Pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską powstanie kolejny odcinek autostrady A2 o długości 63 km. Koszt budowy tej inwestycji zostanie częściowo sfinansowany dzięki środkom pochodzącym z kasy Unii Europejskiej.Budowa autostardy A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską podzielona została na cztery odcinki. Przy czym trzy z nich: Siedlce Południe – Malinowiec, Malinowiec – Łukowisko oraz Łukowisko – Swory są już w trakcie realizacji, a dla fragmentu Swory – Biała Podlaska uzyskano zgodę na użytkowanie. To oznacza, że kierowcy będą mogli korzystać z tej części trasy, gdy zakończone zostaną prace na wcześniejszych trzech odcinkach.
Aktualne prace na autostradzie A2
Obecnie pomiędzy Siedlcami a Sworami trwają roboty związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Poza tym prowadzone są prace przy mostach oraz przebudowuje się kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej. Oprócz tego montowane są siatki ogrodzeniowe, bariery energochłonne oraz ekrany akustyczne.
W ramach inwestycji w obrębie węzła Łukowisko powstanie także 2-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19. W skład inwestycji wejdą jeszcze trzy węzły drogowe: Siedlce Wschód, Łukowisko i Biała Podlaska.
Uwzględniono jeszcze budowę czterech Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Ługi Wielkie oraz MOP Kolonia Sitnik), jak i dwóch Obwodów Utrzymania Autostrady. Powstaną również obiekty inżynierskie (wiadukty, mosty, estakady oraz przepusty), kanalizacja deszczowa i drogi dojazdowe.
Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) obiecuje, że cały odcinek autostrady A2 prowadzącej z Siedlec do Białej Podlaskiej zostanie oddany do użytku w 2025 roku. Jednocześnie podjęto działania nad przedłużeniem A2 od Białej Podlaskiej do Dobrynia. Łączna długość tej części inwestycji to ponad 25 km.
Unijne pieniądze w ramach programu FEnIKS
Koszt budowy autostardy A2 na odcinku Siedlce-Biała Podlaska to około 2,9 mld zł. Wydatki kwalifikowane wynoszą 900 mln zł, natomiast dofinansowanie z Unii Europejskiej (UE) to 765 mln zł. Pieniądze pochodzą z programu ”Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS)”. Łącznie na budowę polskich dróg udało się już pozyskać z tego źródła prawie 7,5 mld zł.
To jeszcze nie koniec, bowiem we wrześniu 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie z programu FEnIKS na budowę trasy S3 ze Świnoujścia do Troszyna. Z kolei w grudniu 2024 roku zawarta umowa dotyczyła finansowania drogi ekspresowej S7 z Miechowa do Szczepanowic, z Płońska do Czosnowa oraz obwodnicy Trójmiasta.
W kwietniu 2025 roku podpisano kolejne umowy na dofinansowanie budowy polskich tras z programu FEnIKS. To stąd będzie pochodziło 1,8 mld zł na realizację ekspresówki S6 – Słupsk-Bożepole Wielkie i obwodnicy Opatowa.