1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Polskie floty rosną, ale elektromobilność hamuje
Wiadomości

Polskie floty rosną, ale elektromobilność hamuje

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Polskie firmy coraz śmielej inwestują w rozbudowę flot i nowe modele finansowania, jednak pozostają w tyle w kluczowych obszarach transformacji – dekarbonizacji i elektromobilności. Z najnowszego „Barometru Flotowego 2025” wynika, że mimo gospodarczego optymizmu, zielona zmiana w firmowej mobilności wciąż napotyka poważne bariery.
Zobacz także Mercedes dostarczy elektryczne vany do floty Amazon Volvo EX30. Na podstawie danych IBRM Samar sprawdziliśmy sprzedaż w porównaniu z rywalami i ofertę wersji Cross Country Dzięki danym IBRM Samar wiemy, kto najczęściej kupuje nowe auta

Dynamiczny wzrost, ale bez prądu

Według raportu Arval Mobility Observatory, aż 31 proc. polskich firm planuje powiększyć swoje floty w ciągu najbliższych trzech lat, co stawia Polskę w czołówce Europy pod względem tempa rozwoju rynku flotowego. Liderem wzrostu są floty aut dostawczych – tu 39 proc. przedsiębiorstw deklaruje zwiększenie liczby pojazdów.

Wzrost skali działalności to dziś główny motor napędowy rozbudowy flot w Polsce – aż 79 proc. firm wskazało ten powód jako kluczowy Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.

Coraz częściej pojawiają się też motywacje z obszaru HR – firmowe auto bywa dziś elementem budowania marki pracodawcy, nie tylko środkiem transportu.

false ©Photo by Mason Jones on Unsplash
© Photo by Mason Jones on Unsplash

Wynajem długoterminowy w natarciu

Choć zakup aut na własność (37 proc.) i leasing (32 proc.) wciąż dominują, rośnie znaczenie wynajmu długoterminowego. Już 22 proc. firm z niego korzysta, a kolejne 37 proc. planuje wdrożenie tego rozwiązania, doceniając przewidywalność kosztów i serwisową wygodę. Wraz z tym trendem rośnie zapotrzebowanie na dodatkowe usługi – 61 proc. firm deklaruje chęć skorzystania z takich możliwości, jak zarządzanie paliwem czy szkolenia z ekojazdy.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Elektryki? Na razie nie

Największym rozczarowaniem, wynikającym z raportu, jest stan elektromobilności. Udział samochodów elektrycznych (BEV) we flotach spadł z 18 proc. do 12 proc. Główne bariery? Brak infrastruktury, wysokie ceny i słaby wybór modeli.

Z napędów alternatywnych korzysta zaledwie 38 proc. flot – to 14. miejsce na 20 badanych krajów. W Polsce elektryki są nadal wybierane głównie z powodu oszczędności, nie troski o klimat. Radosław Kitala z Arval Service Lease Polska.

Tylko 8 proc. firm ma jasno określone cele dekarbonizacyjne, a co piąta firma przyznaje, że to temat, którym jeszcze się nie zajęła.

Nowoczesność na papierze

Polskie firmy są też na końcu europejskiego peletonu, jeśli chodzi o alternatywne formy mobilności. Car sharing, aplikacje rezerwacyjne czy budżety mobilnościowe wdrożyło tylko 36 proc. przedsiębiorstw – średnia unijna to 50 proc. Z telematyki korzysta 37 proc. firm, ale jedynie 7 proc. aktywnie analizuje dane. W Europie ten odsetek wynosi dwa razy więcej.

Przyszłość: cyfryzacja i odpowiedzialność

W perspektywie trzech lat większość polskich firm chce sięgnąć po bardziej nowoczesne i zrównoważone modele mobilności – deklaruje to aż 59 proc. ankietowanych. Rośnie też zainteresowanie technologiami wspierającymi bezpieczeństwo i optymalizację kosztów.

Raport pokazuje więc, że choć polski rynek flotowy przyspiesza, to jego ekologiczna transformacja nadal czeka na zielone światło.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów