1. Samar.plSamar.pl
  2. Wiadomości Wiadomości
  3. Eko-rewolucja w wynajmie długoterminowym
Wiadomości

Eko-rewolucja w wynajmie długoterminowym

Autor: Paweł Janas

Paweł Janas

2 min

Rok 2024 przyniósł przyspieszenie transformacji floty wynajmu długoterminowego w Polsce. Auta nisko- i zeroemisyjne zyskały na znaczeniu, stopniowo wypierając diesle, a średnia emisja CO₂ nowych pojazdów spadła. Jednak wycofanie dopłat dla firm może spowolnić rozwój elektromobilności.
Zobacz także Elastyczny wynajem zyskuje na znaczeniu. Arval podsumowuje dziewięć miesięcy działania usługi Flex Kierowcy elektryków odetchną. Buspasy dostępne jeszcze przez dwa lata Isuzu D-Max dla Straży Granicznej
false ©Photo by Michael Fousert on Unsplash
© Photo by Michael Fousert on Unsplash

Rok 2024 przyniósł dynamiczną transformację floty wynajmu długoterminowego w Polsce, gdzie na pierwszy plan wysunęły się auta z napędami ekologicznymi. W porównaniu do lat poprzednich zauważalny był spadek udziału samochodów z silnikami wysokoprężnymi – choć jednostki benzynowe, mimo niewielkiego wzrostu do 54,9 proc., nadal dominowały, to właśnie ekologiczne napędy, obejmujące hybrydy i samochody w pełni elektryczne, znacząco zyskiwały na popularności. W ciągu roku udział diesli zmniejszył się o 2,9 punktu procentowego do poziomu 31,1 proc., natomiast auta z napędami ekologicznymi odnotowały wzrost o 2,7 p.p. osiągając 14 proc. floty, przy czym pojazdy elektryczne wzrosły do 3,4 proc., co stanowi przyrost o 1,1 p.p.

Zmiany te znalazły odzwierciedlenie również w emisji spalin – średnia emisja CO₂ nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę w czwartym kwartale 2024 roku spadła aż o 28,8 g/km (22,3 proc.) do poziomu 100,3 g/km. W przypadku aut dostawczych średnia emisja wyniosła 138,1 g/km, co oznacza niewielki spadek o 1,5 g/km, czyli 1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP, podkreślił, że kilkunastoprocentowy udział pojazdów z napędami ekologicznymi to pozytywny sygnał dla rynku, choć zmiany te wiążą się głównie ze wzrostem popularności hybryd, co jest konsekwencją zmian technologicznych i oferty producentów. Według eksperta, czysto benzynowe jednostki napędowe już wkrótce ustąpią miejsca bardziej zaawansowanym rozwiązaniom, a choć odsetek aut w pełni elektrycznych wzrósł ponad 3 proc., to w porównaniu z krajami zachodnioeuropejskimi nadal pozostaje na stosunkowo niskim poziomie.

W obliczu zakończenia dotychczasowego programu dopłat „Mój Elektryk”, którego nowa odsłona (NaszEauto) teraz wspiera jedynie klientów indywidualnych i jednoosobowe działalności gospodarcze, branża motoryzacyjna wyraża obawy, że pominięcie firm – głównych nabywców aut elektrycznych w Polsce – może znacznie spowolnić rozwój elektromobilności. Organizacje takie jak PZWLP apelują do rządowych decydentów o uwzględnienie przedsiębiorstw w kolejnych odsłonach programu wsparcia, podkreślając, że przyszłość motoryzacji opiera się na ekologicznych rozwiązaniach.

Autor

Tagi

Udostępnij

Następne publikacje

Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów