
NaszEauto: wypłaty wreszcie ruszyły, ale na razie w ograniczonej skali
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Paweł Janas
2 min
Rok 2024 przyniósł dynamiczną transformację floty wynajmu długoterminowego w Polsce, gdzie na pierwszy plan wysunęły się auta z napędami ekologicznymi. W porównaniu do lat poprzednich zauważalny był spadek udziału samochodów z silnikami wysokoprężnymi – choć jednostki benzynowe, mimo niewielkiego wzrostu do 54,9 proc., nadal dominowały, to właśnie ekologiczne napędy, obejmujące hybrydy i samochody w pełni elektryczne, znacząco zyskiwały na popularności. W ciągu roku udział diesli zmniejszył się o 2,9 punktu procentowego do poziomu 31,1 proc., natomiast auta z napędami ekologicznymi odnotowały wzrost o 2,7 p.p. osiągając 14 proc. floty, przy czym pojazdy elektryczne wzrosły do 3,4 proc., co stanowi przyrost o 1,1 p.p.
Zmiany te znalazły odzwierciedlenie również w emisji spalin – średnia emisja CO₂ nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę w czwartym kwartale 2024 roku spadła aż o 28,8 g/km (22,3 proc.) do poziomu 100,3 g/km. W przypadku aut dostawczych średnia emisja wyniosła 138,1 g/km, co oznacza niewielki spadek o 1,5 g/km, czyli 1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP, podkreślił, że kilkunastoprocentowy udział pojazdów z napędami ekologicznymi to pozytywny sygnał dla rynku, choć zmiany te wiążą się głównie ze wzrostem popularności hybryd, co jest konsekwencją zmian technologicznych i oferty producentów. Według eksperta, czysto benzynowe jednostki napędowe już wkrótce ustąpią miejsca bardziej zaawansowanym rozwiązaniom, a choć odsetek aut w pełni elektrycznych wzrósł ponad 3 proc., to w porównaniu z krajami zachodnioeuropejskimi nadal pozostaje na stosunkowo niskim poziomie.
W obliczu zakończenia dotychczasowego programu dopłat „Mój Elektryk”, którego nowa odsłona (NaszEauto) teraz wspiera jedynie klientów indywidualnych i jednoosobowe działalności gospodarcze, branża motoryzacyjna wyraża obawy, że pominięcie firm – głównych nabywców aut elektrycznych w Polsce – może znacznie spowolnić rozwój elektromobilności. Organizacje takie jak PZWLP apelują do rządowych decydentów o uwzględnienie przedsiębiorstw w kolejnych odsłonach programu wsparcia, podkreślając, że przyszłość motoryzacji opiera się na ekologicznych rozwiązaniach.
Po miesiącach oczekiwań Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wypłaty dopłat do zakupu aut elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”.
Spółka Daimler Buses Polska i MPK Wrocław podpisały umowę obejmującą dostawę 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G. Wybrane w przetargu pojazdy dołączą do wrocławskiej floty 100 autobusów marki Mercedes, zamówionych pół roku wcześniej.
Po latach impasu Electromobility Poland wnioskuje o 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na budowę fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie. To ma być ostatnia szansa na uratowanie projektu Izery, który dotąd pochłonął setki milionów złotych bez efektów rynkowych. Czy to faktycznie wskrzeszenie, czy tylko kolejne podejście do idei, która nigdy nie opuściła fazy planów?
Powiązane publikacje na podstawie kategorii i tagów