższych miesiącach, bo rosną koszty części i usług. Ubezpieczyciele muszą to uwzględniać w swoich kalkulacjach, by spełnić ciążący na nich obowiązek zachowania równowagi między wypłatami odszkodowań a składkami.
Zobacz także Co „Akt w sprawie danych” oznacza dla dealerów? Gradobicie a odpowiedzialność przechowawcy Konsekwencje nieznajomości umów dystrybucyjnych
false ©PIU
© PIU

Obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne

W ubezpieczeniach komunikacyjnych średnia składka OC wyniosła po III kwartałach 2024 roku 532 zł. To tylko o 23 zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 4,5 proc. r/r). W tym samym czasie średnia wartość szkody wzrosła rok do roku aż o 10,9 proc. do ponad 10,5 tys. zł. To 1035 zł więcej niż przed rokiem. Obserwujemy stały wzrost kosztów szkód i to się nie zmieni w najbliższych miesiącach, bo rosną koszty części i usług. Ubezpieczyciele muszą to uwzględniać w swoich kalkulacjach, by spełnić ciążący na nich obowiązek zachowania równowagi między wypłatami odszkodowań a składkami. Trzeba się więc spodziewać kolejnych stopniowych wzrostów cen stawek OC komunikacyjnego.

Ubezpieczenia dobrowolne

Liczymy na to, że kierowcy będą też ubezpieczali się w ramach autocasco i assistance. Z roku na rok rośnie liczba osób, które mają AC – po 3 kwartałach 2024 r. mamy 6 mln 151 tys. polis. To o 10 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Ten trend się powinien utrzymać, bo kierowcy też coraz lepiej zdają sobie sprawę z tego, że autocasco bardzo się przydaje. W tym roku mieliśmy do czynienia z wieloma zjawiskami pogodowymi, w których zniszczonych zostało wiele samochodów. To nie tylko powódź na południu Polski, ale też wichury, gradobicia czy powodzie błyskawiczne. Latem takie powodzie zdarzyły się w wielu miastach, w Warszawie, Łodzi, Bielsku Białej.

Mandaty i punkty karne to istotna informacja dla ubezpieczycieli

W 2025 r. nadal uczulamy kierowców, by jeździli ostrożnie i zgodnie z przepisami. Poza zapewnieniem taką jazdą bezpieczeństwa sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego trzeba też pamiętać, że ubezpieczyciele mają dostęp do bazy punktów karnych i mandatów i informacje te mogą uwzględniać w kalkulacjach składek. Zapowiadane są zmiany przepisów i zaostrzenie kar dla kierowców. 

Zmiany legislacyjne

Od listopada 2024 r. obowiązuje zmieniona ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych (…), do której zaimplementowane zostały przepisy dyrektywy komunikacyjnej. Przede wszystkim – ustawa wprowadziła wyższe sumy gwarancyjne. Podwyższenie minimalnych sum gwarancyjnych do 29 876 400 złotych w przypadku szkód na osobie i 6 021 600 złotych w przypadku szkód w mieniu w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych, to z ich punktu widzenia ważna kwestia.

Ustawa zmienia definicję wprowadzenia pojazdu do ruchu. Dotąd definicja ta odnosiła się do wprowadzenia tego pojazdu na drogę w rozumieniu ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Teraz wprowadzenie pojazdu do ruchu będzie oznaczało każde użycie pojazdu mechanicznego zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu. Jest to konstrukcja spójna z definicją ruchu pojazdu znaną z prawa europejskiego. 

Od stycznia 2025 r. Polska obejmuje przewodnictwo w Radzie UE. Mamy nadzieję, że podczas polskiej prezydencji zostaną doprecyzowane przepisy projektu Rozporządzenia w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Aktualne propozycje, zarówno te przygotowane przez Komisję Europejską jak i przez Radę UE niosą ze sobą szereg kontrowersji. Przewidują one ograniczenia możliwości napraw pojazdów, co będzie skutkować koniecznością wycofania większej niż aktualnie liczby pojazdów z eksploatacji. Spowoduje to skrócenie życia pojazdów i ograniczy prawo właścicieli pojazdów do dysponowania własnością. Wygeneruje to również dużą liczbę odpadów i większe obciążenia finansowe dla rynku ubezpieczeń. To w konsekwencji może spowodować wzrost składek. W ramach dalszych prac legislacyjnych należy zatem wprowadzić bardziej precyzyjne przepisy, ograniczając jednocześnie negatywne skutki dla rynku i środowiska. Będzie to jedno z istotniejszych zadań dla PIU w 2025 r.

Współautorka: Agnieszka Dąbrowska, menadżer zespołu ds. prowadzenia działalności ubezpieczeniowej

false ©PIU
© PIU

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

KSeF w branży motoryzacyjnej#1
Przeczytaj

KSeF w branży motoryzacyjnej

Maciej Kordalewski, partner, doradca podatkowy, KPI Tax: KSeF to rewolucja w fakturowaniu, która dotknie każdy dział twojej firmy motoryzacyjnej - nie tylko księgowość. Krajowy System e-Faktur staje się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla firm z przychodem powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 roku obejmie wszystkie podmioty. To nie jest kolejna zmiana podatkowa, którą można zlecić księgowej. To fundamentalna transformacja procesów biznesowych w całej firmie.

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#2
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów