1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Od stycznia 2025 r. rekordowe kary za brak OC
Komentarze ekspertów

Od stycznia 2025 r. rekordowe kary za brak OC

2 min

Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, członek Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego: Brak ubezpieczenia z winy pracownika dealera skutkuje karą, którą trudno anulować — wyjątki dotyczą jedynie trudnej sytuacji materialnej właściciela pojazdu lub błędów systemu. Z kolei klienci mogą wnioskować o umorzenie kary, rozłożenie jej na raty lub odroczenie terminu płatności, ale wniosek należy złożyć w ciągu 30 dni od otrzymania wezwania.
Zobacz także Ubezpieczenia komunikacyjne w 2025 Uciekniesz z miejsca kolizji? Nie ochroni cię OC Autocasco czy AC Mini?
false ©M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni
© M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni

Od stycznia 2025 roku wejdą w życie nowe, wyższe kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Podwyżka wynika z podniesienia płacy minimalnej do 4626 zł, co oznacza, że kary za brak OC będą wynosić od 1850 zł do 9250 zł dla samochodów osobowych, a dla ciężarówek i autobusów nawet do 13 878 zł. Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów poruszających się po drogach publicznych i chroni kierowcę przed kosztami szkód wyrządzonych innym uczestnikom ruchu. 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) monitoruje, czy właściciele pojazdów posiadają ważne OC, a kary za jego brak zależą od długości przerwy w ubezpieczeniu. Warto pamiętać, że automatyczne odnowienie OC dotyczy jedynie osób, które zapłaciły za polisę za cały rok i zapomniały o jej zakończeniu. 

Dealerzy samochodowi często korzystają z krótkoterminowego ubezpieczenia OC, szczególnie w przypadku pojazdów przeznaczonych do sprzedaży lub testów. Brak ubezpieczenia z winy pracownika dealera skutkuje karą, którą trudno anulować — wyjątki dotyczą jedynie trudnej sytuacji materialnej właściciela pojazdu lub błędów systemu. Z kolei klienci mogą wnioskować o umorzenie kary, rozłożenie jej na raty lub odroczenie terminu płatności, ale wniosek należy złożyć w ciągu 30 dni od otrzymania wezwania.

Przy sprzedaży pojazdu, na nowego właściciela przechodzą prawa i obowiązki związane z OC, ale jeśli zdecyduje się on na wypowiedzenie umowy, musi zawrzeć nowe ubezpieczenie bez przerwy. Dotyczy to również sytuacji, kiedy dealer odkupuje używane auto od klienta, na przykład przy rozliczeniach leasingu. Kluczowe jest, by w takich przypadkach zapewnić ciągłość ubezpieczenia, aby uniknąć kar.

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#1
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#2
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci#3
Przeczytaj

Elektryki będą wynajmowane, nie kupowane. Carsharing nie wróci

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i prezes Carefleet: Klienci widzą wartość w usługach CFM, dlatego rynek rośnie szybciej niż gospodarka. Patrząc na branżę w długim horyzoncie, widać, że przyszłość mobilności korporacyjnej opiera się na wynajmie, a nie własności. Przyszłość elektryków to głównie wynajem, przy jednoczesnym skracaniu czasu, przez jaki są użytkowane. Jednocześnie nie spodziewam się renesansu carsharingu – ta formuła nie ma dziś warunków, by wrócić na ścieżkę rozwoju.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów