Nowelizacja „Prawa o ruchu drogowym”, którą przyjął Sejm, ma – według rządu – znacząco uprościć i przyspieszyć proces rejestracji pojazdów. Resort infrastruktury przekonuje, że pakiet zmian wpisuje się w szerszy program deregulacji i cyfryzacji usług publicznych. Kluczowe założenia przedstawili wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak.Pełna cyfrowa rejestracja pojazdu
Najważniejszą zapowiedzią jest wprowadzenie możliwości złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w pełni elektronicznie — zarówno przez nową usługę stworzoną przez Ministerstwo Cyfryzacji, jak i z poziomu aplikacji mObywatel. Właściciel auta nadal będzie mógł załatwić sprawę w urzędzie, ale pracownik wydziału komunikacji wprowadzi dane bezpośrednio do elektronicznego formularza. Według resortu ma to usprawnić obieg dokumentów i wspierać przejście na cyfrową archiwizację.
Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapewnia, że cyfrowa rejestracja ma skrócić czas załatwiania formalności oraz podnieść bezpieczeństwo, szczególnie w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy. Resort podkreśla, że dzięki automatycznej wymianie danych urzędnik będzie mógł szybciej zweryfikować historię pojazdu z innego państwa UE.
false

© AINowe narzędzie: system AVI
Dużą zmianą dla urzędów rejestrujących pojazdy ma być uruchomienie usługi AVI (Actual Vehicle Information). To mechanizm wymiany danych z zagranicznymi rejestrami pojazdów poprzez system EUCARIS. Polskie urzędy mają dzięki temu pobierać informacje z baz państw UE, a administracje innych krajów będą mogły sięgać do danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. Według resortu to narzędzie ma ograniczyć ryzyko rejestracji pojazdów o niejasnym pochodzeniu.
Mniej papierów i prostsze procedury
Projekt przewiduje również szereg uproszczeń, które – jak przekonuje rząd – mają odciążyć kierowców i urzędników:
• Koniec z obowiązkową legalizacją tablic rejestracyjnych, w sytuacji gdy właściciel zachowuje dotychczasowy numer. Wystarczy oświadczenie, potwierdzające że tablice są czytelne i nieuszkodzone.
• Rezygnacja z papierowego zaświadczenia o badaniu technicznym. Jeżeli diagnosta wprowadził wynik do CEPiK, urząd nie może żądać dodatkowego dokumentu.
• Doprecyzowanie zasad dotyczących rejestracji auta odsprzedanego przed złożeniem wniosku. Przedsiębiorcy handlujący pojazdami – jak podkreśla MI – szczególnie oczekiwali tej zmiany, ponieważ mają 90 dni na rejestrację sprowadzonych samochodów (osoby prywatne – 30 dni).
• Łatwiejsze potwierdzenie możliwości ciągnięcia przyczepy, jeśli informacja wynika z dokumentacji homologacyjnej pojazdu – bez dodatkowych badań technicznych.
Zmiany dotyczą również systemu obsługi sądów. Minister Sprawiedliwości będzie mógł występować o dane z CEPiK przy pomocy jednego wniosku w imieniu wszystkich sądów. Dziś każdy sąd składa takie wnioski indywidualnie, co – według resortu – znacząco obciąża administrację.
false

© AIKiedy przepisy wejdą w życie?
Harmonogram wdrażania nowelizacji jest rozłożony w czasie. Najszybciej, bo już dwa tygodnie po publikacji ustawy, zaczną obowiązywać regulacje istotne dla przedsiębiorców prowadzących komisy samochodowe. Większość pozostałych zmian wejdzie w życie po sześciu miesiącach.
Najdłużej poczeka cyfrowy wniosek o rejestrację pojazdu oraz pełna obsługa usługi AVI. Według Ministerstwa Infrastruktury oba rozwiązania będą gotowe dopiero 18 stycznia 2027 r., ponieważ wymagają większych zmian po stronie systemów informatycznych administracji.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury