1. Samar.plSamar.pl
  2. Wywiady i komentarze Wywiady i komentarze
  3. Dostawy części a zwolnienie z podatku VAT
Komentarze ekspertów

Dostawy części a zwolnienie z podatku VAT

2 min

Maciej Kordalewski, Menedżer, Doradca podatkowy, Grant Thornton: Niezależnie od uzyskanego ze sprzedaży części obrotu, podatnikom nie przysługuje możliwość skorzystania ze zwolnienia takich transakcji z VAT. To z kolei prowadzi do sytuacji, w której nawet jeżeli obok podstawowej działalności zdecydujemy się na nawet kilka sporadycznych sprzedaży części zamiennych, jesteśmy zobowiązani do rozliczenia się z fiskusem w zakresie VAT-u.
Zobacz także KSeF w branży motoryzacyjnej Coraz mniejsze szanse na utrzymanie korzyści w leasingu Szanse na zmianę zasad odliczania VAT pozostają niewielkie
false ©Grant Thornton
© Grant Thornton

W dniu 24 stycznia 2024 roku przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym zapadł wyrok o sygn. I SA/Wr 246/23, który co prawda nie rzuca nowego światła na kwestię rejestracji jako czynny podatnik VAT w przypadku handlu częściami zamiennymi, ale stanowi pewną przestrogę dla przedsiębiorców, którzy zajmują się taką działalnością w sposób poboczny.

Wprowadzona z dniem 1 stycznia 2019 r. nowelizacja do ustawy o VAT przewidywała wyłączenie podatników dokonujących dostaw części samochodowych ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. g ustawy o VAT.

Co to oznacza w praktyce? Otóż, niezależnie od uzyskanego ze sprzedaży części obrotu, podatnikom nie przysługuje możliwość skorzystania ze zwolnienia takich transakcji z VAT. To z kolei prowadzi do sytuacji, w której nawet jeżeli obok podstawowej działalności zdecydujemy się na nawet kilka sporadycznych sprzedaży części zamiennych jesteśmy zobowiązani do rozliczenia się z fiskusem w zakresie VAT-u.

Analizując treść wyroku, trudno wskazać na coś innego ponad akceptację jego treści. Przepisy zostały znowelizowane w sposób jasny, a zgromadzone dowody oraz ich brak po stronie podatnika doprowadziły do omawianego rozstrzygnięcia. Nie sposób nie zgodzić się z WSA, że jeżeli prowadzisz działalność w obrocie częściami samochodowymi, to nie możesz korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, nawet jeżeli twoje obroty na głównej działalności nie przekraczają ustawowego limitu 200 tysięcy złotych.

 


Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?#2
Przeczytaj

Nowe limity kosztów dla firmowych aut od 2026 roku. Co się zmieni?

Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Najwięcej zamieszania pojawia się wokół leasingu operacyjnego, który jest dziś najpopularniejszym sposobem finansowania aut firmowych. Niestety, umowy leasingu operacyjnego nie zostały objęte przepisami przejściowymi. Oznacza to, że nawet jeśli przedsiębiorca podpisze umowę jeszcze w 2025 roku, to od 1 stycznia 2026 roku raty leasingowe będą musiały być rozliczane według nowych, niższych limitów.

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś#3
Przeczytaj

Elektryfikacja przyspiesza. Polscy producenci części muszą zmienić profil już dziś

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce: Polska branża producentów części motoryzacyjnych, będąca siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed nieznanym wcześniej wyzwaniem – samochody elektryczne wymagają mniej komponentów niż te spalinowe, eliminując w pełni produkty takie jak: turbosprężarki, układy wydechowe czy filtry paliwa.

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów