
SWM wchodzi na polski rynek
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
3 min
Z początkiem roku UOKiK ogłosił nałożenie kar pieniężnych na dwie duże spółki z branży motoryzacyjnej, generujące zatory płatnicze. Ukaranymi firmami były: Volkswagen Poznań – producent samochodów dostawczych oraz Solaris Bus & Coach, należący do hiszpańskiej grupy CAF, producent autobusów i trolejbusów. Sprawa – jak samar.pl dowiedział się w Urzędzie, ma swój ciąg dalszy. - Spółka Solaris Bus & Coach zapłaciła nałożoną karę, ale jednocześnie złożyła skargę na decyzję prezesa UOKiK do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest na tę chwilę znana data rozprawy – poinformowała nas Kamila Guzowska z zespołu prasowego Departamentu Komunikacji UOKiK.
Jak dodaje, w przypadku firmy Volkswagen Poznań przedsiębiorca złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez prezesa UOKiK - Trwa postępowania administracyjne - zaznacza Kamila Guzowska.
Jak wcześniej Informował UOKiK, kara w wysokości ponad 3 mln zł została nałożona na spółkę Solaris Bus & Coach, która w okresie od lipca do września 2020 r. zapłaciła po terminie ponad 32 tys. faktur na rzecz prawie 1,7 tysiąca kontrahentów. Spółka potwierdziła wtedy, że jeszcze pod koniec 2023 roku otrzymała decyzję UOKiK dotyczącą prowadzonego od 2020 postępowania w sprawie zatorów płatniczych. - Główne zarzuty urzędu dotyczą opóźnień w regulowaniu płatności, głównie wobec zagranicznych kontrahentów oraz przypadków, w których ustalono niezwykle krótkie terminy zapłaty. Dotyczy to przede wszystkim okresu pandemii, w którym to nasza firma, jak większość przedsiębiorstw z branży przemysłu motoryzacyjnego w całej Europie, borykała się z trudną sytuacją związaną między innymi z tzw. lockdownami, zamykaniem granic, trudnościami w łańcuchach dostaw zarówno komponentów, jak i gotowych towarów do odbiorców końcowych – tłumaczył wtedy w mailu skierowanym do IBRM Samar, Mateusz Figaszewski, E-mobility Development and Market Intelligence Director.
Kara dla Volkswagen Poznań wyniosła z kolei ponad 4,7 mln zł. W toku postępowania UOKiK ustalił, że tylko w ciągu trzech badanych miesięcy przedsiębiorca opóźniał się ze spłatą faktur na rzecz prawie 1,7 tys. kontrahentów. Przedstawiciele spółki w komentarzu do decyzji Urzędu podkreślali, że spółka od 30 lat jest wiarygodnym partnerem dla swoich kontrahentów i partnerów biznesowych. - Podstawą decyzji jest zakres faktur, który stanowi jednocyfrowy przedział procentowy naszych całkowitych transakcji z kontrahentami i zawiera między innymi transakcje związane z reklamacjami i korektami faktur – stwierdziła wtedy w korespondencji z samar.pl Patrycja Kasprzyk, rzeczniczka prasowa Volkswagen Poznań.
W całym 2023 r. Urząd wydał 52 decyzje dotyczące przedsiębiorców, którzy nie płacą na czas swoim kontrahentom i nałożył na nich ponad 40 mln zł kar finansowych. - Zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki. To również przeszkoda w prowadzeniu działalności dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ podnosi koszty i wpływa na ograniczenie zatrudnienia czy inwestycji. Terminowe otrzymanie należności i powiązana z nim płynność finansowa to podstawowy warunek przetrwania mniejszych firm. Dlatego właśnie walka z zatorami jest tak istotna – wyjaśniał na początku bieżącego roku Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Paweł Janas
Marka SWM, należąca do chińskiego koncernu Shineray Group, zadebiutowala oficjalnie w Polsce podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show.
Grupa Stellantis umocniła się na drugim miejscu w rankingu producentów. Udało się to dzięki bardzo dobrej sprzedaży hybrydowych samochodów oraz wysokiemu udziałowi w rynku UE30.
Maserati rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności w Polsce. Od maja 2025 roku oficjalnym przedstawicielem włoskiej marki zostaje Grand Automotive Polska – firma należąca do grupy UkrAvto, tej samej która w 2005 roku została inwestorem strategicznym w FSO. Zgodnie z nową strategią, przedstawiciele marki zapowiadają wzmocnienie swojej obecności na polskim rynku i podniesienie standardu obsługi klienta.
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów