
Dongfeng oficjalnie wkracza na polski rynek. Premiera trzech marek w Warszawie
Chiński koncern motoryzacyjny zaprezentował w stolicy flagowe modele z segmentu ekonomicznego, premium i luksusowego. Pierwsza sieć salonów już w budowie.
Paweł Janas
2 min
Z badania „Małe firmy o leasingu 2025” przeprowadzonego przez CBM Indicator na zlecenie Związku Polskiego Leasingu wynika, że leasing cieszy się rosnącym uznaniem wśród najmniejszych przedsiębiorców. 62 proc. respondentów poleca tę formę finansowania, a wśród aktywnych użytkowników leasingu odsetek ten sięga aż 79 proc.
Mikro i małe firmy stanowią istotną grupę klientów firm leasingowych. Szczególnie liczne są wśród nich mikroprzedsiębiorstwa, czyli firmy o rocznych obrotach do 5 mln zł. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w 2024 roku mikrofirmy odpowiadały za 54,7 proc. wszystkich klientów korzystających z leasingu.
Za wyborem leasingu najczęściej przemawiają korzystne warunki cenowe (84 proc.), dopasowanie oferty do branży (70 proc.) oraz szybkość podejmowania decyzji (67 proc.). Dla wielu przedsiębiorców leasing okazuje się także bardziej dostępny i elastyczny niż kredyt.
Choć zadowolenie z leasingu pozostaje wysokie – 79 proc. ogółu firm, a 84 proc. wśród obecnych klientów – widać ostrożność wobec cyfrowych rozwiązań. Tylko 34 proc. mikro i małych firm chciałoby w pełni zdalnie zawierać umowy leasingowe, natomiast 36 proc. jest temu przeciwna. Największe zainteresowanie cyfrowymi rozwiązaniami wyrażają firmy, które aktualnie korzystają z leasingu – aż 40 proc. z nich deklaruje chęć zawierania i modyfikowania umów w trybie online.
W badaniu po raz pierwszy pojawiły się również pytania o elektromobilność. Jak się okazuje, tylko 17 proc. mikro i małych firm planuje zakup elektrycznego samochodu na potrzeby działalności, a aż 58 proc. nie bierze tego pod uwagę. Co więcej, połowa przedsiębiorców nie była świadoma zmian w programie „NaszEauto”, który od lutego 2025 roku obejmuje wyłącznie osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze.
Wśród zainteresowanych zakupem elektryka 66 proc. chce skorzystać z rządowej dotacji, a 73 proc. z nich planuje finansowanie w formie leasingu. Zdaniem ZPL pokazuje to, że leasing pozostaje naturalnym partnerem dla programów wsparcia, a jego komplementarność z dotacjami powinna być brana pod uwagę przy projektowaniu kolejnych inicjatyw pomocowych.
Chiński koncern motoryzacyjny zaprezentował w stolicy flagowe modele z segmentu ekonomicznego, premium i luksusowego. Pierwsza sieć salonów już w budowie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął nabór wnisków na zakup lub leasing zeroemisyjnych ciężarówek typ N2 i N3. Finansowanie programu, którego wartość to 2 mld zł zapewnione zostało z Funduszu Modernizacyjnego.
Grupa PKO Leasing kreśli ambitne plany rozwoju opartego na trzech filarach: elektromobilności, rozwoju platformy Automarket.pl oraz transformacji technologicznej. Firma chce zostać liderem w finansowaniu zeroemisyjnego transportu i stworzyć kompleksowy ekosystem usług motoryzacyjnych.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów