1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Leasing coraz bardziej doceniany przez małe firmy
Wiadomości

Leasing coraz bardziej doceniany przez małe firmy

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Już 62 proc. mikro i małych firm w Polsce poleca leasing jako formę finansowania – to o 5 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy cenią przede wszystkim elastyczność, szybkość i niższe koszty w porównaniu z kredytem. Wciąż jednak ostrożnie podchodzą do elektromobilności i cyfrowych umów leasingowych.
Zobacz także Polska na mapie europejskich innowacji leasingowych. Eksperci: czas na inteligentne ubezpieczenia i mikroprodukty Leasing i ubezpieczenia w centrum zmian. Liderzy rynku w Łodzi o makrotrendach, technologii i zaufaniu Zmiany w Arvalu: Robert Antczak awansuje do struktur międzynarodowych

Z badania „Małe firmy o leasingu 2025” przeprowadzonego przez CBM Indicator na zlecenie Związku Polskiego Leasingu wynika, że leasing cieszy się rosnącym uznaniem wśród najmniejszych przedsiębiorców. 62 proc. respondentów poleca tę formę finansowania, a wśród aktywnych użytkowników leasingu odsetek ten sięga aż 79 proc.

false ©AI
© AI

Mikro i małe firmy stanowią istotną grupę klientów firm leasingowych. Szczególnie liczne są wśród nich mikroprzedsiębiorstwa, czyli firmy o rocznych obrotach do 5 mln zł. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w 2024 roku mikrofirmy odpowiadały za 54,7 proc. wszystkich klientów korzystających z leasingu.

Za wyborem leasingu najczęściej przemawiają korzystne warunki cenowe (84 proc.), dopasowanie oferty do branży (70 proc.) oraz szybkość podejmowania decyzji (67 proc.). Dla wielu przedsiębiorców leasing okazuje się także bardziej dostępny i elastyczny niż kredyt.

Choć zadowolenie z leasingu pozostaje wysokie – 79 proc. ogółu firm, a 84 proc. wśród obecnych klientów – widać ostrożność wobec cyfrowych rozwiązań. Tylko 34 proc. mikro i małych firm chciałoby w pełni zdalnie zawierać umowy leasingowe, natomiast 36 proc. jest temu przeciwna. Największe zainteresowanie cyfrowymi rozwiązaniami wyrażają firmy, które aktualnie korzystają z leasingu – aż 40 proc. z nich deklaruje chęć zawierania i modyfikowania umów w trybie online.

W badaniu po raz pierwszy pojawiły się również pytania o elektromobilność. Jak się okazuje, tylko 17 proc. mikro i małych firm planuje zakup elektrycznego samochodu na potrzeby działalności, a aż 58 proc. nie bierze tego pod uwagę. Co więcej, połowa przedsiębiorców nie była świadoma zmian w programie „NaszEauto”, który od lutego 2025 roku obejmuje wyłącznie osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze.

Wśród zainteresowanych zakupem elektryka 66 proc. chce skorzystać z rządowej dotacji, a 73 proc. z nich planuje finansowanie w formie leasingu. Zdaniem ZPL pokazuje to, że leasing pozostaje naturalnym partnerem dla programów wsparcia, a jego komplementarność z dotacjami powinna być brana pod uwagę przy projektowaniu kolejnych inicjatyw pomocowych.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów