1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Od stycznia 2025 r. rekordowe kary za brak OC
Komentarze ekspertów

Od stycznia 2025 r. rekordowe kary za brak OC

2 min

Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego: Brak ubezpieczenia z winy pracownika dealera skutkuje karą, którą trudno anulować — wyjątki dotyczą jedynie trudnej sytuacji materialnej właściciela pojazdu lub błędów systemu. Z kolei klienci mogą wnioskować o umorzenie kary, rozłożenie jej na raty lub odroczenie terminu płatności, ale wniosek należy złożyć w ciągu 30 dni od otrzymania wezwania.
Zobacz także Ubezpieczenia komunikacyjne w 2025 Uciekniesz z miejsca kolizji? Nie ochroni cię OC Autocasco czy AC Mini?
false ©M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni
© M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni

Od stycznia 2025 roku wejdą w życie nowe, wyższe kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Podwyżka wynika z podniesienia płacy minimalnej do 4626 zł, co oznacza, że kary za brak OC będą wynosić od 1850 zł do 9250 zł dla samochodów osobowych, a dla ciężarówek i autobusów nawet do 13 878 zł. Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów poruszających się po drogach publicznych i chroni kierowcę przed kosztami szkód wyrządzonych innym uczestnikom ruchu. 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) monitoruje, czy właściciele pojazdów posiadają ważne OC, a kary za jego brak zależą od długości przerwy w ubezpieczeniu. Warto pamiętać, że automatyczne odnowienie OC dotyczy jedynie osób, które zapłaciły za polisę za cały rok i zapomniały o jej zakończeniu. 

Dealerzy samochodowi często korzystają z krótkoterminowego ubezpieczenia OC, szczególnie w przypadku pojazdów przeznaczonych do sprzedaży lub testów. Brak ubezpieczenia z winy pracownika dealera skutkuje karą, którą trudno anulować — wyjątki dotyczą jedynie trudnej sytuacji materialnej właściciela pojazdu lub błędów systemu. Z kolei klienci mogą wnioskować o umorzenie kary, rozłożenie jej na raty lub odroczenie terminu płatności, ale wniosek należy złożyć w ciągu 30 dni od otrzymania wezwania.

Przy sprzedaży pojazdu, na nowego właściciela przechodzą prawa i obowiązki związane z OC, ale jeśli zdecyduje się on na wypowiedzenie umowy, musi zawrzeć nowe ubezpieczenie bez przerwy. Dotyczy to również sytuacji, kiedy dealer odkupuje używane auto od klienta, na przykład przy rozliczeniach leasingu. Kluczowe jest, by w takich przypadkach zapewnić ciągłość ubezpieczenia, aby uniknąć kar.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu#1
Przeczytaj

Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu

Marta Szafarowska, doradca podatkowy, Gekko Taxens: Pojazdy, które do końca 2025 r. zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, będą mogły korzystać z dotychczasowych – korzystniejszych – limitów w zaliczaniu do kosztów podatkowych. Inaczej będzie w przypadku samochodów będących przedmiotem umów leasingu, co potwierdziło Ministerstwo Finansów. Co do swoistej „dyskryminacji” leasingu istnieją jednak poważne zastrzeżenia, także natury prawnej.

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu#3
Przeczytaj

Program dofinansowania e-ciężarówek nie wzbudza entuzjazmu

Wojciech Miklaszewski z Finea, firmy specjalizującej się w finansowaniu branży TSL: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił program dotacji na zakup i leasing zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3, ale zainteresowanie jest niewielkie. Od startu programu wpłynęło zaledwie 14 wniosków. Główną barierą jest model finansowania – przewoźnicy muszą najpierw sami wyłożyć kilkaset tysięcy złotych na pojazd, a dopiero po miesiącach oczekiwania otrzymują dotację. To nie odpowiada na potrzeby branży, która boryka się z ograniczoną płynnością finansową.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów