1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Leasing coraz bardziej doceniany przez małe firmy
Wiadomości

Leasing coraz bardziej doceniany przez małe firmy

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Już 62 proc. mikro i małych firm w Polsce poleca leasing jako formę finansowania – to o 5 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy cenią przede wszystkim elastyczność, szybkość i niższe koszty w porównaniu z kredytem. Wciąż jednak ostrożnie podchodzą do elektromobilności i cyfrowych umów leasingowych.
Zobacz także PKO Leasing stawia na elektromobilność i cyfrową transformację Tani leasing na elektryki może pomóc trzem milionom gospodarstw domowych Flota SEAT-ów w Grupie Hortex

Z badania „Małe firmy o leasingu 2025” przeprowadzonego przez CBM Indicator na zlecenie Związku Polskiego Leasingu wynika, że leasing cieszy się rosnącym uznaniem wśród najmniejszych przedsiębiorców. 62 proc. respondentów poleca tę formę finansowania, a wśród aktywnych użytkowników leasingu odsetek ten sięga aż 79 proc.

false
© AI

Mikro i małe firmy stanowią istotną grupę klientów firm leasingowych. Szczególnie liczne są wśród nich mikroprzedsiębiorstwa, czyli firmy o rocznych obrotach do 5 mln zł. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w 2024 roku mikrofirmy odpowiadały za 54,7 proc. wszystkich klientów korzystających z leasingu.

Darmowy newsletter
Najświeższe informacje, raporty i analizy z branży motoryzacyjnej. Bądź na bieżąco każdego dnia.
Nieprawidłowy adres e-mail
brak spamu bez opłat

Za wyborem leasingu najczęściej przemawiają korzystne warunki cenowe (84 proc.), dopasowanie oferty do branży (70 proc.) oraz szybkość podejmowania decyzji (67 proc.). Dla wielu przedsiębiorców leasing okazuje się także bardziej dostępny i elastyczny niż kredyt.

Choć zadowolenie z leasingu pozostaje wysokie – 79 proc. ogółu firm, a 84 proc. wśród obecnych klientów – widać ostrożność wobec cyfrowych rozwiązań. Tylko 34 proc. mikro i małych firm chciałoby w pełni zdalnie zawierać umowy leasingowe, natomiast 36 proc. jest temu przeciwna. Największe zainteresowanie cyfrowymi rozwiązaniami wyrażają firmy, które aktualnie korzystają z leasingu – aż 40 proc. z nich deklaruje chęć zawierania i modyfikowania umów w trybie online.

W badaniu po raz pierwszy pojawiły się również pytania o elektromobilność. Jak się okazuje, tylko 17 proc. mikro i małych firm planuje zakup elektrycznego samochodu na potrzeby działalności, a aż 58 proc. nie bierze tego pod uwagę. Co więcej, połowa przedsiębiorców nie była świadoma zmian w programie „NaszEauto”, który od lutego 2025 roku obejmuje wyłącznie osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze.

Wśród zainteresowanych zakupem elektryka 66 proc. chce skorzystać z rządowej dotacji, a 73 proc. z nich planuje finansowanie w formie leasingu. Zdaniem ZPL pokazuje to, że leasing pozostaje naturalnym partnerem dla programów wsparcia, a jego komplementarność z dotacjami powinna być brana pod uwagę przy projektowaniu kolejnych inicjatyw pomocowych.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów