Elektryczne samochody wciąż budzą dużo emocji wśród klientów. Jedni o nich marzą lub już je kupili, a inni patrzą na nie z niechęcią i traktują je, jak konieczne zło. Nie da się jednak ukryć, że z każdym miesiącem na naszych ulicach przybywa pojazdów tego typu. Zobaczmy, kto najczęściej decyduje się na bezemisyjne modele i jaka sytuacja panuje pod tym względem w poszczególnych województwach.Elektromobilność zyskuje coraz więcej zwolenników w naszym kraju. Z danych opracowanych przez IBRM Samar i zgromadzonych w aplikacji Mototrendy Pro+ wynika, że w okresie styczeń-lipiec 2025 roku w naszym kraju wydano 18 065 egzemplarzy nowych, elektrycznych modeli. To aż o 80,47 proc. więcej w zestawieniu z analogicznymi miesiącami 2024 roku (10 010 sprzedanych elektryków).
Elektryczne samochody – Tesla na prowadzeniu, ale…
Największą popularnością cieszyły się samochody Tesli i to pomimo tego, że amerykański producent odnotował spadek sprzedaży na poziomie 20,92 proc. rok do roku. W pierwszych siedmiu miesiącach 2025 roku wydano 2291 sztuk Tesli, a w porównywanym okresie 2024 roku – 2897 egzemplarzy.
Na drugim miejscu znalazło się BMW. W przypadku tej marki 1447 sprzedanych modeli to o 11,32 proc. więcej niż przed rokiem, kiedy to wydano 688 elektryków z biało-niebieską szachownicą na masce.
false

© BMWNajniższy stopień podium zarezerwował Hyundai – 1216 pojazdów względem 289 egzemplarzy w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2024 roku. To oznacza wzrost aż o 320,76 proc.
Elektryczne samochody – kupują głównie przedsiębiorcy
Coraz wyższa sprzedaż elektrycznych modeli wynika m.in. z zachęt finansowych, jakie przysługują beneficjentom programu NaszEauto. Jednak w dalszym ciągu ceny bezemisyjnych pojazdów okazują się zbyt wysokie dla przeciętnego kierowcy.
false

© IBRM SamarNie dziwi zatem, że aż 68,47 proc. klientów to przedsiębiorcy korzystający z leasingu. W tym przypadku elektryczne modele użytkuje 12 370 klientów. Najwięcej z nich podpisało umowy w województwie mazowieckim
Elektryczne samochody – leasing w zależności od województwa
Mazowieckie – 4542 szt., udział w rynku – 36,72 proc., śred. cena – 207 072 zł
Śląskie – 1455 szt., udział w rynku – 11,76 proc., śred. cena – 214 883 zł
Małopolskie – 1090 szt., udział w rynku – 8,81 proc., śred. cena – 226 761 zł
Wielkopolskie – 1037 szt., udział w rynku – 8,38 proc., śred. cena – 238 063 zł
Pomorskie – 878 szt., udział w rynku – 7,10 proc., śred. cena – 217 632 zł
Dolnośląskie – 737 szt., udział w rynku – 5,96 proc., śred. cena – 237 199 zł
Łódzkie – 443 szt., udział w rynku – 3,58 proc., śred. cena – 238 688 zł
Kujawsko-pomorskie – 367 szt., udział w rynku – 2,97 proc., śred. cena – 205 683 zł
Podkarpackie – 333 szt., udział w rynku – 2,69 proc., śred. cena – 192 941 zł
Zachodniopomorskie – 322 szt., udział w rynku – 2,60 proc., śred. cena – 227 139 zł
Świętokrzyskie – 260 szt., udział w rynku – 2,10 proc., śred. cena – 182 334 zł
Warmińsko-mazurskie – 206 szt., udział w rynku – 1,67 proc., śred. cena – 207 072 zł
Podlaskie – 201 szt., udział w rynku – 1,62 proc., śred. cena – 199 457 zł
Lubuskie – 199 szt., udział w rynku – 1,61 proc., śred. cena – 193 815 zł
Opolskie – 158 szt., udział w rynku – 1,28 proc., śred. cena – 227 067 zł
Lubelskie – 142 szt., udział w rynku – 1,15 proc., śred. cena – 219 778 zł
Elektryczne samochody kupują też osoby fizyczne
Nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej żeby jeździć elektrycznym samochodem. Pod względem liczby kupionych aut drugą grupę stanowią prywatni odbiorcy.
false

© IBRM SamarUdział w rynku tego kanału sprzedaży to 17,69 proc., a to wynik dostarczenia dla osób fizycznych 3196 pojazdów. W tej kategorii również zwycięża województwo mazowieckie (530 aut), a drugie z niezbyt dużą stratą jest województwo śląskie (477 pojazdów).
Elektryczne samochody – prywatni odbiorcy w zależności od regionu
Mazowieckie – 530 szt., udział w rynku – 16,58 proc., śred. cena – 190 064 zł
Śląskie – 477 szt., udział w rynku – 14,92 proc., śred. cena – 161 865 zł
Małopolskie – 388 szt., udział w rynku – 12,14 proc., śred. cena – 184 728 zł
Wielkopolskie – 343 szt., udział w rynku – 10,73 proc., śred. cena – 174 375 zł
Dolnośląskie – 243 szt., udział w rynku – 7,60 proc., śred. cena – 187 602 zł
Pomorskie – 210 szt., udział w rynku – 6,57 proc., śred. cena – 193 642 zł
Łódzkie – 201 szt., udział w rynku – 6,29 proc., śred. cena – 176 314 zł
Podkarpackie – 131 szt., udział w rynku – 4,10 proc., śred. cena – 152 493 zł
Kujawsko-pomorskie – 124 szt., udział w rynku – 3,88 proc., śred. cena – 170 814 zł
Zachodniopomorskie – 121 szt., udział w rynku – 3,79 proc., śred. cena – 174 386 zł
Lubelskie – 109 szt., udział w rynku – 3,41 proc., śred. cena – 185 327 zł
Podlaskie – 81 szt., udział w rynku – 1,72 proc., śred. cena – 186 093 zł
Opolskie – 67 szt., udział w rynku – 2,10 proc., śred. cena – 175 796 zł
Świętokrzyskie – 67 szt., udział w rynku – 2,10 proc., śred. cena – 174 325 zł
Warmińsko-mazurskie – 55 szt., udział w rynku – 1,72 proc., śred. cena – 192 607 zł
Lubuskie – 49 szt., udział w rynku – 1,53 proc., śred. cena – 164 144 zł
Elektryczne samochody – dilerzy też muszą je kupować
W salonach sprzedaży stoją samochody demonstracyjne oraz egzemplarze przeznaczone do próbnych jazd. Takie pojazdy nie są podarunkiem od producenta, lecz także muszą być kupione przez każdego sprzedawcę.
false

© IBRM SamarPodobnie jest z autami przeznaczonymi do dziennikarskich czy innych testów. Tyle tylko, że tym razem ich nabywcami są oficjalni importerzy danej marki. Tego typu klienci (dilerzy i importerzy) w omawianych miesiącach podpisali 2033 umowy na zakup elektryków, a to stanowi 11,25 proc. rynku aut tego typu.
Elektryczne samochody – tyle elektryków kupili dealerzy w poszczególnych województwach
Mazowieckie – 857 szt., udział w rynku – 42,15 proc., śred. cena – 264 717 zł
Wielkopolskie – 248 szt., udział w rynku – 12,20 proc., śred. cena – 212 543 zł
Lubelskie – 232 szt., udział w rynku – 11,41 proc., śred. cena – 160 830 zł
Dolnośląskie – 149 szt., udział w rynku – 7,33 proc., śred. cena – 197 164 zł
Pomorskie – 110 szt., udział w rynku – 5,41 proc., śred. cena – 298 400 zł
Śląskie – 100 szt., udział w rynku – 4,92 proc., śred. cena – 264 932 zł
Łódzkie – 86 szt., udział w rynku – 4,23 proc., śred. cena – 293 391 zł
Kujawsko-pomorskie – 54 szt., udział w rynku – 2,66 proc., śred. cena – 257 576 zł
Małopolskie – 51 szt., udział w rynku – 2,51 proc., śred. cena – 255 432 zł
Zachodniopomorskie – 47 szt., udział w rynku – 2,31 proc., śred. cena – 260 623 zł
Lubuskie – 31 szt., udział w rynku – 1,52 proc., śred. cena – 194 313 zł
Podkarpackie – 19 szt., udział w rynku – 0,93 proc., śred. cena – 338 236 zł
Podlaskie – 17 szt., udział w rynku – 0,84 proc., śred. cena – 304 586 zł
Świętokrzyskie – 17 szt., udział w rynku – 0,84 proc., śred. cena – 265 280 zł
Warmińsko-mazurskie – 11 szt., udział w rynku – 0,54 proc., śred. cena – 222 962 zł
Opolskie – 4 szt., udział w rynku – 0,20 proc., śred. cena – 257 682 zł
Elektryczne samochody – firmy kupują auta bezpośrednio
Na taka formę zdobycia nowego elektrycznego samochodu zdecydowało się tylko 2,53 proc. kierowców. Od stycznia do lipca 2025 roku elektryczne auta nabyte w ten sposób wydano 457 klientom.
Elektryczne auta – bezpośrednie zakupy w województwach
Mazowieckie – 156 szt., udział w rynku – 34,14 proc., śred. cena – 249 933 zł
Wielkopolskie – 70 szt., udział w rynku – 15,32 proc., śred. cena – 216 987 zł
Śląskie – 59 szt., udział w rynku – 12,91 proc., śred. cena – 242 917 zł
Małopolskie – 36 szt., udział w rynku – 7,88 proc., śred. cena – 286 806 zł
Pomorskie – 29 szt., udział w rynku – 6,35 proc., śred. cena – 315 447 zł
Łódzkie – 19 szt., udział w rynku – 4,16 proc., śred. cena – 230 735 zł
Zachodniopomorskie – 18 szt., udział w rynku – 3,94 proc., śred. cena – 211 634 zł
Podkarpackie – 16 szt., udział w rynku – 3,50 proc., śred. cena – 202 348 zł
Dolnośląskie – 13 szt., udział w rynku – 2,84 proc., śred. cena – 237 770 zł
Kujawsko-pomorskie – 12 szt., udział w rynku – 2,63 proc., śred. cena – 212 806 zł
Opolskie – 8 szt., udział w rynku – 1,75 proc., śred. cena – 234 457 zł
Lubelskie – 6 szt., udział w rynku – 1,31 proc., śred. cena – 230 725 zł
Warmińsko-mazurskie – 5 szt., udział w rynku – 1,09 proc., śred. cena – 258 643 zł
Podlaskie – 4 szt., udział w rynku – 0,88 proc., śred. cena – 241 865 zł
Świętokrzyskie – 4 szt., udział w rynku – 0,88 proc., śred. cena – 244 557 zł
Lubuskie – 2 szt., udział w rynku – 0,44 proc., śred. cena – 182 640 zł