1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Kto skorzysta z „Mojego Elektryka 2.0"? Firmy biją na alarm
Wiadomości

Kto skorzysta z „Mojego Elektryka 2.0"? Firmy biją na alarm

2 min

Elektryfikacja polskiego transportu stoi pod znakiem zapytania. Kluczowe organizacje przedsiębiorców i branży leasingowej alarmują, że projekt programu „Mój Elektryk 2.0" może całkowicie sparaliżować rozwój elektromobilności w Polsce, wykluczając firmy z systemu dopłat.
Zobacz także Spadek rejestracji nowych aut w Unii Europejskiej Program „NaszEauto”: duże zainteresowanie, brak wypłat Maxus planuje rozbudowę sieci dealerskiej
false © Photo by Michael Marais on Unsplash

Organizacje przedsiębiorców wskazują na kluczowe zagrożenia wynikające z proponowanych zmian. Wykluczenie firm z programu dopłat może oznaczać nie tylko spowolnienie transformacji rynku samochodowego, ale wręcz ryzyko całkowitego niepowodzenia strategii elektromobilności. Warto bowiem pamiętać, że aż 87 proc. nowych samochodów elektrycznych rejestrowanych jest przez przedsiębiorstwa, a 74 proc. przez podmioty leasingowe i wynajmu długoterminowego.

Najpoważniejsze konsekwencje to przede wszystkim ryzyko niewykorzystania środków publicznych – w poprzedniej edycji programu firmy leasingowe odpowiadały za 80 proc. wykorzystanych funduszy. Dodatkowo ograniczenie dotyczy również kluczowych pojazdów dostawczych do 3,5 tony, które są niezbędne w transporcie miejskim i logistyce.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Branża podkreśla, że firmy są fundamentem rozwoju elektromobilności. To one napędzają rynek, budują infrastrukturę i edukują klientów. Przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu, Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Ogólnopolskiej Federacji Małych i Średnich Firm wystosowali wspólny apel do najważniejszych ministrów, wzywając do pilnej rewizji projektu.

Ich postulaty są jasne: włączenie przedsiębiorców do grona beneficjentów, rozszerzenie dopłat na lekkie samochody dostawcze oraz zapewnienie równowagi w programie. Podkreślają, że wsparcie przedsiębiorców nie stoi w sprzeczności z interesami indywidualnych konsumentów, a wręcz przeciwnie – może przyspieszyć transformację całego rynku motoryzacyjnego.

Ich zdaniem decyzja o wykluczeniu firm z dopłat pozostaje w sprzeczności z krajowymi i unijnymi celami klimatycznymi. Czy rząd usłyszy głos branży i dokona niezbędnych korekt w programie „Mój Elektryk 2.0"? Odpowiedź może zaważyć na przyszłości elektromobilności w Polsce.

Oprac. Paweł Janas 

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Przeczytaj także

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów