1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Elektryczne samochody. Tacy klienci najczęściej decydują się na ich kupno
Wiadomości

Elektryczne samochody. Tacy klienci najczęściej decydują się na ich kupno

Autor: Tomasz Kamiński

Tomasz Kamiński

7 min

Elektryczne samochody wciąż budzą dużo emocji wśród klientów. Jedni o nich marzą lub już je kupili, a inni patrzą na nie z niechęcią i traktują je, jak konieczne zło. Nie da się jednak ukryć, że z każdym miesiącem na naszych ulicach przybywa pojazdów tego typu. Zobaczmy, kto najczęściej decyduje się na bezemisyjne modele i jaka sytuacja panuje pod tym względem w poszczególnych województwach.
Zobacz także Kia EV4 zapoczątkowuje produkcję elektryków koreańskiej marki w Europie Xpeng z historycznym wynikiem i nową umową z Volkswagenem Dacia Jogger. Zawsze w dobrej cenie, a do tego z LPG

Elektromobilność zyskuje coraz więcej zwolenników w naszym kraju. Z danych opracowanych przez IBRM Samar i zgromadzonych w aplikacji Mototrendy Pro+ wynika, że w okresie styczeń-lipiec 2025 roku w naszym kraju wydano 18 065 egzemplarzy nowych, elektrycznych modeli. To aż o 80,47 proc. więcej w zestawieniu z analogicznymi miesiącami 2024 roku (10 010 sprzedanych elektryków).

Elektryczne samochody – Tesla na prowadzeniu, ale…

Największą popularnością cieszyły się samochody Tesli i to pomimo tego, że amerykański producent odnotował spadek sprzedaży na poziomie 20,92 proc. rok do roku. W pierwszych siedmiu miesiącach 2025 roku wydano 2291 sztuk Tesli, a w porównywanym okresie 2024 roku – 2897 egzemplarzy.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Na drugim miejscu znalazło się BMW. W przypadku tej marki 1447 sprzedanych modeli to o 11,32 proc. więcej niż przed rokiem, kiedy to wydano 688 elektryków z biało-niebieską szachownicą na masce.

false ©BMW
© BMW

Najniższy stopień podium zarezerwował Hyundai – 1216 pojazdów względem 289 egzemplarzy w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2024 roku. To oznacza wzrost aż o 320,76 proc.

Elektryczne samochody – kupują głównie przedsiębiorcy

Coraz wyższa sprzedaż elektrycznych modeli wynika m.in. z zachęt finansowych, jakie przysługują beneficjentom programu NaszEauto. Jednak w dalszym ciągu ceny bezemisyjnych pojazdów okazują się zbyt wysokie dla przeciętnego kierowcy.

false KIA EV9 GT line
© IBRM Samar

Nie dziwi zatem, że aż 68,47 proc. klientów to przedsiębiorcy korzystający z leasingu. W tym przypadku elektryczne modele użytkuje 12 370 klientów. Najwięcej z nich podpisało umowy w województwie mazowieckim

Elektryczne samochody – leasing w zależności od województwa

Mazowieckie – 4542 szt., udział w rynku – 36,72 proc., śred. cena – 207 072 zł

Śląskie – 1455 szt., udział w rynku – 11,76 proc., śred. cena – 214 883 zł

Małopolskie – 1090 szt., udział w rynku – 8,81 proc., śred. cena – 226 761 zł

Wielkopolskie – 1037 szt., udział w rynku – 8,38 proc., śred. cena – 238 063 zł

Pomorskie – 878 szt., udział w rynku – 7,10 proc., śred. cena – 217 632 zł

Dolnośląskie – 737 szt., udział w rynku – 5,96 proc., śred. cena – 237 199 zł

Łódzkie – 443 szt., udział w rynku – 3,58 proc., śred. cena – 238 688 zł

Kujawsko-pomorskie – 367 szt., udział w rynku – 2,97 proc., śred. cena – 205 683 zł

Podkarpackie – 333 szt., udział w rynku – 2,69 proc., śred. cena – 192 941 zł

Zachodniopomorskie – 322 szt., udział w rynku – 2,60 proc., śred. cena – 227 139 zł

Świętokrzyskie – 260 szt., udział w rynku – 2,10 proc., śred. cena – 182 334 zł

Warmińsko-mazurskie – 206 szt., udział w rynku – 1,67 proc., śred. cena – 207 072 zł

Podlaskie – 201 szt., udział w rynku – 1,62 proc., śred. cena – 199 457 zł

Lubuskie – 199 szt., udział w rynku – 1,61 proc., śred. cena – 193 815 zł

Opolskie – 158 szt., udział w rynku – 1,28 proc., śred. cena – 227 067 zł

Lubelskie – 142 szt., udział w rynku – 1,15 proc., śred. cena – 219 778 zł

Elektryczne samochody kupują też osoby fizyczne

Nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej żeby jeździć elektrycznym samochodem. Pod względem liczby kupionych aut drugą grupę stanowią prywatni odbiorcy.

false Hyundai Inster SMART
© IBRM Samar

Udział w rynku tego kanału sprzedaży to 17,69 proc., a to wynik dostarczenia dla osób fizycznych 3196 pojazdów. W tej kategorii również zwycięża województwo mazowieckie (530 aut), a drugie z niezbyt dużą stratą jest województwo śląskie (477 pojazdów).

Elektryczne samochody – prywatni odbiorcy w zależności od regionu

Mazowieckie – 530 szt., udział w rynku – 16,58 proc., śred. cena – 190 064 zł

Śląskie – 477 szt., udział w rynku – 14,92 proc., śred. cena – 161 865 zł

Małopolskie – 388 szt., udział w rynku – 12,14 proc., śred. cena – 184 728 zł

Wielkopolskie – 343 szt., udział w rynku – 10,73 proc., śred. cena – 174 375 zł

Dolnośląskie – 243 szt., udział w rynku – 7,60 proc., śred. cena – 187 602 zł

Pomorskie – 210 szt., udział w rynku – 6,57 proc., śred. cena – 193 642 zł

Łódzkie – 201 szt., udział w rynku – 6,29 proc., śred. cena – 176 314 zł

Podkarpackie – 131 szt., udział w rynku – 4,10 proc., śred. cena – 152 493 zł

Kujawsko-pomorskie – 124 szt., udział w rynku – 3,88 proc., śred. cena – 170 814 zł

Zachodniopomorskie – 121 szt., udział w rynku – 3,79 proc., śred. cena – 174 386 zł

Lubelskie – 109 szt., udział w rynku – 3,41 proc., śred. cena – 185 327 zł

Podlaskie – 81 szt., udział w rynku – 1,72 proc., śred. cena – 186 093 zł

Opolskie – 67 szt., udział w rynku – 2,10 proc., śred. cena – 175 796 zł

Świętokrzyskie – 67 szt., udział w rynku – 2,10 proc., śred. cena – 174 325 zł

Warmińsko-mazurskie – 55 szt., udział w rynku – 1,72 proc., śred. cena – 192 607 zł

Lubuskie – 49 szt., udział w rynku – 1,53 proc., śred. cena – 164 144 zł

Elektryczne samochody – dilerzy też muszą je kupować

W salonach sprzedaży stoją samochody demonstracyjne oraz egzemplarze przeznaczone do próbnych jazd. Takie pojazdy nie są podarunkiem od producenta, lecz także muszą być kupione przez każdego sprzedawcę.

false BYD Sealion 7
© IBRM Samar

Podobnie jest z autami przeznaczonymi do dziennikarskich czy innych testów. Tyle tylko, że tym razem ich nabywcami są oficjalni importerzy danej marki. Tego typu klienci (dilerzy i importerzy) w omawianych miesiącach podpisali 2033 umowy na zakup elektryków, a to stanowi 11,25 proc. rynku aut tego typu.

Elektryczne samochody – tyle elektryków kupili dealerzy w poszczególnych województwach

Mazowieckie – 857 szt., udział w rynku – 42,15 proc., śred. cena – 264 717 zł

Wielkopolskie – 248 szt., udział w rynku – 12,20 proc., śred. cena – 212 543 zł

Lubelskie – 232 szt., udział w rynku – 11,41 proc., śred. cena – 160 830 zł

Dolnośląskie – 149 szt., udział w rynku – 7,33 proc., śred. cena – 197 164 zł

Pomorskie – 110 szt., udział w rynku – 5,41 proc., śred. cena – 298 400 zł

Śląskie – 100 szt., udział w rynku – 4,92 proc., śred. cena – 264 932 zł

Łódzkie – 86 szt., udział w rynku – 4,23 proc., śred. cena – 293 391 zł

Kujawsko-pomorskie – 54 szt., udział w rynku – 2,66 proc., śred. cena – 257 576 zł

Małopolskie – 51 szt., udział w rynku – 2,51 proc., śred. cena – 255 432 zł

Zachodniopomorskie – 47 szt., udział w rynku – 2,31 proc., śred. cena – 260 623 zł

Lubuskie – 31 szt., udział w rynku – 1,52 proc., śred. cena – 194 313 zł

Podkarpackie – 19 szt., udział w rynku – 0,93 proc., śred. cena – 338 236 zł

Podlaskie – 17 szt., udział w rynku – 0,84 proc., śred. cena – 304 586 zł

Świętokrzyskie – 17 szt., udział w rynku – 0,84 proc., śred. cena – 265 280 zł

Warmińsko-mazurskie – 11 szt., udział w rynku – 0,54 proc., śred. cena – 222 962 zł

Opolskie – 4 szt., udział w rynku – 0,20 proc., śred. cena – 257 682 zł

Elektryczne samochody – firmy kupują auta bezpośrednio

Na taka formę zdobycia nowego elektrycznego samochodu zdecydowało się tylko 2,53 proc. kierowców. Od stycznia do lipca 2025 roku elektryczne auta nabyte w ten sposób wydano 457 klientom.

Elektryczne auta – bezpośrednie zakupy w województwach

Mazowieckie – 156 szt., udział w rynku – 34,14 proc., śred. cena – 249 933 zł

Wielkopolskie – 70 szt., udział w rynku – 15,32 proc., śred. cena – 216 987 zł

Śląskie – 59 szt., udział w rynku – 12,91 proc., śred. cena – 242 917 zł

Małopolskie – 36 szt., udział w rynku – 7,88 proc., śred. cena – 286 806 zł

Pomorskie – 29 szt., udział w rynku – 6,35 proc., śred. cena – 315 447 zł

Łódzkie – 19 szt., udział w rynku – 4,16 proc., śred. cena – 230 735 zł

Zachodniopomorskie – 18 szt., udział w rynku – 3,94 proc., śred. cena – 211 634 zł

Podkarpackie – 16 szt., udział w rynku – 3,50 proc., śred. cena – 202 348 zł

Dolnośląskie – 13 szt., udział w rynku – 2,84 proc., śred. cena – 237 770 zł

Kujawsko-pomorskie – 12 szt., udział w rynku – 2,63 proc., śred. cena – 212 806 zł

Opolskie – 8 szt., udział w rynku – 1,75 proc., śred. cena – 234 457 zł

Lubelskie – 6 szt., udział w rynku – 1,31 proc., śred. cena – 230 725 zł

Warmińsko-mazurskie – 5 szt., udział w rynku – 1,09 proc., śred. cena – 258 643 zł

Podlaskie – 4 szt., udział w rynku – 0,88 proc., śred. cena – 241 865 zł

Świętokrzyskie – 4 szt., udział w rynku – 0,88 proc., śred. cena – 244 557 zł

Lubuskie – 2 szt., udział w rynku – 0,44 proc., śred. cena – 182 640 zł

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów